o osobie Ducha Św., Wpływ innych religii na moje życie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
14. OSOBA DUCHA �WI�TEGO14.1. Uczyli, �e Duch �w. nie jest trzeci� osob� Bosk�, lecz „czynn� bezosobow� moc� Boga” („B�dziesz m�g� �y�...” s.40). 15 VII 1994r. Stra�nica Nr 14, 1994 s.24 wprowadzi�a „nowe �wiat�o” tzn. zamiast okre�lenia „czynna moc Bo�a” termin „czynna (lub aktywna) si�a Bo�a” („Chrze�cija�skie Pisma Greckie...” s.445; „Wiedza, kt�ra prowadzi...” s.31), cho� nadal u�ywa tych samych werset�w Biblii dlapodpierania tej nauki. Nie jest prawd�, jak m�wi wielu �J, �e to nie ma znaczenia, bo ich „Skorowidz ... 1986-2000” (s.111) zawiera zaprzeczenie poprzedniej nauce podaj�c, �e Duch �w. „nie jest moc�”. „Prowadzenie rozm�w...” (ed.1991) w ‘Definicji’ uczy�o o „czynnej mocy Bo�ej” (s.82 por. s.24, 83, 106, 166, 371, 439), a ed.2001 o „czynnej sile Bo�ej” (s.82 por. s.24, 83, 107, 166, 367, 439). Nazywaj� te� Ducha �w.„narz�dziem” Jehowy („Wiedza, kt�ra prowadzi...” s.176), cho� tak Go nie nazywa Biblia. Ucz� te�: „Mo�na go poniek�d przyr�wna� do elektryczno�ci, a wi�c si�y, kt�r� si� wykorzystuje do wykonywania najr�niejszych zada�.” („Czy wierzy� w Tr�jc�?” s.20).Odpowied�. �J w publikacjach i Biblii okre�lenie „Duch �w.” pisz� z ma�ej litery. Chrystus to te� dla nich tylko b�g. Pe�ny szacunek maj� za� dla diab�a pisz�c jego okre�lenia wielk� liter� np. Szatan, Diabe�, W��. Por. „Kusiciel” (Mt 4:3) i „wspomo�yciel” J 16:7 („Chrze�cija�skie Pisma Greckie...”). Podaj�c w Stra�nicy Nr 5, 2002 s.27, �e jeden z najwi�kszych i pierwszych przeciwnik�w Tr�jcy �w. Ariusz (†336) uznawa� osobowo�� Ducha�w. przyznaj� si� do tego jak nowa jest ich nauka dot. Osoby Bo�ej, kt�r� uwa�aj� za moc, si��. Ciekawe, w kt�rym wersecie Biblii Duch �w. nazwany jest si��? [�J w swym „Pi�mie �wi�tym w Przek�adzie Nowego �wiata” w Rdz 1:2 wstawili okre�lenie „czynna si�a Bo�a” cho� przed zmian� nauki mieli w tym wersecie „czynn� moc Bo��” („Czy wierzy� w Tr�jc�?” s.20). Wida�, �e sw� Bibli� dostosowali do nowej nauki, a nie odwrotnie.]1) Biblia odr�nia Ducha �w. od si�y czy mocy Bo�ej.Za 4:6 „Nie dzi�ki mocy ani dzi�ki sile, lecz dzi�ki mojemu Duchowi to si� stanie m�wi Pan Zast�p�w” (NP, BT).Dz 10:38 „Znacie spraw� Jezusa z Nazaretu, kt�rego B�g nama�ci� Duchem �wi�tym i moc�”.1Tes 1:5 „bo nasze g�oszenie Ewangelii w�r�d was nie dokona�o si� przez same tylko s�owo, lecz przez moc i przez Ducha �wi�tego, z wielk� si�� przekonania”.2Kor 6:4, 6n. „Okazujemy si� s�ugami Boga przez wszystko (...) przez objawy Ducha �wi�tego i mi�o�� nieob�udn�, przez g�oszenie prawdy i moc Bo��”.Mt 10:1 „da� im moc nad duchami nieczystymi” (ks.Wu. NP), J 7:39 „Duch bowiem jeszcze nie by� dany, poniewa� Jezus nie zosta� jeszcze uwielbiony”.�k 1:35 „Anio� Jej odpowiedzia�: Duch �wi�ty zst�pi na Ciebie i moc Najwy�szego os�oni Ci�”.2) Biblia cz�sto te� okre�la co jest moc� Bo��:Rz 1:16 „Bo ja nie wstydz� si� Ewangelii, jest bowiem ona moc� Bo��...” por. Hbr 2:4.1Kor 1:18 „Nauka bowiem krzy�a g�upstwem jest dla tych, co id� na zatracenie, moc� Bo�� za� dla nas, kt�rzy dost�pujemy zbawienia”.3) Biblia naucza, �e przymiotem Ducha �w. jest moc. Nie jest wi�c On moc�, lecz daj�cym j�.Rz 15:13 „aby�cie przez moc Ducha �wi�tego byli bogaci w nadziej�”.Rz 15:18n. „Nie odwa�� si� jednak wspomina� niczego poza tym, czego dokona� przeze mnie Chrystus w doprowadzeniu pogan do pos�usze�stwa s�owem, czynem, moc� znak�w i cud�w, moc� Ducha �wi�tego”.Ef 3:16 „�eby�cie byli przez Ducha Jego moc� utwierdzeni w wewn�trznym cz�owieku” (NP, BG, ks.Wu.). Por. 2Tm 1:7, Hbr 2:4, Mt 12:28, �k 4:14, Dz 1:8, 1P 1:12, Rz 8:11, Mi 3:8.4) Dla okre�lenia mocy NT u�ywa najcz�ciej greckich s��w eksousia (np. �k 4:32) lub dynamis (np. Rz 1:16), a Ducha �w. okre�la s�owami Pneuma hagios (np. Mk 3:29). Si�a lub moc okre�lona jest te� greckim terminem kratos (�k 1:51, Ef 1:19, 6:10, Ap 1:6).5) 1Kor 6:19 nazywaj�c nas �wi�tyni� Ducha �w. nie m�g� mie� na my�li mocy, bo w Izraelu �wi�tynia by�a po�wi�cona osobie Bo�ej a nie mocy.6) Duch �w. kilkakrotnie wyst�puje w�r�d os�b Ojca i Chrystusa (np. Mt 28:19, Ef 4:3-6), przez co odr�nia Go to od mocy, kt�ra jest w posiadaniu w/w os�b (Iz 48:16, 40:13). Duch �w. „otacza chwa��” (J 16:14), tak samo jak Ojciec i Syn (J 8:54, 17:1, 4).7) Chrystus poleca chrzci� „W imi� Ojca i Syna i Ducha �wi�tego”, a wi�c w imi� trzech os�b. W Biblii imi� dot. osoby, a nie mocy. Je�li chodzi o stwierdzenie �J, �e m�wi si� np. „w imieniu prawa” („Czy wierzy� w Tr�jc�?” s.22) to wiemy, �e takie stwierdzenie jest obce Biblii. Duch �w. nazwany jest te� „Duchem Prawdy” i „Duchem �aski” (J 14:7, 16:13, Hbr 10:29), co by�oby dziwne gdyby On by� si��, a nie osob�.8) Duch �w. nazywany jest „Pocieszycielem” (gr. Parakletos) J 14:16, 26, 15:26, 16:7. Tak te� okre�lony jest B�g Ojciec (2Kor 7:6, Iz 51:12) i Syn Bo�y (J 14:16 i 1J 2:1; w oryginale greckim Rzecznik = Parakletos). Pocieszycielami, pisarze natchnieni nazywaj� osoby (Job 16:2 NP, 33:23 NP, 2Sm 10:3, Koh 4:1).9) J 15:26 Ducha �w. okre�la zaimkiem „On” (gr. ekeinos). Tego s�owa u�ywa Aposto� dla os�b np. Boga Ojca (J 5:19, 6:29, 8:42), Syna Bo�ego (J 2:21, 3:30, 4:25) i innych (J 1:8, 9:11). Por. �k 4:18 („on”) w „Chrze�cija�skich Pismach Greckich...”. Odno�nie Ducha �w. padaj� te� s�owa: „Ja ich pos�a�em” (Dz 10:20), „Wyznaczcie mi” (Dz 13:2; por. „Oddzielcie dla mnie” w „Chrze�cija�skich PismachGreckich...”), „po�l� Go” (J 16:7), kt�re wskazuj� na osob� (por. „Jego” Dz 1:8).10) �w.Pawe� spotykaj�c uczni�w z kr�g�w Jana Chrzciciela dowiaduje si�, �e nie s�yszeli o Duchu �w. (Dz 19:2n.). Dzia�anie mocy Bo�ej by�o im znane z nauk ST ale wtedy nie by�a jeszcze objawiona osobowo�� Ducha �w.11) Neguj�cy osobowo�� Ducha �w. powinien okre�li� najpierw czym charakteryzuje si� osoba. Popro�my �J o przedstawienie dowod�w na to, �e B�g Ojciec jest osob�. On te� jest Duchem (J 4:24). Biblia opisuj�c dzia�alno�� Ducha �w. przedstawia Go jako osob� kt�ra: naucza i przypomina (J 14:26); s�ucha (J 16:13); ustanawia (Dz 20:28); wprowadza we wszelk� prawd� (J 16:13); sk�ada �wiadectwo (Dz 5:3); przejawia swoj� wol� (1Kor 12:11, 2:10, Dz 15:28, 16:6); udziela dar�w (1Kor 12:1-11); smucisi� (Ef 4:30, Rz 14:17, Hbr 10:29); przynagla (Dz 20:22); m�wi (Dz 13:2, 10:19, 11:12, 21:11, 28:25, Hbr 10:15); obmywa (1Kor 6:11); przyczynia si� w b�aganiach (Rz 8:26n.) lub wstawia si� (NP, BP, ks.Kow); zst�puje (�k 1:35); kieruje (2P 1:21); pokazuje (Hbr 9:8); usprawiedliwia (1Kor 6:11); u�wi�ca (1Kor 6:11); otacza chwa�� (J 16:13); zapowiada (Dz 1:16); objawia (�k 2:26); zna (1Kor 2:11); u�ywa s��w (Mi 2:7); wo�a (Ga 4:6); postanawia (Dz 15:28); ma zamiary (Rz 8:27); post�puje (Mi 2:7);we�mie (J 16:14); bierze (J 16:15); zapewnia (Dz 20:23); �wiadczy (Dz 9:32); oznajmia (J 16:13); przekonuje (J 16:8); pozwala (Dz 2:4); nie pozwala (Dz 16:7); wspiera (Rz 8:16); prowadzi (Rz 8:14); doprowadzi (J 16:13); poucza (1Kor 2:13); pomaga (Ga 5:5); mi�uje (Rz 15:30); jednoczy (2Kor 13:13); mieszka (1Kor 3:16); przebywa (J 14:17); posy�a (�k 4:18); przyjdzie (J 16:8); przychodzi (Rz 8:26); powo�uje (Dz 13:2); wysy�a (Dz 13:4); sprawia (1Kor 12:11); spoczywa (1P 4:14); stwarza (Job33:4); namaszcza (�k 4:18); wskrzesza (Rz 8:11). Osob� t� charakteryzuje inteligencja (Rz 8:16, 8:26n., 1Kor 2:10n.), mi�o�� (Rz 5:5, 15:30, Ne 9:20), �yczliwo�� (Rz 8:16, 26), mo�na przeciw Niemu zgrzeszy� czy Mu blu�ni� (Mt 12:31), k�ama� i wystawia� Go na pr�b� (Dz 5:3, 9) por. Hbr 10:29. Przy wyst�powaniu w Biblii setek fragm. m�wi�cych o osobowo�ci Ducha �w. dziwne jest wyszukiwanie przez �J pojedynczych werset�w, w kt�rych uosabia si� grzech czy �mier� („Czy wierzy� wTr�jc�?” s.21).12) Ucz�, �e �k 24:49 („Wy za� pozosta�cie w mie�cie, a� b�dziecie przyobleczeni moc� z wysoka”) m�wi, �e Duch �w. to moc. Werset ten nie przekre�la osobowo�ci, lecz jest w nim u�yte specjalne okre�lenie dla mocy Ducha �w. (patrz pkt 3). Jezus i B�g Ojciec nazwani s� w Biblii „mocami Bo�ymi”, co nie przeszkadza Im by� osobami np. 1Kor 1:24 („dla tych za�, kt�rzy s� powo�ani, tak spo�r�d �yd�w, jak i spo�r�d Grek�w [jest] Chrystusem, moc� Bo�� i m�dro�ci�Bo��”), �k 22:69 („Lecz odt�d b�dzie Syn Cz�owieczy zasiada� na prawicy mocy Bo�ej” ks.D�br, ks.Rom, NP, BG, ks.Wu). Por. Mt 26:64, Mk 14:62 („Chrze�cija�skie Pisma Greckie...”), a tak�e Dz 8:10 o cz�owieku jako mocy. Duch �w. jest wi�c moc� ale w takim samym znaczeniu jak Ojciec, „bo moc� moj� (...) jest Jahwe” Iz 12:2, por. Ps 18:2, 144:2. B�g te� jest „si��” („Jahwe Pan, moja si�a” Ha 3:19) co nie przeczy Jego osobowo�ci.... [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl