o Trójcy Św., Wpływ innych religii na moje życie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Witam i pozdrawiam Temat Tr�jca. Trzy osoby s� sobie r�wni?s� r�wni w b�stwieSkoro ojciec jest Bogiem i syn jest Bogiem to jest to jeden B�g?takjak 2 mo�e by� jednym -2 osoby jako jednoa w zasadzie jest 3 w jednymskoro jeszcze ojciec jest wi�kszy od syna to jak mog� by� r�wniojciec jest wi�kszy ni� dzieckoa s� lud�miczyli s� r�wni w godno�ci ludzkiejw naturze ludzkiejpodobnie z Bogiemojciec by� wpierw a potem syn?od pocz�tku by� B�g w trzech OsobachAle by� Bog kt�ry zrodzi� synato s�owo jest uzytejako opis relacjimi�dzy Ojcem a Synemto jest skomplikowane253 Tr�jca jest jedno�ci�. Nie wyznajemy trzech bog�w, ale jednego Boga w trzech Osobach: "Tr�jc� wsp�istotn�" 65 . Osoby Boskie nie dziel� mi�dzy siebie jedynej Bosko�ci, ale ka�da z nich jest ca�ym Bogiem: "Ojciec jest tym samym, co Syn, Syn tym samym, co Ojciec, Duch �wi�ty tym samym, co Ojciec i Syn, to znaczy jednym Bogiem co do natury" 66 . "Ka�da z trzech Os�b jest t� rzeczywisto�ci�, to znaczy substancj�, istot� lub natur� Bo��" 67 .254 Osoby Boskie rzeczywi�cie r�ni� si� mi�dzysob�. "B�g jest jedyny, ale nie jakby samotny" (quasi solitarius) 68 . "Ojciec", "Syn", "Duch �wi�ty" nie s� tylko imionami oznaczaj�cymi sposoby istnienia Boskiego Bytu, poniewa� te Osoby rzeczywi�cie r�ni� si� mi�dzy sob�: "Ojciec nie jest tym samym, kim jest Syn, Syn tym samym, kim Ojciec, ani Duch �wi�ty tym samym, kim Ojciec czy Syn" 69 . R�ni� si� mi�dzy sob� relacjami pochodzenia: "Ojciec jest Tym, kt�ry rodzi; Syn Tym, kt�ry jest rodzony; Duch �wi�ty Tym, kt�ry pochodzi" 70 . Jedno��Boska jest trynitarna.255 Osoby Boskie pozostaj� we wzajemnych relacjach. Rzeczywiste rozr�nienie Os�b Boskich - poniewa� nie dzieli jedno�ci Bo�ej - polega jedynie na relacjach, w jakich pozostaje jedna z nich w stosunku do innych: "W relacyjnych imionach Os�b Boskich Ojciec jest odniesiony do Syna, Syn do Ojca, Duch �wi�ty do Ojca i Syna; gdy m�wimy o tych trzech Osobach, rozwa�aj�c relacje, wierzymy jednak w jedn� natur�, czyli substancj�" 71 . Rzeczywi�cie, "wszystko jest (w Nich) jednym,gdzie nie zachodzi przeciwstawno�� relacji" 72 . Z powodu tej jedno�ci Ojciec jest ca�y w Synu, ca�y w Duchu �wi�tym; Syn jest ca�y w Ojcu, ca�y w Duchu �wi�tym; Duch �wi�ty jest ca�y w Ojcu, ca�y w Synu" 73 .troche jak mas�o ma�laneto wychodzi na to �e ojciec jest synem skoro byli razem od pocz�tku - zrodzi� syna ale on juz z nim by�.Bo to �e byli od pocz�tku to nie ma w�tpliwo�ci bo Jezus -Syn by� przy stworzeniu �wiata, to dla mnie jest pocz�tek - pocz�tek �wiata, ale czy by�o 2 od razu?pocz�tek �wiata czyli przy stworzeniu �wiata przez Jezusa nazywaniu rzeczy by�o 3, Ale przed tym �wiatem zawsze by� B�G czyli co ojciec by� od razu z synem? Bo to tak jakby to samo, ale nie to samo."Je�eli uwierzycie, �e Ojciec jest we Mnie, a Ja w Ojcu, �e "JA JESTEM" - wi�ksze rzeczy czyni� b�dziecie" J.14.6-14 i dalej-14.15-31. J 13,18-19,J.18,5-9,J.16.32-33 Jana.17.1-5 dalej 17.24-26 , 18.4-9 , 16.13-15, 15.26-27Syn w Ojcu-jak dziecko w �onie matki, s� razem, zrodzi� go wypuszczaj�c na �wiat - ciele�nieod samego Swojego powstania by� Bogiem p�odnym, mia� Syna w �onie i z nim, to znaczy przekaza� w�adze Synowi , Syn duchowo i ciele�nie stwarza� rzeczy. Po co sam ma sie trudzi� w ko�cu jest Kr�lem, siedzi na tronie, czyli to tak naprawde to sam B�g przyszed� na ziemie bo Baranek zasiada na tronie. Razem siedz� na jednym tronie. Baranek- Jezus po�rodku tronu czyli jakby w Bogu.Iz. 66.1-2 Ap. 5. 12 i 7. 10 i 7.14-17. Ap.22.13Ojciec jest wi�kszy ale w momencie przyj�cia Jezusa na ziemie,jako cz�owiek jest umniejszony. Ale zosta� wywy�szony na krzy�u.Po�le do nas Ducha Prawdy kogo�- Ducha Syna i OJca, kt�ry objawi wam, we�mie ode mnie i wam objawi,3 osoba, ma cechy osobowo�ci pociesza,przekonuje, naucza, - jak nauczyciel, czyli Jezus , uzdrawia, itd.J.15,26-27 i 16,7-15Jak we�miemy tego Ducha uwierzymy ,�e on jest to takie rzeczy czyni� b�dziemy a nawet wi�ksze. Radz� przeczyta� z innego przek�adu ca�� Ewangelie Jana.Pozostaje problem imienia i bosko�ci, inaczej b�dzie w Biblii tysi�clecia i innej, a inaczej w przek�adzie Nowego �wiata.Ka�dy, kto wzywa� b�dzie Imienia Pa�skiego, b�dzie zbawiony.Jl 3,5; Dz 2,21; Rz 10,13W Pi�mie �wi�tym Nowego Testamentu bardzo cz�sto pojawia si� zwrot imi� Jezusa – ��cznie ponad 100 razy. W ustach samego Jezusa przybiera on form� w moje imi� czy w imi� moje, a w ustach innych w imi� Jego czy w Jego imi�. Ponadto zwrot ten wyst�puje w bardzo wa�nych, teologicznie niezwykle donios�ych tekstach. Wystarczy przytoczy� trzy: Kto wierzy w Niego, nie podlega pot�pieniu, a kto nie wierzy, ju� zosta� pot�piony, gdy� nie uwierzy� w imi� Jednorodzonego Syna Bo�ego (J 3,18); Nie maw �adnym innym zbawienia, gdy� nie dano ludziom pod niebem �adnego innego imienia, w kt�rym mogliby�my by� zbawieni (Dz 4,12); Zostali�cie obmyci, u�wi�ceni i usprawiedliwieni w imi� Pana naszego Jezusa Chrystusa (1Kor 6,11).Jakie wi�c jest to imi� – imi�, od wyznania kt�rego uzale�nione jest nasze zbawienie?Dzi� powszechnie uwa�a si�, �e jest to imi� „Jezus”, historyczne imi� Syna Bo�ego: Oto poczniesz i porodzisz Syna, kt�remu nadasz imi� Jezus (�k 1,31). Jednak bibli�ci i egzegeci s� zgodni, �e to powszechne rozumienie nie odpowiada my�li i przes�aniu biblijnemu. We wszystkich tych tekstach nie chodzi bowiem o imi� „Jezus” – st�d t�umaczenie „imi� Jezusa”, a nie „imi� Jezus”.Dla nas imi� Jezus jest wyj�tkowe, darzymy je szczeg�lnym szacunkiem. Tak jest zw�aszcza w polskim kr�gu kulturowym, gdzie jest ono wy��czone ze �wieckiego u�ytku. Jednak w wielu krajach (jak np. w Hiszpanii) imi� Jezus by�o nadawane dzieciom na Chrzcie w przesz�o�ci i jest nadawane obecnie.Podobnie w czasach biblijnych imi� Jezus – hebr. Jehoszu’a, w formie nieco skr�conej Jeszu’a, gr. Jesous – by�o jednym z powszechnie u�ywanych imion hebrajskich. I tak imi� to nosi nast�pca Moj�esza – Jozue, syn Nuna (Jehoszu’a w Joz 1,1; Jesous w Syr 46,1), Jozue, syn Josadaka (Jeszu’a w Ezd 2,2; 3,2.8; 5,2; Jesous w Syr 49,12), Jezus, syn Syracha (Syr 50,27), a w Nowym Testamencie, opr�cz Jezusa z Nazaretu, fa�szywy prorok �ydowski Bar-Jezus (Dz13,6) czy chrze�cijanin Jezus, zwany Justusem (Kol 4,11).Tak wi�c nie samo imi� Jezus jest kluczem. Jakie jest wi�c to „imi� Jezusa”, imi�, kt�re wyp�dza z�e duchy (np. Mk 9,38; Dz 16,18), kt�re czyni cuda (np. Mk 9,39; Mt 7,22; Dz 3,16), imi�, w kt�re b�dzie g�oszone nawr�cenie wszystkim narodom (�k 24,47), w kt�rym narody nadziej� pok�ada� b�d� (Mt 12,21), imi�, kt�re gwarantuje spe�nienie wszystkich pr�b (J 14,13n;) i kt�re wreszcie wzywane b�dzie gwarantem zbawienia wiecznego (Jl 3,5; Dz 2,21; Rz 10,13)?�wiat�o na t� kwesti� rzucaj� dwa teksty Nowego Testamentu.Pierwszy pochodzi z Listu �w. Paw�a do Filipian – wsp�lnoty, z kt�r� ��czy�y Aposto�a szczeg�lne wi�zi przyja�ni: Chrystus… uni�y� samego siebie, stawszy si� pos�usznym a� do �mierci – i to �mierci krzy�owej. Dlatego te� B�g Go nad wszystko wywy�szy� i darowa� Mu imi� ponad wszelkie imi�, aby na imi� Jezusa zgi�o si� ka�de kolano istot niebieskich i ziemskich, i podziemnych. I aby wszelki j�zyk wyzna�, �e Jezus Chrystus jest PANEM – ku chwale Boga Ojca (Flp 2,8-11).Jest to fragment niezwykle bogatego w tre�� Hymnu o kenozie – uni�eniu – Chrystusa. To nadzwyczajne imi� ponad wszelkie imi� w kontek�cie ca�ego hymnu mo�e by� tylko jedno: KYRIOS, czyli PAN. Jezus Chrystus PANEM (KYRIOS) – tak dok�adnie brzmi formu�a okre�laj�ca nowe imi� Jezusa, formu�a, kt�ra jednocze�nie jest aktem uznania przez ca�e stworzenie absolutnej w�adzy Chrystusa (por. Rz 10,9; 1 Kor 12,3; 2 Kor 4,5).Tytu� Kyrios niesie w sobie niezwykle g��bok� i donios�� tre�� chrystologiczn�. Septuaginta – greckie t�umaczenie Starego Testamentu, jedyne Pismo �wi�te wczesnego Ko�cio�a – terminem Kyrios niezmiennie oddaje hebrajskie imi� samego Boga: Jahwe (czytane przez �yd�w jako Adonaj). Tytu� Kyrios w �wczesnej mentalno�ci mie�ci� w sobie godno�� zar�wno bosk�, jak i kr�lewsk�. Tytu� ten przys�uguj�cy jedynie Bogu, zosta� tu przeniesiony na Jezusa z Nazaretu.Dla nas chrze�cijan, �yj�cych po dwudziestu wiekach dzia�alno�ci Ko�cio�a, jest prawd� oczywist�, �e Jezus jest Bogiem i Kr�lem ca�ego stworzenia, �e jest Kyriosem. Ale zastan�wmy si�, jak ten tytu� w odniesieniu do Jezusa musia� brzmie� w uszach wsp�czesnych Mu �ydowskich s�uchaczy Ewangelii.Drugi tekst objawiaj�cy „imi� Jezusa” wie�czy przes�anie tego pierwszego. Pochodzi z Ksi�gi Apokalipsy: Potem ujrza�em niebo otwarte: i oto – bia�y ko�, a Ten, co na nim siedzi, zwany Wiernym i Prawdziwym, oto ze sprawiedliwo�ci� s�dzi i walczy. Oczy Jego jak p�omie� ognia, a wiele diadem�w na Jego g�owie. Ma wypisane imi�, kt�rego nikt nie zna pr�cz Niego. (…) A na szacie i na biodrze swym ma wypisane imi�: KR�L KR�L�W i PAN PAN�W (Ap 19,11n.16).Obraz Chrystusa z Apokalipsy stanowi doskona�� syntez� ca�ej nauki o Nim zawartej w Nowym Testamencie. Tajemnicze imi� Je�d�ca – Jezusa, imi�, kt�rego nikt nie zna, w ko�cu zostaje odczytane: KR�L KR�L�W i PAN PAN�W. Pojawia si� tu ten sam tytu� kr�lewski Kyrios, wzmocniony zwrotem Kyrios kyrion – Pan pan�w, i poprzedzony przez tytu� w�adzy najwy�szej, niezbywalnej i de facto jedynej: Basileus basileon – Kr�l kr�l�w. Warto przypomnie�, �e imi� dla Hebrajczyk�w znaczy�o du�owi�cej ni� dla nas dzisiejsza informacja metrykalna. Imi� okre�la�o najg��bsz� istot� nazwanej rzeczy, tak�e jej zadania i moc.Obydwa przywo�ane teksty wsp�brzmi� dos... [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl