oke warszawa próbna 2008 odp, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Odpowiedzi i schemat punktowania
1
Zadanie sprawdzajĄce rozumienie czytanego tekstu
Hedonizm kontra hedonizm.
Model zawiera przewidywane odpowiedzi.
Odpowiedzi ucznia mogĄ przybieraÜ róĪnĄ
formĊ jĊzykowĄ, ale ich sens musi byÜ synonimiczny wobec modelu
. OceniajĄc pracĊ
ucznia, naleĪy stosowaÜ punktacjĊ z modelu.
Uwaga:
Za peÁnĄ odpowiedĨ przyznaje siĊ maksymalnĄ liczbĊ punktów, za niepeÁnĄ –
wskazanĄ w rubryce „punkty czĄstkowe”. Nie naleĪy przyznawaÜ poÁówek punktów. Za brak
odpowiedzi lub odpowiedĨ bÁĊdnĄ nie przyznaje siĊ punktów.
Nr
zad.
Punkty
Propozycja odpowiedzi
maks.
czĄstk.
np.:
hedonizm
– nurt filozoficzny (i postawa Īyciowa) uznajĄcy
przyjemnoĞÜ za najwaĪniejszĄ wartoĞÜ w Īyciu, wyraĪajĄcy akceptacjĊ
Īycia
anhedonia
– stan ducha cechujĄcy siĊ niemoĪnoĞciĄ przeĪywania
przyjemnoĞci;
objaw
chorobowy
np.
schizofrenii
czy
depresji
1.
3
1, 2
(nie uznajemy odpowiedzi: objaw schizofrenii czy depresji)
konsumpcjonizm
– postawa Īyciowa polegajĄca na przedkÁadaniu dóbr
materialnych nad inne dobra; dĄĪenie do zaspakajania ciĄgle nowych
i wykreowanych przez wspóÁczesne media potrzeb
Uwaga: uznajemy odpowiedzi niezawierajĄce pierwszego czÁonu
definicji, tj. nurt filozoficzny, stan ducha, postawa Īyciowa
przyczyny
potĊpiania hedonizmu
– np. egoizm, odwrócenie siĊ
od wartoĞci etycznych; odwrócenie siĊ od Boga, grzech; zastĄpienie
wartoĞci duchowych dĄĪeniem do posiadania dóbr materialnych
przyczyny
braku radoĞci z Īycia
– np. niemoĪnoĞÜ przeĪywania
przyjemnoĞci (anhedonia), frustracja wiĄĪĄca siĊ z niemoĪnoĞciĄ
pogodzenia postawy korzystania z Īycia ze ĞwiadomoĞciĄ jej
szkodliwoĞci, natarczywoĞÜ wspóÁczesnej kultury konsumpcyjnej,
choroba
1
(za poprawne
wskazanie
dwóch
przyczyn
jednego
zjawiska lub
po jednej
przyczynie
kaĪdego
zjawiska)
2.
2
obracaÜ sÁowa wte i wewte
,
spece od reklamy i marketingu
uwaga: uznajemy takĪe
obracaÜ sÁowa, wte i wewte,
3.
1
0
np.: autor krytykuje jĄ za powierzchownoĞÜ, sztucznoĞÜ,
wykorzystywanie hedonizmu do wÁasnych celów; naduĪywanie
terminu hedonizm, nadmierne uleganie wpÁywowi mediów,
konsumpcjonizm, schizofrenicznoĞÜ, nieumiejĊtnoĞÜ cieszenia siĊ
Īyciem.
Uwaga: nie uznajemy odpowiedzi sformuÁowanych na podstawie
akapitu 2., np. autor krytykuje jĄ za hedonizm, egoizm, odwrócenie siĊ
od Boga
4.
2
1
5.
A
0
1
- pytanie retoryczne
- epitet
1
(za 1
Ğrodek
styl.)
6.
0
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Odpowiedzi i schemat punktowania
IstotĄ odpowiedzi jest dostrzeĪenie problemu wyboru.
np.
Epikureizm, w odróĪnieniu od hedonizmu Arystypa, róĪnicujĄc
przyjemnoĞci na niĪsze i wyĪsze, zmusza czÁowieka do wyboru, czyni
czÁowieka odpowiedzialnym za wybór przyjemnoĞci, powoduje,
Īe czÁowiekowi Īal, Īe czegoĞ nie przeĪyÁ.
Uwaga: nie uznajemy odpowiedzi „Epikureizm, w odróĪnieniu
od hedonizmu Arystypa, róĪnicuje przyjemnoĞci na niĪsze i wyĪsze.”
7.
2
0
np.: jest posumowaniem, wnioskiem, konkluzjĄ (dopuszczamy: jest
dopeÁnieniem, uzupeÁnieniem)
8.
1
0
liczba pojedyncza
– np. autor odwoÁaÁ siĊ do wÁasnych doĞwiadczeĔ
(uwiarygodniÁ wypowiedĨ, wyraziÁ swoje uczucia, zawarÁ subiektywne
spostrzeĪenia)
liczba mnoga
– np. autor utoĪsamiÁ siĊ z odbiorcĄ, (pokazaÁ
powszechne
9.
2
1
zjawisko;
ukazaÁ
doĞwiadczenia
róĪnych
pokoleĔ;
uogólniÁ przypadek)
np.:
realny Ğwiat
: zjeĪdĪanie na sankach z miejskiej górki, mecz piÁkarski
lokalnej druĪyny, koleĪanka ze szkolnej Áawy, wystĊpy estradowego
chaÁturzysty
rzeczywistoĞÜ medialna
: zimowe sporty na alpejskich stokach, mecz
piÁkarski Brazylia – WÁochy, sÁawna amerykaĔska aktorka, film
z udziaÁem The Beatles
Uwaga: dopuszczamy cytowanie.
10.
1
0
np.
Pod wpÁywem wykreowanego przez media wyidealizowanego Ğwiata
ludzie nie potrafiĄ cieszyÜ siĊ Ğwiatem rzeczywistym (dostrzegajĄ,
Īe jest on szary).
11.
1
0
Epikur
uzasadnienie, np. :
WspóÁczesny
12.
1
0
czÁowiek
tak
jak
Epikur
klasyfikuje
i
wybiera
przyjemnoĞci.
np.
TytuÁ odnosi siĊ do róĪnic miĊdzy:
- systemem filozoficznym Arystypa z Cyreny i Epikura
- hedonizmem staroĪytnym a wspóÁczesnym konsumpcjonizmem
dopuszczamy: TytuÁ odnosi siĊ do róĪnych znaczeĔ pojĊcia hedonizm.
13.
2
0
Razem
20
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Odpowiedzi i schemat punktowania
3
Temat 1.
CierpiĄce matki. Porównaj ich wizerunki przedstawione w Ğredniowiecznym
wierszu
PosÁuchajcie, bracia miÁa...
i fragmencie III czĊĞci
Dziadów
Adama Mickiewicza.
I.
ROZWINIĈCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
1. OkreĞlenie kontekstu utworów,
np.:
0-3
a. kontekst biblijny,
b. motyw Stabat Mater Dolorosa,
c. kontekst historyczny III cz.
Dziadów
,
d. topos Matki Polki.
2. UksztaÁtowanie wypowiedzi,
np.:
0-2
PosÁuchajcie, bracia miÁa...
a. monolog podmiotu lirycznego,
b. poÁĄczenia liryki bezpoĞredniej z lirykĄ zwrotu do adresata),
Dziady
c. rodzaj literacki: dramat,
d. dialog Pani Rollison z Senatorem.
3. Portret matki w
PosÁuchajcie, bracia miÁa...
,
np.:
0-9
a. Matka Boska opÁakujĄca cierpienie i ĞmierÜ syna,
b. poszukiwanie zrozumienia u odbiorcy (czytelnika),
c. wspóÁuczestniczenie w mĊce i cierpieniu syna,
d. chĊÜ ulĪenia cierpiĄcemu synowi,
e. ĞwiadomoĞÜ daremnoĞci wszystkich wysiÁków,
f. zwroty do Chrystusa (apostrofy, zdrobnienia) podkreĞlajĄce matczyne uczucia
g. Matka Boska jako zwyczajna kobieta,
h. zarzuty pod adresem archanioÁa Gabriela,
i.
zwrot do wszystkich matek, by modliÁy siĊ o zaoszczĊdzenie im widoku
cierpiĄcych dzieci,
j.
niemoĪnoĞÜ
znalezienia
jakiegokolwiek
pocieszenia
po
Ğmierci
jedynego,
ukochanego syna,
k. odmiennoĞÜ sposobu ukazania Matki Boskiej w porównaniu z innymi utworami
Ğredniowiecznymi, np.
BogurodzicĄ
.
4. Portret matki we fragmencie
Dziadów
,
np.:
0-8
a. uboga, niewidoma wdowa (syn stanowi jej jedynĄ podporĊ),
b. matka interweniujĄca w sprawie drĊczonego syna,
c. znoszenie lekcewaĪenia okazywanego przez Senatora (wyĞmiewajĄcego jej
cierpienie, ukrywajĄcego wiedzĊ o stanie mÁodego Rollisona),
d. przykÁady matczynej miÁoĞci (metafora owcy, ucha),
e. znoszenie upokorzeĔ z miÁoĞci do syna (padniĊcie na kolana przed Senatorem,
brutalne potraktowanie przez straĪ, caÁonocne wyczekiwanie pod murami ratusza),
f. wychwalanie syna przed Senatorem (dobrze siĊ uczĄcego, pomagajĄcego w nauce
innym, utrzymujĄcego matkĊ),
g. próba obudzenia w Senatorze ludzkich uczuÜ (zainteresowania sprawĄ mÁodego
Rollisona, pozyskania jego wstawiennictwa),
h. mĊka i cierpienia dziecka najwiĊkszym bólem dla matki (oskarĪenie sprawców
o brak serca).
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Odpowiedzi i schemat punktowania
5. Podsumowanie
0-3
peÁne,
np. dostrzeĪenie podobieĔstw i róĪnic sposobu wyraĪania matczynych uczuÜ,
odczuwania cierpienia w obu tekstach.
3
niepeÁne,
np. dostrzeĪenie podobieĔstw lub róĪnic sposobu wyraĪania matczynych uczuÜ,
odczuwania cierpienia w obu tekstach.
(2)
próba podsumowania,
np. lakoniczne stwierdzenie, Īe portrety matek w obu tekstach sĄ
podobne.
(1)
Temat 2.
Co w
Ludziach bezdomnych
Stefana Ĩeromskiego symbolizujĄ Wenus z Milo
i
Rybak
Puvisa de Chavannes’a? Odpowiedz, analizujĄc poniĪsze fragmenty
oraz wykazujĄc zwiĄzek obu symboli z kreacjĄ bohaterów i innymi symbolami
przedstawionymi w utworze.
I.
ROZWINIĈCIE TEMATU (maksymalnie 25 punktów)
Punktacja
1. WstĊpne rozpoznanie fragmentów,
np.:
0-2
a. pochodzĄ z rozdziaÁu otwierajĄcego powieĞÜ (wiĄĪĄ siĊ z pierwszym, paryskim
spotkaniem gÁównych bohaterów utworu),
b. narrator przedstawia dzieÁa sztuki widziane oczami bohaterów (gÁównie Judyma),
c. rozmowa o
Rybaku
ujawnia cechy bohaterów (np. wraĪliwoĞÜ Joasi, chÁód Natalii
itp.).
Symbolika Wenus z Milo
2. Analiza fragmentu
0-5
posĄg Wenus symbolizuje, np.:
a. klasyczne wartoĞci: piĊkno, dobro, prawdĊ (rozum),
b. radoĞÜ Īycia, akceptacjĊ Ğwiata, poczucie szczĊĞcia,
c. miÁoĞÜ,
d. wolnoĞÜ,
e. harmoniĊ z naturĄ,
f. doskonaÁoĞÜ duchowĄ
g. piĊkno cielesne.
3. Interpretacja innych symboli wyraĪajĄcych podobne treĞci,
np.:
0-1
a. kwiat tuberozy,
b. budzĄca siĊ do Īycia natura w rozdziale
PrzyjdĨ
,
c. dom,
d. rozdarta sosna.
4. Interpretacja kreacji bohaterów,
np.:
0-4
a. Judym (zauroczenie NataliĄ, miÁoĞÜ do Joasi, poddawanie siĊ urokowi Īycia
towarzyskiego w Cisach itp.),
b. Joasia (marzenia o piĊknym, przytulnym domu),
c. Natalia lub Karbowski (hedonistyczna postawa Īyciowa),
d. Korzecki (poglĄdy wyraĪane w dyskusji z Kalinowiczem),
e. robotnicy w stalowni (piĊkno zmagaĔ czÁowieka z materiĄ),
f.
lekarze ludzi bogatych (salony Czerniszów i Kalinowiczów).
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego – poziom podstawowy
Odpowiedzi i schemat punktowania
5
Symbolika
Rybaka
5. Analiza fragmentu
0-5
obraz symbolizuje, np.:
a. zÁo, brzydotĊ Ğwiata, niesprawiedliwoĞÜ spoÁecznĄ, nĊdzĊ,
b. niezawinione cierpienie, krzywdĊ,
c. winĊ tych, którzy nie reagujĄ, bĊdĄc Ğwiadkami zÁa,
d. destruktywny wpÁyw cywilizacji,
e. duchowĄ i fizycznĄ degradacjĊ,
f. JezusowĄ ofiarĊ,
g. ewangelicznĄ ideĊ miÁosierdzia.
6. Interpretacja innych symboli wyraĪajĄcych podobne treĞci,
np.:
0-1
a. krzyk pawia,
b. czerwona strzaÁka w atlasie anatomicznym Korzeckiego,
c. stojĄca gnijĄca woda,
d. bezdomnoĞÜ,
e. rozdarta sosna.
7. Interpretacja postaci bohaterów,
np.:
0-4
a. Judym (poczucie obowiĄzku wobec warstw niĪszych, odrzucenie szczĊĞcia osobistego
itp.),
b. Joasia (cierpienie z powodu poczucia bezdomnoĞci itp.),
c. Judymowa (wyniszczajĄca praca w fabryce; poczucie zagubienia i bezradnoĞci
w obcym Ğwiecie),
d. Wiktor (decyzja emigracji),
e. Korzecki (decyzja samobójstwa),
f. nĊdzarze z Warszawy, Cisów, ZagÁĊbia itp. (bardzo zÁe warunki Īycia, beznadziejnoĞÜ
egzystencji).
8. Podsumowanie 0-3
peÁne,
np.: dostrzeĪenie, Īe oba dzieÁa sztuki symbolizujĄ przeciwstawne wartoĞci
i postawy, dostrzeĪenie zwiĄzku symboliki obu dzieÁ z problematykĄ moralnĄ,
filozoficznĄ i spoÁecznĄ utworu oraz konfliktem wewnĊtrznym gÁównego bohatera, a takĪe
z prezentacjĄ postaci i relacji miĊdzy nimi.
3
niepeÁne,
np.: dostrzeĪenie, Īe oba dzieÁa sztuki symbolizujĄ przeciwstawne wartoĞci
i postawy oraz dostrzeĪenie zwiĄzku ich symboliki z konfliktem wewnĊtrznym gÁównego
bohatera.
(2)
próba podsumowania,
np. dostrzeĪenie, Īe oba dzieÁa sztuki symbolizujĄ przeciwstawne
wartoĞci i postawy
lub
dostrzeĪenie zwiĄzku ich symboliki z konfliktem wewnĊtrznym
gÁównego bohatera.
(1)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl