opis programu księgowego,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Materiały szkoleniowe do obsługi programu
„LeftHand Pełna Księgowość”
dla firm i biur rachunkowych
1
Spis treści
I) Instrukcja instalacji programu LeftHand na Windows.....................................................................6
II) Instrukcja rejestracji programu LeftHand.....................................................................................17
III) Omówienie zagadnień dotyczących funkcjonalności programu „LeftHand Pełna Księgowość”28
1 Podstawowe informacje o zasadach obsługi programu LeftHand..................................................28
1.1 Uruchamianie programu.........................................................................................................28
1.2 Konfiguracja programu za pomocą wizzarda początkowego.................................................29
1.3 Omówienie budowy okna głównego programu......................................................................32
1.4 Omówienie budowy i zasady korzystania z okna operacyjnego............................................33
1.5 Omówienie budowy i zasady korzystania z okna wprowadzania...........................................37
2 Omówienie bloku finansowo – księgowego...................................................................................38
2.1 Omówienie modułu planu kont...............................................................................................39
2.1.1 Budowa planu kont ........................................................................................................39
2.1.2 Dodawanie kont księgowych..........................................................................................40
2.1.3 Usuwanie i modyfikacja kont.........................................................................................43
2.1.4 Modyfikacja nazw kont. .................................................................................................43
2.1.5 Operacje podglądu zapisów na kontach oraz obrotów i sald..........................................43
2.2 Omówienie modułu rejestracji i zarządzania dokumentami księgowymi..............................44
2.2.1 Zasady rejestracji dokumentów księgowych..................................................................44
2.2.2 Zasady wprowadzania dokumentów do rejestrów VAT..................................................46
2.2.3 Zasady dekretacji dokumentów.......................................................................................47
2.2.4 Rozrachunki księgowe w dokumencie............................................................................49
2.2.5 Wprowadzanie przykładowych dokumentów księgowych.............................................50
2.2.6 Omówienie statusów dokumentów.................................................................................56
2.2.7 Operacje księgowe zatwierdzania, księgowania.............................................................56
2.3 Omówienie modułu schematów automatycznego dekretowania dokumentów......................58
2.4 Rejestracja dokumentu księgowe z wykorzystaniem schematów dekretacji..........................60
2.5 Omówienie modułu analizy zapisów na kontach oraz obrotów i sald, a także zapisów w
rejestrach VAT................................................................................................................................61
2.6 Omówienie raportów księgowych: zapisy na kontach oraz obroty i salda kont, raporty VAT
.......................................................................................................................................................64
2.7 Nauka eksportu raportów i danych z okien operacyjnych do arkusza kalkulacyjnego..........74
2.8 Mechanizmy rozliczania operacji kasowych i bankowych.....................................................76
2.8.1 Wstęp...............................................................................................................................76
2.8.2 Omówienie modułu.........................................................................................................77
2.8.2.1 Opis głównego okna modułu...................................................................................77
2.8.2.2 Opis okna wprowadzania wyciągu bankowego / raportu kasowego.......................78
2.8.3 Nauka tworzenia nowego raportu kasowego lub wyciągu bankowego..........................79
2.8.4 Dodawanie, edycja i usuwanie operacji wpłat i wypłat..................................................80
2.8.4.1 Dodawanie operacji.................................................................................................80
2.8.4.2 Edycja operacji........................................................................................................85
2.8.4.3 Usuwanie operacji...................................................................................................86
2.8.5 Wydruk raportu kasowego..............................................................................................86
2.8.6 Wydruk operacji kasowych lub bankowych z zadanego przedziału czasu.....................88
2.8.7 Wydruk dokumentu KP lub KW.....................................................................................89
2.8.8 Uwagi do modułu kasowo – bankowego........................................................................89
2.9 Moduł importu wyciągów bankowych w wersji elektronicznej.............................................89
2.9.1 Wstęp...............................................................................................................................89
2.9.2 Opis głównego okna modułu..........................................................................................90
2.9.3 Automatyczna obsługa wyciągu bankowego..................................................................91
2
2.9.3.1 Import wyciągu bankowego....................................................................................91
2.9.3.2 Powiązanie pozycji wyciągu bankowego z danymi księgowymi...........................92
2.9.3.3 Słownik automatycznego łączenia pozycji WB z kontami księgowymi.................95
2.9.3.4 Księgowanie importu wyciągu bankowego............................................................96
2.10 Omówienie modułu wiekowania rozrachunków – analizy stopnia rozliczenia rozrachunku
.......................................................................................................................................................96
2.10.1 Omówienie raportów analizy rozrachunków..............................................................101
2.11 Omówienie modułu potwierdzeń sald/wezwań do zapłaty.................................................104
2.12 Omówienie zasad zamykania i otwierania roku obrotowego.............................................111
2.12.1 Otwieranie pierwszego roku obrotowego gdy jesteśmy nową firmą / instytucją, która
nie prowadziła jeszcze ewidencji księgowej...........................................................................111
2.12.2 Otwieranie pierwszego roku obrotowego, gdy księgowość dotychczas była
prowadzona w innym programie lub w formie papierowej....................................................112
2.12.3 Otwieranie kolejnego roku obrotowego......................................................................112
2.12.4 Zamykanie roku obrotowego......................................................................................117
2.12.4.1 Generowanie deklaracji podatkowe CIT.............................................................117
2.12.4.2 Zamykanie kont kosztowych grupy 5xx w przypadku porównawczego rachunku
zysków i strat......................................................................................................................119
2.12.4.3 Moduł przeksięgowań (np. zamknięć) sald kont kosztowych i przychodowych na
wskazane konto (np. wynikowe)........................................................................................121
2.12.4.4 Generowanie rachunku zysków i strat ................................................................122
2.12.4.5 Zamykanie kont kosztowych i przychodowych..................................................123
2.12.4.6 Generowanie bilansu...........................................................................................125
2.12.4.7 Drukowanie RZiS i bilansu.................................................................................126
2.12.4.8 Ostateczne księgowanie dokumentów i generowanie dziennika księgowań......128
2.12.5 Zasady modyfikacji wzorców generujących RZiS, bilans i deklaracje podatkowe....130
2.12.5.1 Modyfikacja nazewnictwa pozycji RZiS oraz bilansu........................................130
2.12.5.2 Modyfikacja struktury RZiS oraz bilansu...........................................................131
2.12.5.3 Zmiana mianowania (wzorców) kont księgowych w RZiS oraz bilansu............133
2.12.5.4 Modyfikacja wzorców automatycznego generowania deklaracji podatkowych.139
3 Moduł podręcznego słownika tekstów i notatek..........................................................................142
4 Omówienie bloku środków trwałych............................................................................................145
4.1 Zasady rejestracji nowego środka trwałego i wartości niematerialnej i prawnej.................145
4.2 Rejestrowanie środka trwałego ewidencjonowanego wcześniej w innym systemie............154
4.3 Przypisywanie konta księgowego umorzenia do środka trwałego.......................................155
4.4 Generowanie dokumentu księgowego amortyzacji za okres................................................157
4.5 Omówienie najważniejszych raportów dotyczących środków trwałych..............................158
5 Omówienie elementów modułu kadrowo – płacowego...............................................................162
5.1 Definicje początkowe modułu płacowego............................................................................163
5.2 Rejestracja nowego pracownika / zleceniobiorcy.................................................................166
5.3 Rejestracja nowej umowy cywilno – prawnej......................................................................170
5.4 Drukowanie umowy cywilno – prawnej...............................................................................174
5.5 Wystawianie dokumentu zapłat do umowy długoterminowej..............................................176
5.6 Rejestrowanie pozycji na listach płac – modyfikacja parametrów płacowych....................178
5.7 Drukowanie listy płac...........................................................................................................183
5.8 Kopiowanie listy płac z okresu na inny................................................................................184
5.9 Generowanie dokumentu księgowego listy płac..................................................................185
5.10 Generowanie kartotek ze składnikami płacowymi.............................................................187
5.11 Generowanie deklaracji PIT pracowników.........................................................................189
6 Moduł deklaracji podatkowych....................................................................................................191
6.1 Konfigurowanie modułu deklaracji – gdy deklaracje nie wypełniają się automatycznie.....191
3
6.2 Wzorce generowania deklaracji podatkowych. Modyfikacja wzorców wypełniania deklaracji
podatkowych................................................................................................................................193
6.3 Generowanie przykładowych deklaracji podatkowych........................................................193
6.3.1 Deklaracja VAT.............................................................................................................193
6.3.2 Deklaracja CIT-2 i CIT-8..............................................................................................195
7 Omówienie elementów modułu sprzedażowego..........................................................................198
7.1 Konfiguracja modułu sprzedażowego..................................................................................198
7.2 Parametry pozycji towaru / usługi. Dodawanie towaru/usługi do kartoteki.........................200
7.3 Dodawanie nowego kontrahenta...........................................................................................200
7.4 Zasady rejestracji faktur sprzedażowych (różne rodzaje, najważniejsze funkcje................202
7.4.1 Wystawianie faktury sprzedażowej VAT.......................................................................202
7.4.2 Wystawianie faktury pro – forma. Wystawianie faktury sprzedażowej na podstawie pro
– formy....................................................................................................................................204
7.4.3 Wystawianie faktury zaliczkowej oraz faktury kończącej sprzedaż zaliczkową..........204
7.4.4 Wystawianie faktury korygującej..................................................................................207
7.5 Automatyczna współpraca modułu sprzedażowego i magazynowego. Kontrola stanów
magazynowych............................................................................................................................208
7.6 Drukowanie dokumentu sprzedażowego..............................................................................209
7.7 Księgowanie (dekretowanie) faktury sprzedażowej VAT.....................................................211
7.8 Zasady rejestracji i drukowania paragonów fiskalnych........................................................212
7.8.1 Wystawianie faktury na podstawie wybranego paragonu.............................................214
7.8.2 Generowanie dokumentu księgowe raportu dobowego paragonów.............................214
7.9 Zasady rejestracji i drukowania rachunków bez VAT...........................................................214
8 Operacja w walutach obcych........................................................................................................215
8.1 Konfiguracja operacji walutowych.......................................................................................215
8.2 Pobieranie kursów walutowych............................................................................................216
8.3 Rejestracja sprzedażowych i kosztowych dokumentów w walutach obcych ......................217
8.4 Wprowadzanie wyciągów bankowych i raportów kasowych w walutach obcych...............217
8.4.1 Gdy BO walutowego banku/kasy składa się z wielu wpłat..........................................217
8.4.2 Gdy BO walutowego banku/kasy składa się z jednej kwoty........................................219
8.5 Raporty księgowe dla operacji w walutach obcych..............................................................220
8.6 Bieżące i bilansowe różnice kursowe z wycena rozrachunków, rachunków bankowych i kas
w walutach obcych.......................................................................................................................220
8.7 Rejestrowanie kosztowych faktur unijnych (wewnątrzwspólnotowych) lub importowych
oraz faktur wewnętrznych............................................................................................................221
9 Omówienie technicznych zagadnień obsługi programu „LeftHand”...........................................222
9.1 Dodawanie użytkowników i tworzenie ról uprawnień.........................................................222
9.2 Wykonywanie kopii bezpieczeństwa baz danych.................................................................225
9.3 Przywracanie bazy danych z kopii bezpieczeństwa.............................................................227
9.4 Przenoszenie bazy danych z komputera na inny komputer (praca jednostanowiskowa).....227
9.5 Zmiana czcionki na raportach księgowych i VAT................................................................228
9.6 Wydruki generowanie do formatu PDF................................................................................231
9.7 Instalacja wtyczki PDF dla programu „LeftHand” w przypadku systemu operacyjnego
Windows Vista i Windows 7........................................................................................................231
9.8 Problemy podczas wydruku przez zewnętrzną przeglądarkę Mozilla Firefox.....................233
10 Najważniejsze parametry dla modułu „Ustawienia globalne”...................................................234
10.1 Ogólne ustawienia globalne................................................................................................234
10.2 Kontrahenci.........................................................................................................................236
10.3 Ustawienia przeglądarki (www, pdf, Firefox, Windows7 i uprawnienia)..........................236
10.4 Towary, usługi.....................................................................................................................237
10.5 Faktury VAT........................................................................................................................237
4
10.6 Faktury VAT zakupów........................................................................................................238
10.7 Stany magazynowe.............................................................................................................239
10.8 Dokumenty magazynowe ..................................................................................................239
10.9 Rok obrotowy.....................................................................................................................240
10.10 Umowy..............................................................................................................................240
10.11 Drukarka fiskalna i paragony............................................................................................240
11 Najważniejsze uniwersalne skróty klawiszowe w programie....................................................241
11.1 Okno operacyjne.................................................................................................................241
11.2 Okno wprowadzania...........................................................................................................242
11.3 Przechodzenie między zakładkami.....................................................................................242
11.4 Lista skrótów klawiszowych na wybranym oknie programu.............................................242
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl