numer 14, Skarby podkarpacia

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Archeologia • Etnografia • Historia • Język • Kulinaria • Tradycja • ZabytkiISSN 1898-6579Czasopismo bezpłatneNr 1(14)2009 styczeń-lutyPodkarpackie muzeaWirtualne obliczemuzeumStalowowolskie Muzeumdziała nie tylko w realu.Tym, którzy zaczynajądzień od surfowaniaw sieci, pokazuje swojewirtualne oblicze.A jest ono nie mniejciekawe i bogate odtego rzeczywistego.tekst Anna GarbaczMuzeum Regionalne w StalowejWoli w Internecie pojawiło sięw roku 2002, wraz z przejściemdo własnej siedziby przy ul. Sandomier-skiej. Od tego czasu, wraz z rozwojem ofer-ty, przybywały strony, poświęcone szcze-gólnie ważnym i obszernym tematom, jak:Turystyczny Szlak Gniazd Rodowych Lubo-mirskich(www.szlak-lubomirskich.stalowa-wola.pl), wirtualna wystawaCOP dl a przy-szłości. Ludzie – przemysł – architekturaStalowa WolaRZESZÓW(www.cop.stalowawola.pl),Szlak architek-tury art déco Stalowa Wola, Lwów(www.it.stalowawola.pl).Oprócz tych samodzielnych stron inter-netowych, muzeum uruchomiło witrynędotyczącą międzynarodowego konkursuAutoportret(www.muzeum.stalowawola.pl/autoportret). Większość stron interne-towych przygotowywano w kilku wersjachjęzykowych: polskim, angielskim, ukraiń-skim i słowackim. Ostatnio doszły dwie no-we witryny, z czym wiązała się koniecznośćdokonania zmian technicznych.– Internauci mieli przez pewien czastrudności z wchodzeniem na stronę nasze-go muzeum. Wystąpiły problemy technicz-ne, niezależne od nas, które na szczęściejuż zostały rozwiązane – zapewnia MariuszNowak, informatyk Muzeum Regionalne-go w Stalowej Woli. – I obecnie można jużswobodnie odwiedzać witrynę www.mu-zeum.stalowawola.pl.Najnowsze witryny internetowe poświę-cone są dwóm projektom. Pierwszy z nichjest uwieńczeniem kilkuletnich prac nadzwiększeniem dostępności stalowowol-skiego muzeum dla osób dotkniętych róż-norodnymi dysfunkcjami – www.muzeum.stalowawola.pl/niepelnosprawni. Witrynaoprócz informacji o ofercie dla niepełno-sprawnych, zawiera forum, na którym mu-zealnicy dzielą się swoimi doświadczeniamiw tym zakresie.Druga nowozałożona witryna dotyczyprojektu związanego z przypadającymirocznicami: wybuchu II wojny światowejw 1939 i upadku komunizmu w 1989 r. (www.muzeum.stalowawola.pl/senovictorii).– Chcemy w ten sposób dotrzeć do lu-dzi młodych, którzy stanowią zdecydowanąwiększość internautów – zapewnia LucynaMizera, dyrektor muzeum,. – Na stroniemożna znaleźć informacje o naszych wysta-wach rocznicowych, ciekawe materiały dy-daktyczne, ale także ofertę edukacyjną, naktórą składają się takie przedsięwzięcia, jakkonkurs historyczno-dziennikarski, zwią-zane z nim warsztaty medialne, czy atrak-cyjne zajęcia przybliżające realia lat 80. XXwieku, prowadzone z udziałem opozycyj-nego drukarza. Na stronie zamieściliśmyrównież atrakcyjny materiał fotograficznyoraz film archiwalny z historii Solidarności.Zarówno materiał zdjęciowy, jak i filmowybędzie na bieżąco aktualizowany – zapew-nia dyrektor.Witryna Muzeum jest coraz powszech-niej wykorzystywanym źródłem informacjidla osób wybierających się na wystawy, dlanauczycieli zamierzających skorzystać z za-jęć, dla uczestników konkursów organizo-wanych przez muzeum, a także dla mediów.W specjalnie utworzonym dziale biura pra-sowego dziennikarze znajdują najnowsze in-formacje o wydarzeniach muzealnych i bo-gaty materiał fotograficzny.nOd redakcjiW numerze m.in.:2Podkarpackie muzeaDrodzy CzytelnicyPo półrocznejprzerwie ukazuje się kolejny nu-mer „Skarbów”. Wiemy, że wyczekany, bo sygna-łów od zniecierpliwionych Czytelników mieliśmyaż nadto. No, ale wreszcie jest i jako pierwszyw tym roku rozpoczyna serię zeszytów finansowa-nych z różnych źródeł. Ten pierwszy to efekt wygra-nego konkursu ogłoszonego przez Urząd MiastaRzeszowa, kolejny dotowany będzie przez UrządMarszałkowski Województwa Podkarpackiego. A następny będzie jednymz trzynastu, które ukażą się w ramach Programu Współpracy Transgra-nicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007–2013.Najważniejsze, że zasada bezpłatności numerów „Skarbów” będzieutrzymana przez najbliższe dwa lata. To pozwala nam spokojnie patrzećw przyszłość i skupiać się na fachowości tekstów oraz jakości, oczywiściejak najwyższej, ilustrujących je zdjęć. Mając środki możemy rozpocząćwspółpracę z zawodowymi fotografami, co szczególnie istotne jest dla ko-lorowego periodyku zajmującego się zabytkami i przyrodą.Stabilność finansowa pozwala nam także uruchomić pewne cykle te-matyczne, zakładamy, że trwające co najmniej rok. Pierwszym z nichbędą fotograficzne relacje Jerzego Wygody o zachowanych cmentarzachżydowskich na Podkarpaciu (patrz tekst o kirkucie w Rzeszowie). Kolejnyto opowieści Jacka Stachiewicza o zamkach i dworach, pokazujące rodowesiedziby poprzez ich budowniczych i mieszkańców (patrz tekst o trudnychlosach zamku rzeszowskiego).Znacznie więcej miejsca poświęcimy także współpracy ze służbamikonserwatorskimi. Coraz większy budżet na renowację i ochronę zabyt-ków powoduje, że konserwatorzy pojawiają się w licznych drewnianychkościołkach czy cerkwiach. Ich pracom towarzyszą spektakularne odkry-cia: np. późnorenesansowych polichromii w kościółku w Bolestraszycach,czy malowideł ze scenami figuralnymi w kościele w Michałówce. Będziemyrelacjonować na bieżąco te prace, aby przybliżyć je Czytelnikom jeszczeprzed oficjalnym udostępnieniem ich do zwiedzania.Życzę więc miłej lektury, cały czas czekając na Państwa uwagi, propo-zycje, teksty, fotografie.Krzysztof Zielińskidwumiesięcznikbezpłatnynr 1(14) (01–02 2009, Rzeszów)ISSN 1898-6579Wirtualne oblicze muzeumAnna Garbacz4Podkarpackie muzeaLoggie WatykańskieBarbara Adamska8Z pracowni konserwatoraZnikające malowidłoElżbieta BakunIIRzeszowskie KlejnotyBlask barokuMaria StopyraVRzeszowskie KlejnotyWycieczka przez wiekiKrzysztof ZielińskiXRzeszowskie KlejnotyCerkiew w ZalesiuStanisław KłosXIRzeszowskie KlejnotyKsięgozbiory prywatne mieszczanrzeszowskich w XVII i XVIII wiekuKinga PomesXIIRzeszowskie KlejnotyJacek StachiewiczZamek9Podkarpackie muzeaNiepełnosprawny w muzeumAnna Garbacz10To też są zabytkiCeramiczne mozaiki podłogoweMiłosz Malicki12BibliofilstwoRzeszowskie starodrukiAgnieszka Przywara14NekropolieCmentarz na CzekajuKrzysztof ZielińskiWydawca:Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Podkarpacia „Pro Carpathia”Redakcja:35-074 Rzeszów, ul. Gałęzowskiego 6/319tel./fax: 017 852 85 26e-mail: krzysiek@procarpathia.plwww.skarbypodkarpackie.pl; www.procarpathia.plRedaktor naczelny:Krzysztof ZielińskiWspółpracują:B. Adamska, E. Bakun, P. Gajda,A. Garbacz, S. Kłos, M. Malicki, K. Pomes, A. Przywara,J. Stachiewicz, J. Stankiewicz, M. Stopyra, J. WygodaOpracowanie graficzne, łamanie:KORAW Dorota KocząbDruk:RESPRINT Rzeszów,23.06.2009Redakcja nie zwraca materiałów nie zamówionychi zastrzega sobie prawo redagowania nadesłanychtekstów. Kopiowanie i rozpowszechnianie publikowanychmateriałów wymaga zgody Wydawcy.Wszelkie prawa zastrzeżone©Copyright by Stowarzyszenie „Pro Carpathia”Naokładce: fragment grafiki przedstawiającejfresk z Loggi Watykańskich, w zbiorach GaleriiDąmbskich (Muzeum Okręgowe w Rzeszowie)fot. Piotr GajdaLoggieWatykańskieT4Podkarpackie muzeatekst Barbara Adamska, fot. Piotr GajdaWizerunek drzwi w bogatej,architektonicznej oprawieGaleria Dąmbskich przechowywanaw zbiorach rzeszowskiego MuzeumOkręgowego słynie z kolekcji dziełmistrzów europejskiego malarstwa.XVIII-wieczna grafika równieżpochodząca z jej zasobów jestmniej znana, ponieważ rzadko gościw salach ekspozycyjnych jakozabytek podlegający szczególnymkonserwatorskim wymaganiom.ymczasem Muzeum posiada cennyzespół sztychów, przedstawiającywizerunki renesansowej polichromiiw Watykańskich Loggiach. Kolekcję two-rzy ponad trzydzieści rycin, wykonanychtechniką miedziorytu łączonego z akwa-fortą, barwionych gwaszem, nad który-mi w 70. latach XVIII wieku pracowalitrzej rzymscy artyści: Pietro Camporese(1726 – 1781), Gaetano Savorelli (+ 1791)i Giovanni Octaviani (1735–1808). Tema-tem ich wspólnego, rysunkowego i graficz-nego przedsięwzięcia było odtworzenie ma-larskiego wystroju Loggii Watykańskichz freskami projektu Rafaela, wykonanymiprzez jego uczniów w latach 1517–1519w jednym z papieskich pałaców.Dzieło dojrzałego renesansu jakim jestarchitektura krużganków dziedzińca San Da-maso, nazywanych Watykańskimi Loggiamipowstało na zlecenie Juliusza II, zaś rafaelow-ska polichromia dla jego następcy, papieżaLeona X. Na początku XVI wieku Juliusz IIpragnął przywrócić Wiecznemu Miastu ran-gę jaką posiadał Rzym w czasach cesarstwa.Realizacje swoich wielkich, architekto-nicznych planów zlecał najznakomitszymartystom czasów Odrodzenia: Bramante-mu (Donato Bramante 1444–1514), Mi-chałowi Aniołowi (Michelangelo Buonar-roti 1475–1564) i Rafaelowi (Raffaelo Santi1483–1520). Ostatni z nich, młody malarzpochodzący z Urbino, jako architekt nie do-równywał starszym mistrzom. Uzyskiwałjednak wspaniałe rezultaty jako projektu-jący architekturę wnętrz i wykonawca jejwystroju. We freskach w pałacach watykań-skich, jak i w polichromiach świeckich rezy-dencji, których doskonałym przykładem sąmalowidła w loggii willi Farnesina ukształ-tował nowy podział ścian i sklepień w na-wiązaniu do dekoracji antycznej willi.Rafael był autorem raportu o zabytkachRzymu i jako konserwator starożytnościznał doskonale wszystkie ruiny WiecznegoMiasta, łącznie z Domus Aurea, odkrytymw połowie XV wieku. Wnętrza tego DomuNerona z I wieku n.e. ozdabiały malowidław IV stylu pompejańskim i to one stały sięPo prawej: Loggie Watykańskie pokryte freskamiprojektu Rafaela. Perspektywiczny widokgalerii ze sztafażem, którego postaciamisą sylwetki rysowników ze szkicownikami(XVIII-wieczna rycina w zbiorach Galerii Dąmbskich)Podkarpackie muzea5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl