olimpiada polonistyczna olimpus 2007 2 model, konkurs polonistyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OLIMPUS
J ZYK POLSKI
SESJA WIOSENNA
2007
GIMNAZJUM
KLASA 3
I. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Po „odwil¿y” w 1956 roku szpera³em dalej, szukaj¹c grobu
Kopernika, pochowanego we fromborskiej katedrze. W kronice zachowa³
siê nawet dok³adny opis pogrzebu, jednak nic w nim nie wspomniano o
miejscu z³o¿enia cia³a - i tu siê zaczyna³a najwiêksza zagadka. W
czasach Kopernika istnia³ zwyczaj grzebania kanoników pod posadzk¹,
przy tym o³tarzu, który przedtem by³ oddany pod opiekê tego w³aœnie
kanonika. Jak zdo³ano póŸniej ustaliæ na podstawie dokumentów
archiwalnych, o³tarz Kopernika znajdowa³ siê przy drugim filarze, po
prawej stronie od wejœcia. Tam te¿ prawdopodobnie pod ceglan¹
posadzk¹ zosta³y z³o¿one zw³oki. Inna, lecz odosobniona wersja
wskazuje miejsce grobu Kopernika trzy filary dalej. Podanie mówi te¿, ¿e
cia³o naszego astronoma w czasie najazdu szwedzkiego zosta³o
wyrzucone z grobu. PóŸniej rzekomo zabrane przez wielbicieli jego nauki
oraz ukryte w krypcie pod prezbiterium, gdzie siê dotychczas znajduje.
Jest to jednak wersja nieprawdziwa, gdy¿ Szwedzi nie zrywali posadzki i
nie przekopywali terenu koœcio³a. Wiemy natomiast, ¿e w kryptach
profanowali i rabowali groby. (...) Za pierwsz¹ hipotez¹ przemawia
równie¿ fakt, ¿e w 38 lat po œmierci Kopernika - a wiêc gdy pamiêtano
jeszcze jego pogrzeb - biskup Kromer umieœci³ na œcianie obok drugiego
filara epitafium (...). Pó³tora wieku póŸniej epitafium to zosta³o usuniête
na rzecz tablicy grobowej biskupa Szembeka, mo¿nego fundatora
budowanej obok kaplicy. W pobli¿u o³tarza g³ównego, z lewej strony,
umieszczono na filarze nowe epitafium Kopernika...
5. O zainteresowaniach historycznych autora tekstu
œwiadczy:
a) nawi¹zanie do „odwil¿y” w 1956 roku
b) odwo³ywanie siê do Ÿróde³ historycznych
c) umiejêtnoœæ argumentowania
d) znajomoϾ dawnych kronik
6. Do zwyczajów XVI wieku, zwi¹zanych z pochówkiem
zmar³ych, nale¿a³o:
a) chowanie kanoników w wybranym przez nich miejscu
b) umieszczanie napisu s³awi¹cego zmar³ego
c) wyposa¿anie grobu w przedmioty codziennego u¿ytku
d) chowanie duchownych w kryptach katedry
II. NAUKA O JÊZYKU
7. Mowê niezale¿n¹ stanowi zapis:
a) Mama narzeka³a, ¿e jest póŸno.
b) Pani powiedzia³a: Opuœcie klasê.
c) Dzieci wo³aj¹: „Zatrzymaj siê!”
d) Ch³opiec t³umaczy³, jak dojœæ do kina.
S. Szwarc-Bronikowski,
.
Arkady, Warszawa 1995, s.137-138.
1. W poszukiwaniu grobu Kopernika autor tekstu
odwo³a³ siê do:
a) wiedzy historycznej
b) dokumentów archiwalnych
c) podañ i legend
d) wiedzy o dawnych zwyczajach
8. Mow¹ zale¿n¹ jest zdanie:
a) pojedyncze
b) podrzêdnie z³o¿one okolicznikowe
c) podrzêdnie z³o¿one dope³nieniowe
d) wspó³rzêdnie z³o¿one wynikowe
2. Autor utrzymuje, ¿e Kopernik zosta³ pochowany:
a) przy o³tarzu
b) po prawej stronie od wejœcia
c) po lewej stronie od wejœcia
d) pod prezbiterium
9.
Martwi³ siê, ale nie okazywa³ tego.
- to zdanie
wspó³rzêdnie z³o¿one:
a) ³¹czne
b) roz³¹czne
3. Problemy z odnalezieniem grobu Kopernika
powsta³y w wyniku:
c) przeciwstawne
d) wynikowe
10. Zdaniem podrzêdnie z³o¿onym przydawkowym
jest wypowiedzenie:
a) zaniedbania uczonych
b) braku zapisów w kronice
c) najazdu szwedzkiego
d) ukrywania zw³ok astronoma
a) Ksi¹¿ka by³a taka, ¿e nie móg³ od niej oderwaæ wzroku.
b) Zjad³ kanapki, które przygotowa³a mama.
c) Czas, jaki nam pozosta³, by³ naprawdê krótki.
d) Dosta³ wiadomoœæ, ¿e przyje¿d¿a babcia.
4. Mylna hipoteza na temat grobu mog³a powstaæ na
skutek:
11. Zdaniem podrzêdnie z³o¿onym podmiotowym jest
wypowiedzenie:
a) umieszczenia przez biskupa Kromera epitafium
b) umieszczenia epitafium biskupa Szembeka
c) usuniêcia epitafium umieszczonego w 38 lat po œmierci
astronoma
d) umieszczenia epitafium Kopernika w pobli¿u o³tarza
g³ównego
a) Okaza³o siê, ¿e masz racjê.
b) Kto zna wiersze Leœmiana, niech powie.
c) Wiem, co masz na myœli.
d) Sta³o siê to, co zapowiedzia³eœ.
Poszukiwanie zagubionych œwiatów
12. Neologizmem s³owotwórczym jest wyraz:
23. Teatr Moliera cechuje:
a) patos i wznios³oœæ
b) sztuczna deklamacja
c) swoboda w interpretacji dzie³a
d) umowny charakter dekoracji
a) przepierka
b) krzykacz
c) mazak
d) roznosiciel
13. Neologizmem znaczeniowym jest wyraz:
a) komputer
b) myszka
c) dysk
d) marka
24. Nazwisko autora i tytu³ sztuki prawid³owo
zestawiono w szeregu:
14. Archaizmy to wyrazy, które:
a) zmieni³y znaczenie
b) powsta³y w dawnych czasach
c) pochodz¹ z jêzyków obcych
d) wysz³y z u¿ycia
a) „
Sen nocy letniej - Szekspir

b) „
Œwiêtoszek - S³owacki

c) „
Balladyna - Mickiewicz

d) „
Sk¹piec - Molier
15. Gwara to jêzyk:
a) wyodrêbnionej grupy spo³ecznej
b) artystów
c) ludnoœci wiejskiej jakiegoœ regionu
d) wszystkich mieszkañców kraju
25. Komizm w sztukach Moliera polega na:
a) znacznym uwypukleniu cech bohaterów
b) zastosowaniu gry jêzykowej
c) kontrastowym zestawieniu scen
d) wprowadzeniu elementu zaskoczenia
16. Na obszarze naszego kraju wystêpuje gwara:
26. Dramat jest rodzajem literackim, w którym:
a) zdarzenia przedstawia narrator
b) s¹ zawarte didaskalia
c) akcjê tworz¹ bohaterowie
d) zakoñczenie jest tragiczne
a) polska
b) podhalañska
c) œl¹ska
d) kaszubska
17. Poprawnie jest zapisany skrót w zdaniu:
a) WeŸ ksi¹¿ki, notatki itd. (i tak dalej)
b) Nie ma dr Nowak. (doktor)
c) By³y tam min. wst¹¿ki i paski. (miêdzy innymi)
d) Dzia³o siê to 1000 lat pne. (przed nasz¹ er¹)
27. Laureatem literackiej nagrody Nobla jest:
a) E. Hemingway
b) A. Saint-Exupery
c) H. Sienkiewicz
d) G. Orwell
18. Synonimem wyrazu
mówca
jest:
a) mównica
b) orator
c) dyskutant
d) milczek
III. LITERATURA
28. Santiago w opowiadaniu pt. „Stary cz³owiek i
morze” wyra¿a:
a) szacunek dla przyrody
b) akceptacjê otoczenia
c) wolê dzia³ania
d) niechêæ dla œwiata
19.
w teatrze antycznym to kategoria,
polegaj¹ca na:
a) duchowym oczyszczeniu
b) silnym prze¿yciu wewnêtrznym
c) ucieczce od rzeczywistoœci
d) odczuciu piêkna
29. „Stary cz³owiek i morze” to apoteoza:
a) sprawiedliwoœci
b) mêstwa
c) hartu ducha
d) mi³oœci
20. Zasada trzech jednoœci w teatrze antycznym
dotyczy³a:
a) akcji
b) postaci
c) miejsca
d) czasu
21. Chór w teatrze antycznym:
a) komentowa³ zdarzenia
b) oddziela³ akty przedstawienia
c) zapowiada³ wejœcie nowej postaci
d) w³¹cza³ siê w bieg zdarzeñ
30. Prawid³owo zestawiono cytaty z nazwiskami
autorów w szeregu:
a) „Najwa¿niejsze jest niewidoczne dla oczu”
- E. Hemingway
b) „Cz³owieka mo¿na zniszczyæ, ale nie pokonaæ”
- Sofokles
c) „Wspó³kochaæ przysz³am, nie wspó³nienawidziæ”
- J. Kochanowski
d) „Nie porzucaj nadzieje, jakoæ siê kolwiek dzieje”
- A. Saint-Exupery
22. Teatr el¿bietañski charakteryzuje:
a) bogactwo dekoracji
b) zerwanie z zasad¹ trzech jednoœci
c) wystêpowanie scen zbiorowych
d) wprowadzenie jêzyka potocznego

Katharsis
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl