opis, Modele 2

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
SAMOLOTY POLSKIE
PROTOTYPY
VOL. 5
SAMOLOT LINIOWY CWL WZ-X
Lotniczych biuro konstrukcyjne. Biuro
to, pod kierunkiem Władysława Zalewskiego,
opracowało projekt samolotu oznaczonego WZ-X
(Władysław Zalewski – dziesi
ę
ej ilo
ś
ci samolotów liniowych we
– kryte płótnem.
Podwozie główne amortyzowane sznurem gumowym,
płoza ogonowa wykonana jako stalowy resor.
Do nap
ę
). Na uwag
ę
zasługuje
Dane techniczne
rozpi
ę
to
ś
: 11,31 m
fakt,
Ŝ
e zespół konstruktorów, techników i kre
ś
larzy,
: 8,21 m
powierzchnia no
ś
na: 33,18 m
2
który opracował ten samolot, został powołany tylko
do tego jednego zadania – zaprojektowania samolotu
liniowego. W skład tego zespołu min. wchodzili:
Jerzy Kott, Antoni Uszacki oraz Jerzy Drzewiecki.
Budowy dwóch prototypów podj
ę
masa własna: 1.247 kg
masa u
yteczna: 670 kg
na jesieni
1925 roku Centralne Warsztaty Lotnicze. Poniewa
Ŝ
ły si
ę
maksymalna: od 205 km/h do 220 km/h
pułap: 6.300 m
zasi
ę
dko
ś
g: 800 km
prace nad budow
ą
prototypów przerwały wydarzenia
zwi
ą
zane z przewrotem majowym, ostatecznie
porównanie WZ-X z Potez 25 i Breguet XIX
pierwszy prototyp został uko
ń
czony w sierpniu 1926
roku i w tym samym miesi
ą
cu został oblatany.
parametr/wy
posa
Ŝ
enie
WZ-X
Potez 25 Breguet XIX
Samolot został oceniony wysoko, miał poprawne
własno
ś
gi (porównywalne z
Breguet XIX i lepsze od Potez 25). Do produkcji
seryjnej samolot ten nie został skierowany, poniewa
ci lotne oraz dobre osi
ą
silnik
LD 12 Eb
LD 12Eb
LD 12Eb
rozpi
ę
to
ś
11,31m
14,20m
14,83 m
ono do produkcji w Polsce licencyjne
samoloty Potez 25 oraz zakupiono du
Ŝ
niej wdro
długo
ś
8,21m
9,20 m
9,51 m
liczb
ę
Masa własna
1247 kg
1407 kg
1411 kg
samolotów Breguet XIX.
W 1927 roku zbudowano kolejne dwa egzemplarze
tego samolotu (WZ-X/II; WZ-X/III) i kolejny (WZ-X/
IV) wyposa
Ŝ
Masa
670 kg
1103 kg
800 kg
u
Ŝ
yteczna
ony w silnik gwiazdowy Jupiter. Ten
ostatni przeszedł próby z zamontowanym uzbrojeniem
(karabin pilota zamontowany na lewym boku) i był
pomy
ś
Pr
ę
dko
ś
220 km/h
193 km/h
217 km/h
maksymalna
pułap
6300 m
4300 m
6240 m
cy”.
Trzeci egzemplarz (z numerem startowym „9”) wraz z
WZ-X/IV brał udział w Drugim Locie MEiP. Rajdu
tego jednak nie uko
ń
lany jako tzw. „my
ś
liwiec eskortuj
ą
zasi
ę
g
800 km
600 km
650 km
Uwagi o modelu:
Model został opracowany na podstawie rysunków
zamieszczonych w „Polskie Konstrukcje Lotnicze” tom I
autorstwa Pana Andrzeja Glassa oraz na podstawie fotografii.
Wn
ę
trze kabin zostało „zmy
ś
lone”. Model mo
Ŝ
czył z powodu uszkodzenia
silnika.
Wszystkie WZ-X zostały przydzielone do Centrum
Wyszkolenia Oficerów Lotnictwa, a pó
ź
niej WZ-X/IV
został przydzielony do Centrum Wyszkolenia
Podoficerów Lotnictwa. Samoloty były w u
Ŝ
jako WZ-X/II (namalowane jedynie szachownice); jako WZ-X/
III (z numerem startowym „9”). Mo
Ŝ
na wykona
ć
yciu
model w malowaniu 32 Eskadry Liniowej 3 PL (w
rzeczywisto
ś
ci takie oznaczenie nosił Potez 25) – godło zielone
na równie
Ŝ
wykona
ć
jeszcze w połowie lat 30-tych ubiegłego wieku.
albo w malowaniu 11 Eskadry Liniowej 1 PL (w rzeczywisto
ś
ci
Konstrukcja
Kadłub był drewniany konstrukcji półskorupowej,
kryty sklejk
ą
takie oznaczenie nosił Breguet XIX) – godło czerwone. W tych
przypadkach nale
Ŝ
y wykona
ć
dodatkowo karabiny maszynowe
ej omówionych malowa
ń
jest
swoist
ą
„modelarska fantastyk
ą
”.
Lech Kołodziejski
Pomimo zakupu du
Ŝ
poziomy kryty sklejk
ą
, pionowy oraz wszystkie stery
Francji (Potez i Breguet), Departament
ś
eglugi
Powietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych
zaproponował skonstruowanie i zbudowanie samolotu
liniowego przez polsk
ą
wytwórni
ę
du zastosowano w WZ-X/I do WZ-X/III silnik
Lorraine-Dietrich 12Eb o mocy 450 KM, natomiast
WZ-X/IV był nap
ę
dzany silnikiem Gnome-Rhone 9
Ad o mocy 450 KM.
.
Zadanie to powierzono Władysławowi Zalewskiemu,
który w maju 1925 roku utworzył w Wojskowej
Centrali Bada
ń
długo
ś
pr
ę
wcze
ś
obserwatora. Trzeba jednak pami
ę
ta
ć
,
Ŝ
e WZ-X nigdy w
jednostce bojowej nie był wykorzystywany i wykonanie
modelu w jednym z dwóch wy
Ŝ
.
Płaty drewniane dwud
ź
wigarowe kryte do pierwszego
d
ź
wigara sklejk
ą
, dalej płótnem, lotki kryte płótnem.
Stery i stateczniki konstrukcji drewnianej, statecznik
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl