oryginal-architektura-informacji-w-serwisach-internetowych archww, CAD(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
IDZ DO
PRZYK£ADOW
Architektura informacji
w serwisach internetowych
Autorzy: Louis Rosenfeld, Peter Morville
T³umaczenie: Krzysztof Mas³owski, Tomasz Jarzêbowicz
ISBN: 83-7361-003-0
Tytu³ orygina³
for the World Wide Web
Format: B5, stron: 500
SPIS TRECI
KATALOG KSI¥¯EK
KATALOG ONLINE
ZAMÓW DRUKOWANY KATALOG
TWÓJ KOSZYK
Dzisiejsze serwisy internetowe i intranetowe s¹ wiêksze, bardziej z³o¿one i pe³ni¹ wiêcej
funkcji ni¿ kiedykolwiek przedtem. Dzisiejsi u¿ytkownicy tak¿e maj¹ wiêcej zajêæ
i stawiaj¹ serwisom coraz wiêksze wymagania. Od projektantów, architektów informacji
i mened¿erów serwisów internetowych wymaga siê bieg³ego operowania znacznymi
ilociami danych oraz dokonywania czêstych aktualizacji pod wp³ywem pojawiaj¹cych
siê nowych technologii i zmieniaj¹cej siê czêsto strategii firmy. Wszystko to sprawia,
¿e niektóre serwisy internetowe przypominaj¹ szybko rozwijaj¹ce siê, lecz s³abo
zaprojektowane metropolie - wszêdzie jest pe³no dróg, lecz trudno jest siê po nich
poruszaæ. Dobrze zaplanowana architektura informacji nigdy nie mia³a tak du¿ego
znaczenia, jak dzi.
„Architektura informacji w serwisach internetowych” przedstawia wykorzystanie
estetyki i mechaniki (technologii) w tworzeniu wyró¿niaj¹cych siê, spójnych i sprawnie
funkcjonuj¹cych serwisów internetowych. Wiêkszoæ ksi¹¿ek powiêconych tworzeniu
stron WWW koncentruje siê albo na graficznych albo na technicznych zagadnieniach
serwisów internetowych. Niniejsza pozycja wi¹¿e te dwa aspekty razem.
Informacje przedstawione w niniejszej ksi¹¿ce pomog¹ tworzyæ skalowalne i ³atwe
w administrowaniu serwisy internetowe, które jednoczenie bêd¹ atrakcyjniejsze
i ³atwiejsze w nawigacji dla ich u¿ytkowników.
Za pomoc¹ przyk³adów i studiów przypadku „Architektura informacji w serwisach
internetowych” pozwoli Ci:
• Zaplanowaæ zwart¹, spójn¹ wizjê twojego serwisu internetowego: u¿ytecznego
i wyró¿niaj¹cego siê na tle innych serwisów
• Zorganizowaæ hierarchiê swojego serwisu w sposób jasny i intuicyjny
dla u¿ytkownika oraz minimalizuj¹cy koniecznoæ póniejszych poprawek
• Utworzyæ systemy nawigacji umo¿liwiaj¹ce u¿ytkownikom poruszanie siê wród
zasobów serwisu bez poczucia zagubienia i frustracji
• Dok³adnie oznaczaæ zawartoæ serwisu, by u¿ytkownik zawsze wiedzia³,
gdzie siê znajduje
• Zorganizowaæ serwis zarówno pod k¹tem wyszukiwania konkretnych informacji,
jak i swobodnego przegl¹dania zawartoci
• Skonfigurowaæ systemy wyszukiwania tak, by zapytania u¿ytkowników zwraca³y
oczekiwane przez nich rezultaty
• Zarz¹dzaæ procesem tworzenia architektury informacji, poczynaj¹c od sprzeda¿y
pomys³u, poprzez przeprowadzenie badañ i zaprojektowanie architektury, a¿ po
tworzenie samego serwisu.
DODAJ DO KOSZYKA
CENNIK I INFORMACJE
ZAMÓW INFORMACJE
O NOWOCIACH
ZAMÓW CENNIK
CZYTELNIA
FRAGMENTY KSI¥¯EK ONLINE
Wydawnictwo Helion
ul. Chopina 6
44-100 Gliwice
tel. (32)230-98-63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa........................................................................................................................9
Wstp................................................................................................................................11
Cz I Architektura informacji: wprowadzenie................................17
Rozdział 1. Czym jest architektura informacji?......................................................19
Definicja...................................................................................................................................................20
Tabliczki, zwoje, ksiki i biblioteki...................................................................................................22
Tłumaczenie innym, czym jest AI.......................................................................................................24
Czym architektura informacji nie jest?...............................................................................................25
Dlaczego architektura informacji ma znaczenie...............................................................................28
Wprowadzanie zamiarów w ycie .....................................................................................................29
Rozdział 2. Architektura informacji w praktyce.....................................................33
Czy architekci informacji s potrzebni?.............................................................................................34
Kto moe zosta. architektem informacji?..........................................................................................35
Specjali0ci architektury informacji......................................................................................................39
Praktyczne stosowanie architektury informacji w 0wiecie rzeczywistym...................................40
Ekologia informacji................................................................................................................................42
Co przed nami?......................................................................................................................................45
Rozdział 3. Potrzeby i zachowanie u$ytkowników................................................47
„Zbyt prosty” model wyszukiwania informacji...............................................................................48
Potrzeby szukajcych informacji.........................................................................................................50
Sposoby działania osób szukajcych informacji...............................................................................52
  4
Spis treci
Cz II Podstawowe zasady architektury informacji.....................57
Rozdział 4. Anatomia architektury informacji........................................................59
Wizualizacja architektury informacji..................................................................................................59
Cz60ci składowe architektury informacji...........................................................................................66
Rozdział 5. Systemy organizacyjne............................................................................71
Wyzwania organizacji informacji........................................................................................................72
Organizowanie serwisów WWW i intranetów.................................................................................76
Schematy organizacyjne.......................................................................................................................77
Struktury organizacyjne.......................................................................................................................86
Tworzenie spójnych systemów organizacyjnych.............................................................................96
Rozdział 6. Systemy etykietowania...........................................................................99
Dlaczego zajmujemy si6 systemami etykietowania?.....................................................................100
Rónorodno0. etykiet..........................................................................................................................103
Projektowanie etykiet..........................................................................................................................115
Rozdział 7. Systemy nawigacyjne ............................................................................131
Rodzaje systemów nawigacyjnych ...................................................................................................132
Szara strefa............................................................................................................................................133
Cechy systemów nawigacyjnych do przegldania........................................................................134
Budowanie kontekstu.........................................................................................................................135
Poprawianie elastyczno0ci..................................................................................................................137
Wbudowane systemy nawigacyjne ..................................................................................................138
Pomocnicze systemy nawigacyjne....................................................................................................147
Zaawansowane podej0cie do zagadnie= nawigacji........................................................................153
Rozdział 8. Systemy wyszukiwania ........................................................................159
Czy Waszemu serwisowi jest potrzebna wyszukiwarka?............................................................159
Anatomia podstawowego systemu wyszukiwania........................................................................163
Wybieranie obiektów wyszukiwania...............................................................................................164
Algorytmy wyszukiwania..................................................................................................................172
Prezentacja wyników..........................................................................................................................177
Projektowanie interfejsu wyszukiwarki...........................................................................................192
Gdzie si6 mona dowiedzie. czego0 wi6cej? ..................................................................................204
Rozdział 9. Tezaurusy, słowniki kontrolowane i metadane...............................207
Metadane...............................................................................................................................................208
Słowniki kontrolowane.......................................................................................................................208
Spis treci
5
J6zyk techniczny..................................................................................................................................218
Tezaurus w akcji..................................................................................................................................220
Rodzaje tezaurusów............................................................................................................................223
Tezaurusowe standardy.....................................................................................................................227
Zaleno0ci semantyczne.....................................................................................................................229
Terminy preferowane..........................................................................................................................232
Polihierarchia........................................................................................................................................234
Klasyfikacja aspektowa.......................................................................................................................236
Cz III Proces i metodologia projektowania
architektury informacji........................................................241
Rozdział 10. Badania..................................................................................................243
Wprowadzenie.....................................................................................................................................244
Struktura bada=...................................................................................................................................245
Kontekst ................................................................................................................................................246
Zawarto0...............................................................................................................................................252
Uytkownicy ........................................................................................................................................260
Definiowanie i rekrutacja uczestników badania.............................................................................265
Sesje bada= z udziałem uytkowników...........................................................................................267
W obronie bada=..................................................................................................................................274
Rozdział 11. Strategia.................................................................................................279
Co to jest strategia architektury informacji?....................................................................................280
W obronie strategii..............................................................................................................................281
Od bada= do strategii .........................................................................................................................283
Tworzenie strategii..............................................................................................................................284
Produkty pracy i 0rodki prezentacji.................................................................................................289
Raport strategii.....................................................................................................................................294
Plan projektu........................................................................................................................................304
Prezentacje............................................................................................................................................305
Rozdział 12. Projekt i dokumentacja.......................................................................307
Wskazówki zwizane z tworzeniem diagramów architektury informacji.................................308
Schematy...............................................................................................................................................309
Szkielety architektury.........................................................................................................................319
Odwzorowywanie zawarto0ci i rejestr zawarto0ci.........................................................................327
Modelowanie zawarto0ci....................................................................................................................331
6
Spis treci
Słowniki kontrolowane.......................................................................................................................336
Szkice projektu.....................................................................................................................................339
Prototypy stron WWW.......................................................................................................................340
Przewodniki po stylu architektury...................................................................................................341
Tworzenie serwisu...............................................................................................................................342
Administracja.......................................................................................................................................342
Cz IV Architektura informacji w praktyce..................................345
Rozdział 13. Edukacja.................................................................................................347
Chaos w edukacji.................................................................................................................................348
Bwiat wyboru.......................................................................................................................................348
Lecz czy potrzebuj6 tytułu naukowego? .........................................................................................349
Rozdział 14. Etyka.......................................................................................................351
Rozwaania natury etycznej..............................................................................................................351
Kształtowanie przyszło0ci..................................................................................................................354
Rozdział 15. Tworzenie zespołu architektury informacji ....................................355
Destrukcyjny akt kreacji.....................................................................................................................356
Szybkie i wolne warstwy....................................................................................................................357
Projekt kontra program......................................................................................................................358
Kupi. czy wynaj................................................................................................................................359
Czy naprawd6 musimy zatrudnia. profesjonalistów?..................................................................360
Wymarzony zespół..............................................................................................................................362
Rozdział 16. Narzdzia i programy..........................................................................365
Czas zmian............................................................................................................................................365
Kategorie w chaosie.............................................................................................................................366
Pytania, które warto zada..................................................................................................................373
Cz V Architektura informacji w organizacji...............................375
Rozdział 17. Promocja architektury informacji.....................................................377
To Wy musicie sprzeda......................................................................................................................377
Istniej dwa rodzaje ludzi na tym 0wiecie.......................................................................................378
Upora. si6 z liczbami..........................................................................................................................379
Rozmowy z osobami kierujcymi si6 intuicj.................................................................................384
Inne techniki promowania architektury..........................................................................................387
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl