oryginal-inkscape-cwiczenia-praktyczne cwinks, CAD(1)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Inkscape.
Æwiczenia praktyczne
Autor: Aleksandra Tomaszewska
ISBN: 978-83-246-1902-3
Format: A5, stron: 136
Poznaj mo¿liwoœci darmowego oprogramowania Inkscape i twórz wspania³¹ grafikê
Inkscape jest wolnym oprogramowaniem, s³u¿¹cym do tworzenia i przechowywania
grafiki wektorowej. Sta³y rozwój zapewnia mu wielka spo³ecznoœæ u¿ytkowników.
Oprócz obrazów wektorowych importuje i wyœwietla obrazy w postaci bitmapy.
Podlegaj¹ one takim samym przekszta³ceniom, jak pozosta³e elementy rysunku.
Macierzystym formatem zapisu plików w tym programie jest SVG — oparty o jêzyk XML
sposób opisu dwuwymiarowej grafiki wektorowej oraz graficznych aplikacji XML.
Najnowsze wersje Inkscape oferuj¹ ró¿norodne narzêdzia i funkcje, pozwalaj¹ce
na proste oraz profesjonalne tworzenie grafiki. Zalet¹ tego programu jest tak¿e zbiór
plansz efektami, które mo¿na uzyskaæ przy jego u¿yciu. Plansze te zaopatrzone s¹
w opisy przedstawiaj¹ce zalecany sposób dzia³ania.
Ksi¹¿ka „Inkscape. Æwiczenia praktyczne” zawiera zestaw szczegó³owych instrukcji
i æwiczeñ. Dziêki nim poznasz ten program od podstaw i nauczysz siê tworzyæ grafikê
opart¹ o rysunek wektorowy, czyli niezale¿ny od rozdzielczoœci opis obiektów
umieszczonych na obrazie. Korzystaj¹c z tego podrêcznika, dowiesz siê, jak nawigowaæ
wewn¹trz dokumentu i pos³ugiwaæ siê narzêdziem Kaligrafia, na czym polega
transformacja obiektów, a tak¿e jak pracowaæ z tekstem, aby uzyskaæ ciekawe efekty.
Poznasz wszystkie niezbêdne do efektywnej pracy skróty klawiaturowe. W oparciu
o tê wiedzê bêdziesz móg³ sprawnie tworzyæ oryginaln¹ grafikê z myœl¹ o ulotkach
reklamowych, plakatach, ilustracjach oraz innych materia³ach wizualnych.
• Podstawowe informacje dotycz¹ce obs³ugi programu
• Nawigacja wewn¹trz dokumentu
• Transformacja obiektów
• Rysowanie
• Wektoryzacja i kaligrafia
• Polecenia i skróty klawiaturowe
• Okna dialogowe
• Warstwy, obiekty i wskaŸniki
• Projekty
Ciesz siê swoj¹ kreatywnoœci¹ — pracuj w niezwyk³ym programie Inkscape!
Spis treści
Wstęp
5
Rozdział 1. Podstawy obsługi programu
9
Otwieranie i zamykanie pliku
10
Tworzenie nowego pliku
13
Zapisywanie pliku
15
Nawigacja wewnątrz dokumentu
18
Korzystanie z pomocy
21
Zaznaczanie
24
Rysowanie
29
Transformacja obiektów
33
Rozdział 2. Rysowanie
39
Rozdział 3. Kolor
57
Rozdział 4. Tekst
81
Rozdział 5. Wektoryzacja i kaligrafia
101
Narzędzie Kaligrafia
104
Rozdział 6. Proste projekty
109
Dodatek A Polecenia i skróty klawiaturowe
125
 3
Kolor
W tym rozdziale dowiesz się więcej na temat zastosowania
kolorów w programie Inkscape. Poznasz znajdującą się w dol-
nej części okna programu paletę kolorów i dowiesz się, jak za
pomocą tej palety nakładać kolory obrysu i wypełnienia na zaznaczone
obiekty. W kolejnym ćwiczeniu zapoznasz się z narzędziem Kro-
plomierz, które pozwala na przenoszenie kolorów z jednego obiektu
na drugi.
Ć WICZENIE
3.1
Definiowanie koloru wypełnienia i obrysu
1.
Z palety narzędzi wybierz narzędzie
Tekst
, kliknij w obrębie
rysunku i wpisz dowolny tekst.
2.
Z palety narzędzi wybierz narzędzie
Gwiazda
, a następnie
kliknij w dowolnym miejscu rysunku i narysuj obiekt dowolnych
rozmiarów za pomocą tego narzędzia (rysunek 3.1).
Rysunek 3.1.
Obiekt pos
ł
u
ż
y
nam jako przyk
ł
ad
zastosowania
atrybutów koloru
i obrysu
 58
Inkscape• Ćwiczenia praktyczne
3.
Za pomocą tego samego narzędzia narysuj jeszcze kilka innych
obiektów w innych miejscach rysunku.
4.
Z paska narzędzi wybierz narzędzie
Wska
ź
nik
i zaznacz jeden
z narysowanych obiektów.
5.
Wybierz z menu polecenie
Obiekt/Wype
ł
nienie i kontur
,
a pojawi się paleta
Wype
ł
nienie i kontur
.
6.
Przejdź na zakładkę
Wype
ł
nienie
i kliknij przycisk
Jednolity
kolor
, a następnie kliknij kolor wypełnienia na
Palecie kolorów
znajdującej się w dolnej części okna programu.
7.
Następnie przejdź na zakładkę
Kontur
i kliknij przycisk
Jednolity
kolor
, a następnie kliknij na
Palecie kolorów
, aby wybrać kolor,
którym ma być obrysowana krawędź obiektu.
8.
Przejdź na zakładkę
Styl konturu
(rysunek 3.2) i wybierz
grubość obrysu (rysunek 3.3).
Rysunek 3.2.
Zak
ł
adka Styl
konturu palety
Wype
ł
nienie
i kontur
9.
Następnie z listy rozwijanej
Styl kresek
możesz wybrać jeden
z dostępnych rodzajów linii (rysunek 3.4).
Rozdział 3. • Kolor
59
Rysunek 3.3.
Narysowana
gwiazda jest
wype
ł
niona
kolorem z
ł
otym,
a jej kraw
ę
d
ź
ma
kolor br
ą
zowy
Rysunek 3.4.
Lista rozwijana
Styl kresek
zawiera bogat
ą
list
ę
kresek,
których mo
ż
esz
u
ż
y
ć
jako konturu
obiektu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl