o systemie oswiaty, Akty prawne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]©Kancelaria Sejmu
s. 1/1
Dz.U. 1991 Nr 95 poz. 425
USTAWA
z dnia 7 września 1991 r.
o systemie oświaty
Opracowano na pod-
stawie: tj. Dz.U. z
2004 r. Nr 256, poz.
2572, Nr 273, poz.
2703, Nr 281, poz.
2781, z 2005 r. Nr 17,
poz. 141, Nr 94, poz.
788, Nr 122, poz.
1020, Nr 131, poz.
1091, Nr 167, poz.
1400, Nr 249, poz.
2104, z 2006 r. Nr
144, poz. 1043, Nr
208, poz. 1532, Nr
227, poz. 1658, z 2007
r. Nr 42, poz. 273, Nr
80, poz. 542, Nr 115,
poz. 791, Nr 120, poz.
818, Nr 180, poz.
1280, Nr 181, poz.
1292, z 2008 r. Nr 70,
poz. 416, Nr 145, poz.
917, Nr 216, poz.
1370, Nr 235, poz.
1618, z 2009 r. Nr 6,
poz. 33, Nr 31, poz.
206, Nr 56, poz. 458.
Oświata w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wspólne dobro całego społeczeństwa;
kieruje się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, a także
wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Międzynaro-
dowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych oraz Konwencji o Prawach
Dziecka. Nauczanie i wychowanie - respektując chrześcijański system wartości - za
podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki. Kształcenie i wychowanie służy roz-
wijaniu u młodzieży poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszano-
wania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu siÄ™ na
wartości kultur Europy i świata. Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki
niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do wypełniania obowiązków rodzin-
nych i obywatelskich w oparciu o zasady solidarności, demokracji, tolerancji, spra-
wiedliwości i wolności.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
System oświaty zapewnia w szczególności:
1) realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształce-
nia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowied-
nich do wieku i osiągniętego rozwoju;
2) wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;
3) możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmio-
ty;
4) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofi-
zycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologicz-
no-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;
5) możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i mło-
dzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywi-
dualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami;
Wykładnia TK
(Dz.U. z 1994 r. Nr
45, poz. 184) ad. art.
36 ust. 5.
2009-04-27
©Kancelaria Sejmu
s. 2/2
5a) opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania
zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania
oraz zajęć rewalidacyjnych;
6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie reali-
zowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły
każdego typu w skróconym czasie;
7) upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze
kształcenie w szkołach wyższych;
8) możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdo-
bywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;
9) zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między
poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i
wiejskimi;
10) utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania
i opieki w szkołach i placówkach;
11) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównowa-
żonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w
skali lokalnej, krajowej i globalnej;
12) opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
13) dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy;
13a) kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktyw-
nemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;
14) przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;
15) warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowa-
nie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności
społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;
16) upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz
kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczaj-
nych.
Art. 2.
System oświaty obejmuje:
1) przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz
inne formy wychowania przedszkolnego;
2) szkoły:
a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyj-
nymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
b) gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami
integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do
pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
c) ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z od-
działami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mi-
strzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
d) artystyczne;
2009-04-27
©Kancelaria Sejmu
s. 3/3
3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżo-
we, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z
różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;
3a) placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz
ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyska-
nie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
3b) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zain-
teresowań i uzdolnień artystycznych;
4) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne
udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psycho-
logiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku
kształcenia i zawodu;
5) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii,
specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wycho-
wawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej orga-
nizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające
dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i
młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężo-
nymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3,
obowiÄ…zku szkolnego i obowiÄ…zku nauki;
6) (uchylony);
7) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania
nauki poza miejscem stałego zamieszkania;
8) (uchylony);
9) zakłady kształcenia i placówki doskonalenia nauczycieli;
10) biblioteki pedagogiczne;
11) kolegia pracowników służb społecznych.
Art. 2a.
1. System oświaty wspierają organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcer-
skie, a także osoby prawne
prowadzące statutową działalność w zakresie oświa-
ty i wychowania.
2. Organy administracji publicznej prowadzące szkoły i placówki współdziałają z
podmiotami, o których mowa w ust. 1, w wykonywaniu zadań wymienionych w
art. 1.
Art. 3.
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole;
1a) szkole specjalnej lub oddziale specjalnym - należy przez to rozumieć odpo-
wiednio:
a) szkołę lub oddział dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie
kształcenia specjalnego, zorganizowane zgodnie z przepisami wydany-
mi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 2,
2009-04-27
©Kancelaria Sejmu
s. 4/4
b) szkołę lub oddział zorganizowane w zakładzie opieki zdrowotnej, w
tym w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i zakładzie lecznictwa uzdro-
wiskowego, a także w jednostce pomocy społecznej, w celu kształcenia
dzieci i młodzieży przebywających w tym zakładzie lub jednostce, w
których stosuje się odpowiednią organizację kształcenia oraz specjalne
działania opiekuńczo-wychowawcze,
zorganizowane zgodnie z przepi-
sami wydanymi na podstawie art. 71c ust. 2;
2) szkole artystycznej - należy przez to rozumieć także szkołę bibliotekarską i
animatorów kultury;
2a) oddziale integracyjnym – należy przez to rozumieć oddział szkolny,
w którym uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjal-
nego uczą się i wychowują razem z pozostałymi uczniami, zorganizowany
zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 71b ust. 7 pkt 3;
2b) oddziale dwujęzycznym – należy przez to rozumieć oddział szkolny,
w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz ob-
cym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowa-
dzone w dwóch językach są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne,
z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, część historii dotyczącą hi-
storii Polski i część geografii dotyczącą geografii Polski, w tym co najmniej
jedne zajęcia edukacyjne wybrane spośród zajęć obejmujących: biologię,
chemię, fizykę, część geografii odnoszącą się do geografii ogólnej, część hi-
storii odnoszÄ…cÄ… siÄ™ do historii powszechnej i matematykÄ™;
2c) szkole integracyjnej – należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie
oddziały są oddziałami integracyjnymi;
2d) szkole dwujęzycznej – należy przez to rozumieć szkołę, w której wszystkie
oddziały są oddziałami dwujęzycznymi;
<2e) szkole rolniczej – należy przez to rozumieć szkołę ponadgimnazjalną
kształcącą wyłącznie w zawodach dla rolnictwa, dla których, zgodnie z
klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art.
24 ust. 1, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw rolnic-
twa, minister właściwy do spraw rozwoju wsi lub minister właściwy do
spraw rynków rolnych;
2f) szkole leśnej – należy przez to rozumieć szkołę ponadgimnazjalną
kształcącą wyłącznie w zawodach dla leśnictwa, dla których, zgodnie z
klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art.
24 ust. 1, ministrem właściwym jest minister właściwy do spraw środo-
wiska;>
2g) oddziale międzynarodowym – należy przez to rozumieć oddział szkolny, w
którym nauczanie jest prowadzone zgodnie z programem nauczania ustalo-
nym przez zagranicznÄ… instytucjÄ™ edukacyjnÄ…;
3) placówce - należy przez to rozumieć jednostki organizacyjne wymienione w
art. 2 pkt 3-5, 7 i 10;
<3a) placówce rolniczej – należy przez to rozumieć placówki i ośrodki wy-
mienione w art. 2 pkt 3a, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wie-
dzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych wyłącznie w zawodach,
dla których, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego,
o której mowa w art. 24 ust. 1, ministrem właściwym jest minister wła-
Dodane pkt 2e, 2f i
3a w art. 3 wchodzÄ…
w życie z dn.
01.09.2009 r. (Dz.U. z
2008 r. Nr 145, poz.
917).
2009-04-27
©Kancelaria Sejmu
s. 5/5
ściwy do spraw rolnictwa, minister właściwy do spraw rozwoju wsi lub
minister właściwy do spraw rynków rolnych;>
4) (uchylony);
5) organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć mini-
stra, jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne;
6) (uchylony);
7) (uchylony);
8) kuratorze oświaty - należy przez to rozumieć kierownika kuratorium oświa-
ty jako jednostki organizacyjnej wchodzącej w skład zespolonej administra-
cji rządowej w województwie;
9) nauczycielu - należy przez to rozumieć także wychowawcę i innego pra-
cownika pedagogicznego szkoły, placówki oraz zakładu kształcenia i pla-
cówki doskonalenia nauczycieli;
10) rodzicach - należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka;
11) uczniach - należy przez to rozumieć także słuchaczy i wychowanków;
11a) (uchylony);
11b) (uchylony);
11c) oddziale sportowym - należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym
są prowadzone zajęcia sportowe obejmujące szkolenie sportowe w jednej
lub kilku dyscyplinach sportu, zorganizowany zgodnie z przepisami wyda-
nymi na podstawie art. 9 ust. 5;
11d) centrach kształcenia ustawicznego albo centrach kształcenia praktycznego -
należy przez to rozumieć rodzaj odpowiednio placówki kształcenia usta-
wicznego i placówki kształcenia praktycznego;
12) profilu kształcenia ogólnozawodowego - należy przez to rozumieć kształce-
nie w zakresie określonej dziedziny gospodarki;
13) podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie pro-
gramowej kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć obowiązkowe
zestawy celów i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie
ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności,
które powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu eduka-
cyjnego, oraz zadania wychowawcze szkoły, uwzględniane odpowiednio w
programach wychowania przedszkolnego i programach nauczania oraz
umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzamina-
cyjnych;
13a) podstawie programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawo-
dowego lub podstawie programowej kształcenia w zawodzie – należy przez
to rozumieć obowiązkowe, na danym etapie kształcenia, zestawy celów i
treści nauczania, w tym umiejętności, a także zadania wychowawcze szkoły,
które są uwzględniane w programach nauczania oraz umożliwiają ustalenie
kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych;
14) zadaniach oświatowych jednostek samorządu terytorialnego - należy przez
to rozumieć zadania w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym
profilaktyki społecznej;
2009-04-27
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- obd-en, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-it, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-de, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-pl, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-fr, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-es, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obd-ru, PROGSY GAZ LPG, DT GAS SYSTEM, DTGas Software, DTGas Software, bin, obd
- obywatel a system represji - swiadek, Różności
- obywatel a system represji - zatrzymanie, Różności
- odkurzacz, Programy, Optymalizacja systemu
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kucharkazen.opx.pl