od-aktora-do-autora, Doradztwo, Doradztwo zawodowe

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i UstawicznejOd aktora do autoraWspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej karieryJoanna MintaWarszawa 2012Od aktora do autoraWspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej karieryWydawca:Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznejul. Spartańska 1B02-637 WarszawaAutor:Joanna MintaOpracowanie redakcyjne:Dorota PopowskaRecenzent:prof. dr hab. Bożena WojtasikWarszawa 2012Copyright © Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i UstawicznejISBN: 978-83-88780-97-4Łamanie, druk i oprawa:Wydawnictwo GARMONDKazuń Nowy, ul. Dolna 1205-152 CzosnówTa publikacja została zrealizowana przy wsparciu finansowym KomisjiEuropejskiej. Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko jej autorai Komisja Europejska oraz Agencja Wykonawcza ds. Audiowizualnych,Edukacji i Kultury nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczonąw niej zawartość merytoryczną.Spis treściWstęp. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .6Część 1Od wyboru zawodu do konstruowania kariery. Wybrane koncepcje poradnictwa kariery. . . . . . .91. Konstruowanie karier w świecie ciągłych zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .2. Kluczowe umiejętności w procesie konstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3. W poszukiwaniu nowych rozwiązań we współczesnym poradnictwie kariery . . . . . . . . . . . . . . . . .3.1. Teoria konstrukcji kariery Marka Savickasa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3.1.1. Model konstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3.1.2. Znacznie ról: aktora, autonomicznie działającego podmiotu i autora w procesiekonstruowania kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3.2. Poradnictwo socjodynamiczne Vancea Peavyego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3.3. Koncepcja planowania szczęśliwych zbiegów okoliczności(PlannedHappenstance Theory). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .3.4. Ku idei konstruowania drogi zawodowej i poradnictwa kariery(VocationalDesign and Career Counselling). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .131519202025283234Część 2Od aktora do autora własnej kariery. Elementy warsztatu pracy doradcy w poradnictwiekariery dla młodzieży. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 371. Wybrane propozycje działań doradczych w nurcie poradnictwa konstruowania kariery . . . . . . .1.1 Od aktora do autora własnej kariery. Rozmowa doradcza odnosząca się do opowieścio karierze Marka Savickasa (TheCareer Story Interview). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.2 Warsztaty dla młodzieży i jej rodziców pt.Nadzieje i oczekiwania wobec przyszłościLaury Noty, Lei Ferrari i Salvatora Soresi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.3 Określanie zainteresowań zawodowych i osobistych planów.Warsztaty edukacyjne związane z projektowaniem kariery Jeana Guicharda . . . . . . . . . . . . . .1.4 Rozmowa doradcza w koncepcji samo-konstruującego się modelu karieryJeana Guicharda (Theself construction counselling interview). . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.5 O metodzie konstruowania mapy przestrzeni życiowej i mapy przyszłościVancea Peavyego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1.6 „Narracyjnagra (auto)biograficzna”Urszuli Tokarskiej, jako polska propozycja pracydoradczej w nurcie narracyjnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .39394044464952Część 3Przygotowanie młodzieży do ról aktora, autonomicznie działającego podmiotui autora własnej kariery. Wybrane propozycje ćwiczeń w poradnictwie kariery. . . . . . . . . . . 571. Być aktorem w sztuce o własnej karierze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 581.1. Nasze zasoby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58Ćwiczenie 1. „Tu i teraz jestem/mam” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59Ćwiczenie 2. „‘‘Ja‘‘ w różnych odsłonach”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 60Ćwiczenie 3. „Ulubione aktywności”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61Ćwiczenie 4. „Interesujące zajęcia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62Ćwiczenie 5. „Życie jako dom”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63Ćwiczenie 6. „Moja kariera jest jak….” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 641.2. Nasze wzory i scenariusze życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65Ćwiczenie 7. „Mapa mojego dzieciństwa”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65Ćwiczenie 8. „Zawodowe drzewo genealogiczne”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67Ćwiczenie 9. „Kariery w mojej rodzinie”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68Ćwiczenie 10. „W mojej rodzinie panuje przekonanie, że…” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70Ćwiczenie 11. „Mój Bohater/Mój Idol” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71Ćwiczenie 12. „Jeśli ktoś chce zostać florystą…”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 72Ćwiczenie 13. „Inspirujące kariery” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73Ćwiczenie 14. „Mój życiowy wzór do naśladowania” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74Ćwiczenie 15. „Mój świat za 10 lat” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 752. Być autonomicznie działającym podmiotem w procesie konstruowania kariery . . . . . . . . . . . 76Ćwiczenie 16. „W moim skarbcu mam…” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77Ćwiczenie 17. „Mój ostatni sukces . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78Ćwiczenie 18. „Magiczna Różdżka” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79Ćwiczenie 19. Analizując mój „Balon” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80Ćwiczenie 20. „Błędy, które uczą” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81Ćwiczenie 21. „Moje pudełko z marzeniami” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83Ćwiczenie 22. „Most do celu”. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 853. Być autorem swojej kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 86Ćwiczenie 23. Metafory kariery . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 87Ćwiczenie 24. Moja kariera jest jak…, moja kariera będzie jak . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88Ćwiczenie 25. Komiks pt. „Jak odnieśliśmy sukces” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89Ćwiczenie 26. Tworzenie „mapy przestrzeni życia” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90Ćwiczenie 27. Powieść o moim życiu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 91Ćwiczenie 28. Mapa zasad i wartości życiowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 92Ćwiczenie 29. Moje potencjalne drogi życiowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93Ćwiczenie 30. Tworzenie „mapy przyszłości” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94Zakończenie. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99Aneks załączniki do ćwiczeń . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .102Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .1145 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl