oligoPS4 1, oligofrenopedagogika
[ Pobierz całość w formacie PDF ]B
B
Oligofrenopedagogika
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska
B
B
Podmiot oddziaływań
•
Osoby o nieco niższym niż przeciętnym poziomie rozwoju
intelektualnego
•
Osoby lekko upośledzone umysłowo
•
Osoby umiarkowanie upośledzone umysłowo
•
Osoby znacznie upośledzone umysłowo
•
Osoby głęboko upośledzone umysłowo
•
Osoby upośledzone umysłowo z wadami słuchu
•
Osoby upośledzone umysłowo z wadami wzroku
•
Osoby upośledzone umysłowo i niedostosowane społecznie
•
Osoby upośledzone umysłowo i przewlekle chore
•
Osoby upośledzone umysłowo z zaburzeniami narządu ruchu
B
B
Dychotomiczny podział dysfunkcji intelektualnych
PARCJALNE
GLOBALNE
Upośledzenie jednej lub kilku
funkcji
Niedorozwój
umysłowy
Upośledzenie umysłowe
demencja
Zahamowanie rozwoju
jednej lub kilku...
czasowe
Zahamowanie rozwoju
intelektualnego
Obniżenie poziomu w
zakresie jednej lub
kilku....
trwałe
sytuacyjne
okresowe
Obniżenie poziomu intelektualnego
trwałe
Opóźnienie w zakresie
jednej lun kilku...
Opóźnienie rozwoju intelektualnego
Kontekst definicyjny
B
B
•
EMIL KRAEPELIN – wyróżnił upośledzenie umysłowe spośród
chorób psychicznych – określając je jako – wczesne zaburzenie
ogólnego rozwoju psychicznego uwarunkowane organicznie. Podaje
pierwszą klasyfikację upośledzenia umysłowego: DEBILIZM,
IMBECYLIZM, IDIOTYZM
•
Od końca XIX w. działa Amerykańskie Towarzystwo do spraw
Upośledzenia Umysłowego (AAMR). Cele towarzystwa:
•
Badania nad upośledzeniem umysłowym
•
Tworzenie na podstawie badań definicji i klasyfikacji upośledzenia
umysłowego
•
Upowszechnianie wiedzy na temat upośledzenia umysłowego poprzez
publikację Podręcznika Terminologii i Klasyfikacji Upośledzenia
Umysłowego (DSM)
1959 Rick Heber
B
B
•
NIEDOROZWÓJ UMYSŁOWY – niższy niż przeciętny poziom
funkcjonowania intelektualnego współwystępujący z zaburzeniami w
zachowaniu przystosowawczym, powstały w okresie rozwojowym
•
Niższy niż przeciętny poziom rozwoju intelektualnego – niższy o
jedno odchylenie standardowe od psychometrycznej normy
•
Wiek rozwojowy – czas od urodzenia do 16 r.ż
•
Zachowanie przystosowawcze – to efektywność z jaką jednostka
dostosowuje się do zmiennych warunków (naturalnych i społecznych),
w których żyje. W definicji Hebera dotyczy 3 sfer:
DOJRZEWANIA
PRZYSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO
UCZENIA SIĘ
Przy tych założeniach wskaźnik rozpowszechnienia upośledzenia umysłowego
na świecie wyliczono na
16-18%
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- nokia, âιקnokia n900âιק, dane techniczne noki n900
- obe w minute, OOBE
- opowieść, J. Kaczmarski - teksty i akordy
- opis, Gry, Crysis.2.DVD9.MULTI.5-NETSHOW Polskie NapisyâŹ
- npl 2 schematic 2 0, serwisówki, Service manuals
- original-version-sieci-komputerowe-ujecie-calosciowe-wydanie-v sieuc5, Komputery, internet i sieci
- olimpus W A6 klucz 2007, Szkolne dla A, Angielski
- opis - dla tych co chomikują, ASSASSINS CREED. BROTHERHOOD
- panieTwojtron1, Piosenki religijne nut
- odrobaczanie w praktyce, Weterynaria, konie, artykuły
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- elpos.htw.pl