oligoPS4 1, oligofrenopedagogika

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
B
B
Oligofrenopedagogika
Prof. dr hab. Iwona Chrzanowska
B
B
Podmiot oddziaływań

Osoby o nieco niższym niż przeciętnym poziomie rozwoju
intelektualnego

Osoby lekko upośledzone umysłowo

Osoby umiarkowanie upośledzone umysłowo

Osoby znacznie upośledzone umysłowo

Osoby głęboko upośledzone umysłowo

Osoby upośledzone umysłowo z wadami słuchu

Osoby upośledzone umysłowo z wadami wzroku

Osoby upośledzone umysłowo i niedostosowane społecznie

Osoby upośledzone umysłowo i przewlekle chore

Osoby upośledzone umysłowo z zaburzeniami narządu ruchu
B
B
Dychotomiczny podział dysfunkcji intelektualnych
PARCJALNE
GLOBALNE
Upośledzenie jednej lub kilku
funkcji
Niedorozwój
umysłowy
Upośledzenie umysłowe
demencja
Zahamowanie rozwoju
jednej lub kilku...
czasowe
Zahamowanie rozwoju
intelektualnego
Obniżenie poziomu w
zakresie jednej lub
kilku....
trwałe
sytuacyjne
okresowe
Obniżenie poziomu intelektualnego
trwałe
Opóźnienie w zakresie
jednej lun kilku...
Opóźnienie rozwoju intelektualnego
Kontekst definicyjny
B
B

EMIL KRAEPELIN – wyróżnił upośledzenie umysłowe spośród
chorób psychicznych – określając je jako – wczesne zaburzenie
ogólnego rozwoju psychicznego uwarunkowane organicznie. Podaje
pierwszą klasyfikację upośledzenia umysłowego: DEBILIZM,
IMBECYLIZM, IDIOTYZM

Od końca XIX w. działa Amerykańskie Towarzystwo do spraw
Upośledzenia Umysłowego (AAMR). Cele towarzystwa:

Badania nad upośledzeniem umysłowym

Tworzenie na podstawie badań definicji i klasyfikacji upośledzenia
umysłowego

Upowszechnianie wiedzy na temat upośledzenia umysłowego poprzez
publikację Podręcznika Terminologii i Klasyfikacji Upośledzenia
Umysłowego (DSM)
1959 Rick Heber
B
B

NIEDOROZWÓJ UMYSŁOWY – niższy niż przeciętny poziom
funkcjonowania intelektualnego współwystępujący z zaburzeniami w
zachowaniu przystosowawczym, powstały w okresie rozwojowym

Niższy niż przeciętny poziom rozwoju intelektualnego – niższy o
jedno odchylenie standardowe od psychometrycznej normy

Wiek rozwojowy – czas od urodzenia do 16 r.ż

Zachowanie przystosowawcze – to efektywność z jaką jednostka
dostosowuje się do zmiennych warunków (naturalnych i społecznych),
w których żyje. W definicji Hebera dotyczy 3 sfer:
DOJRZEWANIA
PRZYSTOSOWANIA SPOŁECZNEGO
UCZENIA SIĘ
Przy tych założeniach wskaźnik rozpowszechnienia upośledzenia umysłowego
na świecie wyliczono na
16-18%
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl