olimpiada polonistyczna olimpus 2006 model, konkurs polonistyczny

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
OLIMPUS
J ZYK POLSKI
SESJA JESIENNA
2006
GIMNAZJUM
KLASA 3
I. CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
W cich¹ miesiêczn¹ noc lipcow¹ Olga Iwanowna
sta³a na pok³adzie wo³¿añskiego parowca i patrzy³a to na
wodê, to na przepiêkne brzegi. Obok niej sta³ Riabowski i
mówi³ jej, ¿e czarne cienie na wodzie to nie cienie, lecz sen,
¿e w obliczu tej urzekaj¹cej wody o fantastycznym po³ysku, w
obliczu bezdennego nieba i smutnych, zadumanych brzegów,
mówi¹cych o marnoœci naszego ¿ycia i o istnieniu czegoœ
wy¿szego, wiekuistego, b³ogiego - dobrze by³oby zapomnieæ
siê, umrzeæ, staæ siê wspomnieniem. Przesz³oœæ - pospolita i
nieciekawa, przysz³oœæ - niewiele warta, ta zaœ cudna, jedyna
w ¿yciu noc wnet siê skoñczy, sp³ynie siê z wiecznoœci¹, wiêc
po co ¿yæ?
Ale Olga Iwanowna ws³uchiwa³a siê to w g³os
Riabowskiego, to w tê ciszê nocy i myœla³a o tym, ¿e jest
nieœmiertelna i ¿e nie umrze nigdy. Turkusowy kolor wody,
jakiego nigdy przedtem nie widzia³a, niebo, brzegi, czarne
cienie i ¿ywio³owa radoœæ przepe³niaj¹ca jej duszê, wszystko
to mówi³o jej, ¿e zostanie wielk¹ malark¹ i ¿e gdzieœ tam, w
oddali, poza ksiê¿ycow¹ noc¹, w nieskoñczonej przestrzeni
czekaj¹ na ni¹: powodzenie, s³awa, mi³oœæ narodu... Gdy tak
d³ugo, nie mru¿¹c oczu, wpatrywa³a siê w dal, majaczy³y jej
siê t³umy ludzi, œwiat³a, uroczyste dŸwiêki muzyki, okrzyki
zachwytu i ona sama w bia³ej sukni, i kwiaty sypi¹ce siê na
ni¹ ze wszystkich stron. Myœla³a tak¿e o tym, ¿e u jej boku,
oparty o burtê stoi autentyczny cz³owiek, geniusz, wybraniec
Boga... Wszystko, co dot¹d stworzy³, jest przepiêkne i nowe, i
niezwyk³e, a to, co stworzy z czasem, kiedy zmê¿niawszy
okrzepnie jego wyj¹tkowy talent, bêdzie zadziwiaj¹ce, bez
miary wznios³e, i to ju¿ widaæ po jego twarzy, po sposobie
wyra¿ania siê i po jego stosunku do przyrody. A i on sam
bardzo jest piêkny, oryginalny, a ¿ycie jego, niezale¿ne,
swobodne, obce wszelkim sprawom poziomym - podobne do
¿ycia ptaka.
4. Riabowski mówi³ Oldze Iwanownie o:
a) jej niespotykanej urodzie
b) jej talencie malarskim
c) piêknie nadwo³¿añskiej przyrody
d) w³adzy przyrody nad cz³owiekiem
5. Wobec s³ów Riabowskiego Olga by³a:
a) krytyczna
b) podejrzliwa
c) pe³na dystansu
d) nieufna
6. To, co ³¹czy bohaterów, mo¿na okreœliæ jako:
a) fantazjowanie
b) brak realizmu
c) ucieczka od rzeczywistoœci
d) poetyzowanie
II. NAUKA O JÊZYKU
7. Imies³owem przymiotnikowym biernym jest wyraz:
a) powa¿ny
b) malowany
c) czytano
d) pêkniêty
8. Imies³ów przys³ówkowy wspó³czesny tworzymy od:
a) wszystkich czasowników dokonanych
b) wszystkich czasowników niedokonanych
c) tylko od czasowników przechodnich
d) wszystkich czasowników nieprzechodnich
A. Czechow
, w: [A. Czechow ]. Czytelnik,
Warszawa 1984, s. 170-171.
Opowiadania
1. Olga Iwanowna marzy³a o:
a) nieœmiertelnej s³awie
b) podró¿ach po Wo³dze
c) rozwijaniu swego talentu
d) ho³dach odbiorców sztuki
9. B³êdn¹ formê ma imies³ów w zdaniu:
a) Sprz¹tawszy pokój, kobieta czasem odpoczywa³a.
b) Krêciwszy film, artysta sprawdza³ scenariusz.
c) Czekawszy na przyjació³, ch³opiec nudzi³ siê.
d) Piek³szy ciasto, pani czyta³a przepis.
2. Riabowski uwa¿a³, ¿e:
a) warto ¿yæ jedynie teraŸniejszoœci¹
b) piêkno jest ulotne
c) miniony czas nie jest wart wspomnienia
d) przysz³oœæ nie zaspokoi pragnieñ cz³owieka
10. Nieodmienny jest czasownik w formie:
a) trybu rozkazuj¹cego
b) trybu przypuszczaj¹cego
c) imies³owu przys³ówkowego
d) imies³owu przymiotnikowego
3. Stan Olgi Iwanowny zosta³ wywo³any:
a) czarem przyrody
b) niezwyk³oœci¹ prze¿yæ
c) s³owami Riabowskiego
d) panuj¹c¹ cisz¹
11. Poprawnie zosta³ utworzony imies³ów:
a) uplót³szy
b) liczywszy
c) ³¹czywszy
d) str¹ciwszy
Trzpiotka
12. Zdanie z imies³owowym równowa¿nikiem wymaga
zastosowania:
a) dwóch ró¿nych orzeczeñ
b) tylko imies³owu przys³ówkowego wspó³czesnego
c) tylko imies³owu przys³ówkowego uprzedniego
d) jednego podmiotu odnosz¹cego siê do dwóch
czynnoœci
22. Don Kichote walczy³ z wiatrakami, poniewa¿:
a) nie uznawa³ panuj¹cych w œwiecie regu³
b) uto¿samia³ wiatraki z wrogimi si³ami
c) chcia³ sprzeciwiæ siê swemu giermkowi
d) pragn¹³ zyskaæ rycersk¹ s³awê
23. Walka z wiatrakami to walka:
a) skazana na przegran¹
b) zwyciêska
c) nieop³acalna
d) podstêpna
13. Recenzja sztuki teatralnej wymaga:
a) zaprezentowania w³asnego stanowiska
b) sformu³owania argumentów
c) zamieszczenia komentarza
d) ujawnienia twórców przedstawienia
14. Zdaniem wspó³rzêdnie z³o¿onym przeciwstawnym
jest wypowiedzenie:
a) Przyjdzie tu albo zostanie w domu.
b) Czyta³ i przegl¹da³ notatki.
c) Znam go, dlatego rozumiem jego intencje.
d) Wyjedzie czy nie - to ju¿ wszystko jedno.
15.
Mimo ¿e pada³ deszcz, wszyscy cierpliwie czekali.
- jest zdaniem:
a) podrzêdnie z³o¿onym przydawkowym
b) podrzêdnie z³o¿onym okolicznikowym
c) wspó³rzêdnie z³o¿onym wynikowym
d) wspó³rzêdnie z³o¿onym roz³¹cznym
16. PZU jest skrótowcem:
a) literowym
24. Ballada jest utworem:
a) pisanym wierszem
b) o treœci fantastycznej
c) obrazuj¹cym moralnoœæ ludu
d) o tajemniczym nastroju
25. Narrator stanowi element œwiata
przedstawionego w:
a) elegii
b) sonecie
c) hymnie
d) fraszce
b) sylabowym
26. Dramat jako rodzaj literacki cechuje:
a) zwiêz³a budowa
b) wystêpowanie didaskaliów
c) prolog
d) podzia³ na ods³ony
d) g³oskowym
c) mieszanym
17. Poprawnie jest zapisany skrót:
a) os. M³odoœci
b) dn. 3.XII.2000 r.
c) By³y tam m.in. ksi¹¿ki i zeszyty.
d) Jest to tzw. b³¹d frazeologiczny.
27. Zadaniem postaci scenicznych w dramacie jest:
a) komentowanie wydarzeñ
b) wyra¿anie uczuæ
c) budowanie fabu³y
d) tworzenie akcji
18. Poprawny jest zwi¹zek frazeologiczny:
a) mieæ œciêty jêzyk
b) strzêpiæ jêzykiem
c) ³amaæ sobie jêzyk
d) mleæ jêzykiem
III. LITERATURA
19. Fragment wiersza A. Pogonowskiej pt. „M³odoœæ”
zawiera:
28. Narracja 3-osobowa wystêpuje w utworze:
a) „Ikar” J. Iwaszkiewicza
b) „Pan Tadeusz” A. Mickiewicza
c) „Kronika olsztyñska” K.I. Ga³czyñskiego
d) „Potop” H. Sienkiewicza
Gdy ca³owa³am ró¿ê, m³odoœci¹ jak ogniem
Przejêta, pod lazurem stwardnia³ym od piêkna,
Gdy wiatr w liœciach zielonych, zielonych jak ogieñ,
G³osem srebrnym mnie wzywa³, fal¹ srebrn¹ klêka³ -
Pod s³oñcem s³onecznikiem ¿ó³tym, wœród czerwieni
Maków, nad ³opianami, zapl¹tana w ciernie,
Uniesiona jak têcza, ³uk œwiat³a i wody,
P³onê³am od ³ez ostrych, szczêœliwa niezmiernie.
-
29. Afirmacja ¿ycia zosta³a wyra¿ona w utworze:
a) „Pieœni” K.I. Ga³czyñskiego
b) „Nie porzucaj nadzieje” J. Kochanowskiego
c) „Stepy akermañskie” A. Mickiewicza
d) „Testament mój” J. S³owackiego
a) anaforê
b) porównanie
c) przerzutniê
d) personifikacjê
20. Liœcie „zielone jak ogieñ” to liœcie:
a) intensywnie zielone
b) spalone s³oñcem
c) przenikniête ¿arem
s³oñca
d) p³on¹ce ogniem
30. Laureatem literackiej nagrody Nobla jest:
a) A. Mickiewicz
b) J. S³owacki
c) H. Sienkiewicz
d) Cz. Mi³osz
21. Tematem wiersza jest:
a) letnia pogoda
b) zachwycenie siê przyrod¹
c) odczuwanie m³odoœci
d) odkrywanie uroków lata
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl