o radzie ministrow, Akty prawne
[ Pobierz całość w formacie PDF ]USTAWA
z dnia 8 sierpnia 1996 r.
o Radzie Ministrów
Rozdział 1 Przepisy ogólne
Art. 1. Rada Ministrów (Rząd) działa kolegialnie.
Art. 2. 1. Rada Ministrów, wykonując ustanowione dla niej w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej i ustawach zadania i kompetencje, rozpatruje sprawy i podejmuje rozstrzygnięcia na
posiedzeniach.
2. Rada Ministrów moŜe równieŜ rozstrzygać poszczególne sprawy w drodze
korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (drogÄ… obiegowÄ…).
3. Organizację i tryb swojej pracy Rada Ministrów określa w regulaminie.
Art. 3. Przepisy ustawy dotyczące ministrów stosuje się równieŜ do osób, o których mowa w art.
147 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Rozdział 2 Członkowie Rady Ministrów
Art. 4. (skreślony).
Art. 5. W celu wykonania zadań i kompetencji określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej
Polskiej i ustawach, Prezes Rady Ministrów moŜe w szczególności:
1) wyznaczyć ministrowi zakres spraw, w których minister ten działa z
upowaŜnienia Prezesa Rady Ministrów,
2) Ŝądać informacji, dokumentów i sprawozdań okresowych lub dotyczących
poszczególnej sprawy albo rodzaju spraw od ministra, kierownika urzędu centralnego lub
wojewody oraz od pracowników urzędów organów administracji rządowej po zawiadomieniu
właściwego ministra, kierownika urzędu centralnego lub wojewody,
3) zarządzić przeprowadzenie korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk
członków Rady Ministrów,
4) zwoływać, brać udział i przewodniczyć posiedzeniom organów pomocniczych
Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów, bez względu na ich skład i zakres działania,
5) zwoływać posiedzenia, z udziałem właściwych ministrów, kierowników urzędów
centralnych lub wojewodów i im przewodniczyć,
6) przekazać, z urzędu lub na wniosek właściwego organu albo na wniosek strony,
sprawę naleŜącą do właściwości więcej niŜ jednego ministra lub kierownika centralnego urzędu
do załatwienia wskazanemu przez siebie ministrowi, zawiadamiając o tym wszystkie inne
właściwe organy oraz strony,
7) rozstrzygać o zakresie działania ministrów w razie sporu kompetencyjnego
między ministrami.
Art. 6. 1. W razie nieobecności Prezesa Rady Ministrów lub w innym wypadku czasowej
niemoŜności wykonywania przez niego obowiązków w Radzie Ministrów, pracami Rady
Ministrów kieruje wiceprezes Rady Ministrów wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów lub
jeden z ministrów, jeŜeli wiceprezes Rady Ministrów nie został powołany.
2. Wiceprezes Rady Ministrów wykonuje, w imieniu Prezesa Rady Ministrów, zadania i
kompetencje w zakresie powierzonym przez Prezesa Rady Ministrów.
3. (skreślony).
Art. 7. 1. Członek Rady Ministrów uczestniczy, na zasadach określonych w Konstytucji
Rzeczypospolitej Polskiej, w ustalaniu polityki państwa, ponosząc za treść i za realizację działań
Rządu odpowiedzialność w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
2. Członek Rady Ministrów jest obowiązany do inicjowania i opracowywania, w zakresie
swojego działania, polityki Rządu, przedkładania inicjatyw i odpowiednich projektów aktów
normatywnych na posiedzenia Rady Ministrów.
3. Członek Rady Ministrów realizuje politykę ustaloną przez Radę Ministrów.
4. Członek Rady Ministrów, realizując politykę ustaloną przez Radę Ministrów, w
szczególności:
1) współdziała z innymi członkami Rady Ministrów,
2) nadzoruje działalność terenowych organów administracji rządowej,
3) współdziała z samorządem terytorialnym, organizacjami społecznymi i
przedstawicielstwami środowisk zawodowych i twórczych,
4) występuje do Prezesa Rady Ministrów o powołanie zespołów międzyresortowych
do wykonywania zadań wykraczających poza zakres jego działania,
5) po zawiadomieniu Prezesa Rady Ministrów powołuje rady i zespoły, jako organy
pomocnicze w sprawach naleŜących do zakresu jego działania.
Art. 8. Członek Rady Ministrów reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z
ustaleniami przyjętymi przez Radę Ministrów.
Art. 9. 1. Członek Rady Ministrów, upowaŜniony przez Radę Ministrów, reprezentuje Rząd
przed Sejmem Rzeczypospolitej Polskiej w sprawach rozpatrywanych z inicjatywy Rady
Ministrów. W takim wypadku minister składa, po porozumieniu się z Prezesem Rady
Ministrów, wszelkie oświadczenia w imieniu Rządu.
2. Przepis ust. 1 stosuje siÄ™ odpowiednio do reprezentowania RzÄ…du w innych sprawach
rozpatrywanych przez Sejm. W takim wypadku upowaÅœnienia do reprezentowania RzÄ…du moÅœe,
w uzasadnionych wypadkach, udzielić ministrowi Prezes Rady Ministrów.
3. Prezes Rady Ministrów moŜe, na wniosek ministra:
1) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed Sejmem sekretarzowi
stanu lub podsekretarzowi stanu w danym ministerstwie, pełnomocnikowi Rządu lub
kierownikowi urzędu centralnego,
2) udzielić upowaŜnienia do reprezentowania Rządu w Sejmie, poza posiedzeniem
plenarnym, innej osobie czynnej w danym dziale administracji rzÄ…dowej.
4. Zasady określone w ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do wszystkich innych sytuacji
wymagających upowaŜnienia do reprezentowania Rządu przed innymi organami państwowymi,
w szczególności przed Senatem Rzeczypospolitej Polskiej i Trybunałem Konstytucyjnym.
5. Zasady i tryb udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie regulują odrębne
przepisy.
Art. 10. 1. Rada Ministrów moŜe ustanowić pełnomocnika Rządu do określonych spraw,
których przekazanie członkom Rady Ministrów nie jest celowe.
2. Pełnomocnikiem Rządu moŜe być sekretarz stanu lub podsekretarz stanu, a w szczególnie
uzasadnionych wypadkach, w zakresie zadań o zasięgu regionalnym - wojewoda.
3. Pełnomocnika Rządu powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zakres udzielonych pełnomocnikowi
upowaŜnień, sposób sprawowania nadzoru nad jego działalnością oraz sposób zapewnienia
pełnomocnikowi obsługi merytorycznej, organizacyjno-prawnej, technicznej i kancelaryjno-
biurowej.
5. W celu sfinansowania działalności ustanowionego pełnomocnika Rządu, Prezes Rady
Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów i
wydatków budŜetowych między częściami budŜetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia
środków publicznych, wynikającego z ustawy budŜetowej.
Rozdział 3 Organy wewn
Ä™
trzne Rady Ministrów
Art. 11. (skreślony).
Art. 12. 1. Prezes Rady Ministrów, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady
Ministrów, moŜe, w drodze zarządzenia, tworzyć organy pomocnicze Rady Ministrów lub
Prezesa Rady Ministrów, a w szczególności:
1) stały komitet lub komitety Rady Ministrów w celu inicjowania, przygotowania i
uzgadniania rozstrzygnięć albo stanowisk Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów w
sprawach naleŜących do zadań i kompetencji tych organów,
2) komitety do rozpatrywania określonych kategorii spraw lub określonej sprawy,
3) rady i zespoły opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zadań i
kompetencji Rady Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów.
2. Prezes Rady Ministrów, tworząc organy pomocnicze, o których mowa w ust. 1, określi ich
nazwę, skład, zakres działania oraz tryb postępowania.
Art. 12a. Rada Ministrów moŜe, w drodze rozporządzenia, tworzyć komisje do opracowania
projektów kodyfikacji określonych dziedzin prawa, uwzględniając dorobek nauki i
doświadczenia praktyki. Rada Ministrów wydając rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot
działania komisji oraz jej skład i tryb postępowania.
Art. 13. 1. Rada Ministrów w uzgodnieniu z zainteresowaną instytucją lub środowiskiem
społecznym moŜe powoływać, w drodze rozporządzenia, komisje wspólne, składające się z
przedstawicieli Rządu oraz tej instytucji lub środowiska. Rada Ministrów wydając
rozporządzenie, określi nazwę i przedmiot działania komisji wspólnej oraz jej skład i tryb
postępowania.
2. Celem komisji, o których mowa w ust. 1, jest wypracowanie wspólnego stanowiska w
sprawach waŜnych dla polityki Rządu oraz interesów reprezentowanej w komisji instytucji lub
środowiska.
Art. 14. 1. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rada Legislacyjna.
2. Prezes Rady Ministrów powołuje członków Rady Legislacyjnej.
3. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zadania oraz szczegółowe zasady i
tryb funkcjonowania Rady Legislacyjnej.
4. Prezes Rady Ministrów po zasięgnięciu opinii Rady Legislacyjnej ustala, w drodze
rozporzÄ…dzenia:
1) zasady techniki prawodawczej,
2) zasady rejestrowania normatywnych aktów prawnych wydawanych przez organy
administracji rządowej oraz zasady ogłaszania tych aktów, chyba Ŝe zostały one uregulowane w
przepisach odrębnych.
5. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 1, określi w
szczególności elementy metodyki przygotowania i sposób redagowania projektów ustaw i
rozporządzeń oraz innych normatywnych aktów prawnych, a takŜe warunki, jakim powinny
odpowiadać uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych, jak równieŜ reguły
przeprowadzania zmian w systemie prawa. Stosowanie zasad techniki prawodawczej powinno
zapewnić w szczególności spójność i kompletność systemu prawa oraz przejrzystość tekstów
normatywnych aktów prawnych, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki.
6. Prezes Rady Ministrów wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, określi
normatywne akty prawne podlegające rejestracji, organ prowadzący rejestr oraz sposób jego
prowadzenia, z uwzględnieniem dorobku nauki i doświadczeń praktyki.
Art. 14a. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Legislacji jako państwowa
jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 14b. RzÄ…dowe Centrum Legislacji, zwane dalej "Centrum", zapewnia koordynacjÄ™
działalności legislacyjnej Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów i innych organów
administracji rzÄ…dowej.
Art. 14c. Centrum zapewnia obsługę prawną Rady Ministrów, a w szczególności:
opracowuje stanowiska prawno-legislacyjne do rządowych projektów aktów
prawnych,
2) koordynuje przebieg uzgodnień rządowych projektów aktów prawnych, w tym
sporządzania ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji,
1)
3) opracowuje pod względem legislacyjnym rządowe projekty aktów prawnych
skierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów, w tym poprzez ich ocenę pod względem
prawnym i redakcyjnym przez KomisjÄ™ PrawniczÄ… prowadzonÄ… przez Centrum,
4) opracowuje rządowe projekty aktów prawnych w zakresie ustalonym przez
Prezesa Rady Ministrów,
5) redaguje Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej oraz Dziennik Urzędowy
Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski",
6) współdziała z Komitetem Integracji Europejskiej w sprawie harmonizacji prawa
polskiego z wymogami prawa Wspólnot Europejskich,
7) współdziała z Radą Legislacyjną w zakresie opiniowania rządowych projektów
aktów normatywnych pod względem ich zgodności z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej
oraz spójności z systemem prawa,
8) kontroluje wydawanie przez organy administracji rządowej przepisów
wykonawczych do ustaw,
9) wykonuje inne zadania określone w odrębnych przepisach lub wskazane przez
Prezesa Rady Ministrów.
Art. 14d. Centrum współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy z
dnia 12 stycznia 1991 r. o Komitecie Badań Naukowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 33, poz. 389) oraz
innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność związaną z zadaniami
Centrum.
Art. 14e. 1. Centrum kieruje Prezes Centrum przy pomocy wiceprezesów Centrum oraz
dyrektorów komórek organizacyjnych Centrum.
2. Prezesa Centrum powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Prezes Centrum wykonuje czynności ze stosunku pracy wobec osób zatrudnionych w
Centrum oraz inne czynności przewidziane w obowiązujących ustawach dla kierownika urzędu.
4. Wiceprezesów Centrum powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów, na wniosek Prezesa
Centrum.
Art. 14f. 1. Do Prezesa, wiceprezesów, dyrektorów i wicedyrektorów komórek organizacyjnych
Centrum oraz zatrudnionych w nim legislatorów i pozostałych pracowników Centrum, zwanych
dalej "pracownikami Centrum", ma zastosowanie przepis art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 8 sierpnia
1996 r. - Przepisy wprowadzajÄ…ce ustawy reformujÄ…ce funkcjonowanie gospodarki i
administracji publicznej (Dz. U. Nr 106, poz. 497 i Nr 156, poz. 775).
2. (skreślony).
Art. 14g. 1. Wymagania kwalifikacyjne dotyczące legislatorów określają odrębne przepisy.
2. Prezes Rady Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, zasady wynagradzania oraz
wymagania kwalifikacyjne pracowników Centrum, z uwzględnieniem ust. 1.
Art. 14h. 1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o
finansach publicznych dla jednostek budÅœetowych.
2. Prezes Centrum dysponuje środkami budŜetu państwa przeznaczonymi na finansowanie
Centrum.
Art. 14i. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje Centrum statut, w którym
określa jego organizację wewnętrzną.
2. Prezes Centrum nadaje Centrum regulamin organizacyjny, który określa zakres zadań i tryb
pracy jego komórek organizacyjnych.
3. Prezes Centrum moŜe tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i zespoły
opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zakresu działania Centrum, określając
ich nazwę, cel utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy.
Art. 14j. Przy Prezesie Rady Ministrów działa Rządowe Centrum Studiów Strategicznych jako
państwowa jednostka organizacyjna podległa Prezesowi Rady Ministrów.
Art. 14k. 1. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, zwane dalej "RCSS", prowadzi prace
słuŜące Prezesowi Rady Ministrów, w tym związane z pracami Rady Ministrów, do
programowania strategicznego oraz prognozowania rozwoju gospodarczego i społecznego.
2. Do zadań RCSS naleŜy w szczególności:
1) przygotowywanie prognoz oraz długookresowych strategicznych programów
rozwoju gospodarczego i społecznego,
2) przygotowywanie koncepcji i programów polityki zagospodarowania
przestrzennego kraju oraz długofalowych strategii rozwoju regionalnego kraju,
3) opracowywanie ocen międzynarodowych uwarunkowań sytuacji kraju oraz
długofalowych koncepcji polityki zagranicznej,
4)
opracowywanie ocen funkcjonalności struktur państwa i sprawności ich
działania,
5) analizowanie zgodności przebiegu realizacji programów krótkookresowych i
średniookresowych ze strategicznymi programami długookresowymi oraz opracowywanie
informacji o stwierdzonych niezgodnościach,
6) analizowanie zgodności przebiegu realizacji programów wojewódzkich z
narodową strategią rozwoju regionalnego i długofalową strategią rozwoju regionalnego kraju
oraz opracowywanie informacji o stwierdzonych niezgodnościach,
7) sporządzanie ocen skutków społeczno-gospodarczych projektowanych regulacji,
8) przygotowywanie innych analiz, prognoz, koncepcji, programów i ocen,
zleconych przez Prezesa Rady Ministrów.
Art. 14l. RCSS współdziała z jednostkami naukowymi w rozumieniu art. 3 pkt 4 ustawy o
Komitecie Badań Naukowych oraz innymi jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi
działalność związaną z zadaniami RCSS.
Art. 14m. 1. RCSS kieruje Prezes przy pomocy wiceprezesów oraz dyrektorów komórek
organizacyjnych RCSS.
2. Prezesa RCSS powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Wiceprezesów RCSS powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek Prezesa RCSS.
Art. 14n. 1. RCSS prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o
finansach publicznych dla jednostek budÅœetowych.
2. Prezes RCSS dysponuje środkami budŜetu państwa przeznaczonymi na finansowanie RCSS.
Art. 14o. 1. Prezes Rady Ministrów, w drodze zarządzenia, nadaje RCSS statut, który określa
jego organizację wewnętrzną.
2. Prezes RCSS nadaje RCSS regulamin organizacyjny, który określa zakres zadań i tryb pracy
jego komórek organizacyjnych.
3. Prezes RCSS moŜe tworzyć i znosić stałe lub doraźne komisje oraz rady i zespoły
opiniodawcze lub doradcze w sprawach naleŜących do zakresu działania RCSS, określając ich
nazwę, cel utworzenia, zakres zadań, skład i tryb pracy.
Art. 15. 1. W celu sfinansowania działalności organów pomocniczych, komisji i komisji
wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13, Prezes Rady Ministrów moŜe, w drodze
rozporządzenia, dokonywać przeniesienia planowanych dochodów i wydatków budŜetowych
między częściami budŜetu państwa, z zachowaniem przeznaczenia środków publicznych,
wynikajÄ…cego z ustawy budÅœetowej.
2. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, sposób finansowania i obsługi organów
pomocniczych, komisji i komisji wspólnych, o których mowa w art. 12, 12a i 13.
Art. 16. (skreślony).
Rozdział 4 Posiedzenia Rady Ministrów
Art. 17. Prezes Rady Ministrów zwołuje posiedzenia Rady Ministrów, ustala ich porządek i im
przewodniczy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- o ochronie zdrowia przed nastepstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, Akty prawne
- o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbtojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom RP, Akty prawne
- o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, Akty prawne
- o skardze na naruszenie prawa strony do rozpoznania sprawy w postępowaniu, Akty prawne
- o ustroju sadow adm, Akty prawne KPA
- o ewidencji ludności i dowodach osobistych, Akty prawne
- o hodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego, Akty prawne
- ordynacja wyborcza do rad gmin, Akty prawne
- o bezpieczenstwie imprez masowych, Akty prawne
- opis kodów silnika 2, Różne samochodowe
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- kucharkazen.opx.pl