państwowa inspekcja pracy, ustawy

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
©Kancelaria Sejmu
s. 1/41
Dz.U. 2007 Nr 89 poz. 589
USTAWA
z dnia 13 kwietnia 2007 r.
o Państwowej Inspekcji Pracy
Opracowano na
podstawie: tj. Dz. U.
z 2012 r. poz. 404,
poz. 769.
Rozdział 1
Organizacja Państwowej Inspekcji Pracy
Art. 1.
Państwowa Inspekcja Pracy jest organem powołanym do sprawowania nadzoru i
kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeń-
stwa i higieny pracy, a także przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej
pracy zarobkowej w zakresie określonym w ustawie.
Art. 2.
Państwowa Inspekcja Pracy podlega Sejmowi. Nadzór nad Państwową Inspekcją
Pracy w zakresie określonym w ustawie sprawuje Rada Ochrony Pracy.
Art. 3.
1. Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy są: Główny Inspekto-
rat Pracy, okręgowe inspektoraty pracy oraz Ośrodek Szkolenia Państwowej In-
spekcji Pracy im. Profesora Jana Rosnera we Wrocławiu, zwany dalej „Ośrod-
kiem”.
2. Państwową Inspekcją Pracy kieruje Główny Inspektor Pracy przy pomocy za-
stępców.
Art. 4.
1. Głównego Inspektora Pracy powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu po zasięg-
nięciu opinii Rady Ochrony Pracy i właściwej komisji sejmowej.
2. Główny Inspektor Pracy pełni obowiązki do dnia powołania jego następcy.
2012-08-21
©Kancelaria Sejmu
s. 2/41
3. Zastępców Głównego Inspektora Pracy powołuje i odwołuje Marszałek Sejmu,
na wniosek Głównego Inspektora Pracy po zasięgnięciu opinii Rady Ochrony
Pracy.
Art. 5.
1. Okręgowy inspektorat pracy obejmuje zakresem swojej właściwości terytorialnej
obszar jednego lub więcej województw. W okręgowych inspektoratach pracy
mogą być tworzone oddziały.
2. Okręgowym inspektoratem pracy kieruje okręgowy inspektor pracy przy pomocy
zastępców.
3. Okręgowych inspektorów pracy powołuje i odwołuje Główny Inspektor Pracy po
zasięgnięciu opinii Rady Ochrony Pracy.
Art. 6.
1. Marszałek Sejmu na wniosek Głównego Inspektora Pracy ustali, w drodze zarzą-
dzenia:
1) statut Państwowej Inspekcji Pracy, określający jej organizację wewnętrzną;
2) siedziby i zakres terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy.
2. Zarządzenia Marszałka Sejmu w sprawach, o których mowa w ust. 1, podlegają
ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Pol-
ski”.
Art. 7.
1. Powołuje się Radę Ochrony Pracy, zwaną dalej „Radą”, jako organ nadzoru w
sprawach dotyczących przestrzegania prawa pracy, w tym bezpieczeństwa i hi-
gieny pracy, a także legalności zatrudnienia oraz działalności Państwowej In-
spekcji Pracy.
2. W skład Rady wchodzi 30 członków, w tym przewodniczący, zastępcy przewod-
niczącego, sekretarz i członkowie, których powołuje i odwołuje Marszałek Sej-
mu. Kadencja Rady trwa cztery lata.
3. Członkowie Rady pełnią obowiązki do dnia powołania nowych członków.
4. Członków Rady powołuje się spośród posłów, senatorów i kandydatów zgłoszo-
nych przez Prezesa Rady Ministrów oraz przez organizacje związkowe i organi-
zacje pracodawców reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r.
o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich
komisjach dialogu społecznego (Dz. U. Nr 100, poz. 1080, z późn. zm.
1)
), a tak-
że przez inne organizacje społeczne zajmujące się problematyką ochrony pracy.
Do Rady powołuje się także ekspertów i przedstawicieli nauki.
5. W skład Rady nie można powołać pracownika Państwowej Inspekcji Pracy, chy-
ba że korzysta on z urlopu bezpłatnego udzielonego w celu wykonywania funk-
cji z wyboru.
1)
Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 154, poz. 1793 i 1800, z 2002
r. Nr 10, poz. 89 i Nr 240, poz. 2056, z 2004 r. Nr 240, poz. 2407 oraz z 2009 r. Nr 219, poz. 1707.
2012-08-21
 ©Kancelaria Sejmu
s. 3/41
6. Zasady reprezentacji w Radzie oraz wysokość diety członków Rady za udział w
jej pracach określa Marszałek Sejmu w drodze zarządzenia.
7. Do zadań Rady należy wyrażanie stanowiska w sprawach z zakresu działania
Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności dotyczących:
1) programów działalności i zadań Państwowej Inspekcji Pracy;
2) okresowych ocen działalności Państwowej Inspekcji Pracy oraz wniosków
wynikających z tych ocen;
3) problemów ochrony pracy o zasięgu ogólnokrajowym.
8. Rada wyraża opinię o kandydatach na stanowiska Głównego Inspektora Pracy i
jego zastępców oraz okręgowych inspektorów pracy.
9. Rada działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego
przez Marszałka Sejmu.
Art. 8.
1. (uchylony).
2. Do zadań Ośrodka należy szkolenie i doskonalenie kadr Państwowej Inspekcji
Pracy oraz upowszechnianie wiedzy i informacji, a także doradztwo w zakresie
ochrony pracy.
3. (uchylony).
Art. 9.
1. Główny Inspektor Pracy nadaje uprawnienia rzeczoznawcy do spraw bezpie-
czeństwa i higieny pracy na wniosek Komisji Kwalifikacyjnej do Oceny Kandy-
datów na Rzeczoznawców, zwanej dalej „Komisją”, oraz prowadzi centralny re-
jestr wydanych uprawnień.
2. Uprawnienia rzeczoznawcy do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, zwanego
dalej „rzeczoznawcą”, mogą być nadane osobie, która:
1) ukończyła wyższe studia techniczne;
2) legitymuje się co najmniej 5-letnią praktyką zawodową w zakresie ukończo-
nego kierunku studiów;
3) ukończyła kurs przygotowujący do opiniowania projektów w zakresie bez-
pieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii, przeprowadzony przez podmiot
upoważniony przez Głównego Inspektora Pracy, według programu zatwier-
dzonego przez Głównego Inspektora Pracy;
4) złożyła, z wynikiem pozytywnym, egzamin przed Komisją.
3. Nadane uprawnienia upoważniają rzeczoznawcę do opiniowania projektów nowo
budowanych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w
których przewiduje się pomieszczenia pracy, pod względem zgodności z przepi-
sami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymaganiami ergonomii.
4. Główny Inspektor Pracy, z własnej inicjatywy lub na wniosek właściwego okrę-
gowego inspektora pracy, może cofnąć uprawnienia rzeczoznawcy w przypadku
wydania przez niego opinii naruszającej w sposób rażący przepisy bezpieczeń-
stwa i higieny pracy. Główny Inspektor Pracy może także cofnąć uprawnienia
rzeczoznawcy na wniosek okręgowego inspektora pracy, właściwego ze wzglę-
2012-08-21
©Kancelaria Sejmu
s. 4/41
du na lokalizację obiektu budowlanego, w przypadku stwierdzenia podczas od-
bioru tego obiektu lub jego eksploatacji, że w opinii wydanej przez rzeczoznaw-
cę nie uwzględniono istotnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Decy-
zja o cofnięciu uprawnień rzeczoznawcy powinna być podjęta po uprzednim
rozpatrzeniu jego wyjaśnień.
5. Członków Komisji, na 4-letnią kadencję, powołuje Główny Inspektor Pracy w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy spośród kandydatów
zgłoszonych przez:
1) Główny Urząd Nadzoru Budowlanego,
2) organizacje techniczne, stowarzyszenia zawodowe, izby samorządu zawo-
dowego określone w ustawie o samorządach zawodowych architektów, in-
żynierów budownictwa oraz urbanistów
oraz spośród przedstawicieli nauki i pracowników Państwowej Inspekcji Pracy.
W skład Komisji wchodzi 8 osób.
6. Główny Inspektor Pracy w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pra-
cy może odwołać członka Komisji:
1) na wniosek podmiotu, który zgłosił jego kandydaturę;
2) w przypadku systematycznego nieuczestniczenia w pracach Komisji.
7. Członkowie Komisji otrzymują za udział w pracach Komisji wynagrodzenie, a
także diety i zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach wy-
danych na podstawie art. 77
5
§ 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.
2)
).
8. Koszty związane z przygotowaniem kandydatów na rzeczoznawców, podnosze-
niem kwalifikacji przez rzeczoznawców oraz nadawaniem uprawnień rzeczo-
znawcom, ustalone przez Głównego Inspektora Pracy, ponosi odpowiednio kan-
dydat na rzeczoznawcę lub rzeczoznawca.
9. Minister właściwy do spraw pracy po zasięgnięciu opinii Głównego Inspektora
Pracy określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe warunki oraz tryb nadawania i cofania uprawnień rzeczoznaw-
ców, a także wymagania dotyczące przygotowania kandydatów na rzeczo-
znawców i podnoszenia kwalifikacji przez rzeczoznawców, biorąc pod
uwagę poziom wykształcenia, dotychczasową praktykę zawodową w zakre-
sie opiniowania projektów obiektów budowlanych, a także konieczność
okresowego szkolenia;
2)
Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1998 r. Nr 106, poz.
668 i Nr 113, poz. 717, z 1999 r. Nr 99, poz. 1152, z 2000 r. Nr 19, poz. 239, Nr 43, poz. 489, Nr
107, poz. 1127 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 11, poz. 84, Nr 28, poz. 301, Nr 52, poz. 538, Nr
99, poz. 1075, Nr 111, poz. 1194, Nr 123, poz. 1354, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1805, z 2002
r. Nr 74, poz. 676, Nr 135, poz. 1146, Nr 196, poz. 1660, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679, z
2003 r. Nr 166, poz. 1608 i Nr 213, poz. 2081, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 99, poz. 1001, Nr 120,
poz. 1252 i Nr 240, poz. 2407, z 2005 r. Nr 10, poz. 71, Nr 68, poz. 610, Nr 86, poz. 732 i Nr 167,
poz. 1398, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 133, poz. 935, Nr 217, poz. 1587 i Nr 221, poz.
1615, z 2007 r. Nr 64, poz. 426, Nr 89, poz. 589, Nr 176, poz. 1239, Nr 181, poz. 1288 i Nr 225,
poz. 1672, z 2008 r. Nr 93, poz. 586, Nr 116, poz. 740, Nr 223, poz. 1460 i Nr 237, poz. 1654, z
2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 56, poz. 458, Nr 58, poz. 485, Nr 98, poz. 817, Nr 99, poz. 825, Nr 115,
poz. 958, Nr 157, poz. 1241 i Nr 219, poz. 1704, z 2010 r. Nr 105, poz. 655, Nr 135, poz. 912, Nr
182, poz. 1228, Nr 224, poz. 1459, Nr 249, poz. 1655 i Nr 254, poz. 1700 oraz z 2011 r. Nr 36, poz.
181, Nr 63, poz. 322, Nr 80, poz. 432, Nr 144, poz. 855, Nr 149, poz. 887 i Nr 232, poz. 1378.
2012-08-21
 ©Kancelaria Sejmu
s. 5/41
2) zakres nadawanych uprawnień, o którym mowa w ust. 3, wzór uprawnień
rzeczoznawcy, wzór klauzuli i pieczęci imiennej oraz wzór rejestru opinio-
wanych projektów, biorąc pod uwagę rodzaj budownictwa i podział na gru-
py projektowe;
3) wymagania dotyczące opinii rzeczoznawców o projektach nowo budowa-
nych lub przebudowywanych obiektów budowlanych albo ich części, w któ-
rych przewiduje się wykonywanie pracy, oraz tryb postępowania odwo-
ławczego od tych opinii, biorąc pod uwagę specyfikę, charakter i przezna-
czenie obiektu budowlanego, a także zgodność przyjętych rozwiązań z
obowiązującymi przepisami i normami;
4) tryb powoływania i odwoływania członków Komisji, sposób działania tej
Komisji i przeprowadzania egzaminu, biorąc pod uwagę konieczność za-
pewnienia sprawnego funkcjonowania Komisji;
5) wysokość wynagrodzenia członków Komisji, biorąc pod uwagę zakres wy-
konywanych czynności.
Rozdział 2
Zadania Państwowej Inspekcji Pracy
Art. 10.
1. Do zadań Państwowej Inspekcji Pracy należy:
1) nadzór i kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy, w szczególności
przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów dotyczących
stosunku pracy, wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń wynikających
ze stosunku pracy, czasu pracy, urlopów, uprawnień pracowników związa-
nych z rodzicielstwem, zatrudniania młodocianych i osób niepełnospraw-
nych;
2) (uchylony);
3) kontrola legalności zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, wykonywania
działalności oraz kontrola przestrzegania obowiązku:
a) (uchylona),
b) informowania powiatowych urzędów pracy przez bezrobotnych o pod-
jęciu zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności,
c) opłacania składek na Fundusz Pracy,
d) dokonania wpisu do rejestru agencji zatrudnienia działalności, której
prowadzenie jest uzależnione od uzyskania wpisu do tego rejestru,
e) prowadzenia agencji zatrudnienia zgodnie z warunkami określonymi w
przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
f) prowadzenia działalności przez podmioty kierujące osoby w celu naby-
wania umiejętności praktycznych, w szczególności odbycia praktyki
absolwenckiej, praktyki lub stażu zawodowego, niebędących zatrudnie-
niem lub inną pracą zarobkową – zgodnie z warunkami określonymi w
art. 19d i 85 ust. 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrud-
2012-08-21
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl