odp 2012, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Centralna Komisja Egzaminacyjna
EGZAMIN MATURALNY 2012
MATEMATYKA
POZIOM ROZSZERZONY
Kryteria oceniania odpowiedzi
MAJ 2012
2
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Zadanie 1. (0–4)
Obszar standardów
Opis wymagań
Modelowanie matematyczne
Rozwiązanie zadania, prowadzącego do równania
kwadratowego (III.3.b)
Rozwiązanie
Niech
a
oznacza najmniejszą z czterech szukanych liczb całkowitych. Wtedy kolejne liczby
to:
a
.
Zapisujemy zatem równanie kwadratowe
a
,
1
a
,
2
3
2
2
2
a
3
a
a
1
a
2
2
3520
które po przekształceniu przyjmuje postać
aa
.
2
3
2
3
Równanie to ma dwa rozwiązania:
a
,
1
a
. Rozwiązanie
odrzucamy jako
2
1
sprzeczne z treścią zadania (nie jest to liczba całkowita).
Zatem szukane liczby to:
, 0 , 1, 2 .
Schemat oceniania rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania zadania ……………………………………………………………............. 1 pkt
Zapisanie, że szukane liczby to:
aa
,
, gdzie
a
jest liczbą całkowitą.
1,
a
2,
a
3
Pokonanie zasadniczych trudności zadania
................................................................... 2 pkt
Zapisanie równania z jedną niewiadomą:
2
2
2
2
3520
a
Rozwiązanie zadania do końca lecz z usterkami, które jednak nie przekreślają
poprawności rozwiązania (np. błędy rachunkowe) ……...………………………….... 3 pkt
a
lub
3
a
a
1
a
2
2
2
2
Przekształcenie równania
do postaci równania
kwadratowego z błędem rachunkowym (na przykład błąd w redukcji wyrazów
podobnych lub w przepisywaniu) i konsekwentne doprowadzenie rozwiązania do
końca (o ile otrzymane równanie kwadratowe ma dwa pierwiastki rzeczywiste),
a
3
a
a
1
a
2
albo
poprawne rozwiązanie równania kwadratowego
2
3520
aa
, nieodrzucenie
2
i podanie w odpowiedzi dwóch czwórek liczb.
Rozwiązanie pełne .............................................................................................................. 4 pkt
Zapisanie czwórki liczb całkowitych spełniających warunki zadania:
rozwiązania
, 0 , 1, 2 .
Uwagi
1. Jeżeli zdający źle zinterpretuje treść zadania, to za całe rozwiązanie otrzymuje
0 punktów
.
2. Jeśli zdający bez wykonywania rachunków poda odpowiedź i nie uzasadni, że jest to
jedyne rozwiązanie zadania, to otrzymuje
1 punkt
.
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
3
Zadanie 2. (0–4)
Użycie i tworzenie strategii
Rozwiązanie nierówności wielomianowej (IV.3.c.R)
I sposób rozwiązania
Rozwiązanie nierówności wielomianowej składa się z dwóch etapów.
Pierwszy etap to zastosowanie jednej z kilku metod, które pozwalają zapisać wielomian
w postaci iloczynowej, drugi etap to rozwiązanie nierówności.
Pierwszy etap:
zapisanie wielomianu w postaci iloczynowej.
I wariant
(grupowanie wyrazów)
Zapisujemy nierówność w postaci
4
2
xx x
, a następnie przedstawiamy lewą stronę
20
nierówności w postaci iloczynowej:
4
2
3
2
x
x
2
x xx
x
2
xxx
1
2
x
1
2
x x x
1
x
1
2
x
1
x x
1
x x
1
2
x x
1
x
x
2
II wariant
(odgadnięcie pierwiastka i dzielenie metodą pisemną)
Zapisujemy nierówność w postaci
xx x
4
, a następnie przedstawiamy lewą stronę
2
20
nierówności w postaci iloczynowej:
xx xxxx
4
. Zauważamy, że
2
2
3
2
x
jest
1
pierwiastkiem wielomianu
x
i dzielimy wielomian
3
2
x
przez dwumian
3
2
x
1
sposobem pisemnym lub za pomocą algorytmu Hornera, otrzymując
x
. Następnie
2
2
zapisujemy nierówność w postaci iloczynowej
xx
1
x
2
.
x
2
0
Drugi etap:
rozwiązanie nierówności.
Zauważamy, że trójmian
2
x
przyjmuje wartości dodatnie dla każdej liczby
rzeczywistej
x
, zatem rozwiązanie nierówności
2
2
xx
1
x
jest jednocześnie
x
2
0
10
rozwiązaniem
nierówności
kwadratowej
xx
,
czyli
sumą
przedziałów
,0
.
1,
)
Schemat oceniania I sposobu rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania ........................................................................................................................1 pkt
Zapisanie wielomianu
x
4
w postaci iloczynu, w którym jednym z czynników jest
x
2
2
x
x
lub
x
.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ....................................................................2 pkt
Zapisanie nierówności w postaci iloczynu czynników stopnia co najwyżej drugiego , np.
1
2
.
Pokonanie zasadniczych trudności zadania ...................................................................3 pkt
xx
1
x
x
2
0
4
2
Zauważenie, że rozwiązanie nierówności
xx x
jest jednocześnie
20
rozwiązaniem nierówności kwadratowej
10
xx
albo
narysowanie i uzupełnienie tabeli znaków lub sporządzenie szkicu wykresu
wielomianu z uwzględnieniem jego miejsc zerowych.
Rozwiązanie pełne .............................................................................................................4 pkt
Zapisanie zbioru rozwiązań nierówności
:
,0
4
2
x
x
2
x
x
.
1,
)
4
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
Uwaga
Jeśli zdający podzieli nierówność przez
x
lub
x
, bez rozpatrzenia odpowiednich
przypadków to za całe rozwiązanie otrzymuje
0 punktów
.
1
II sposób rozwiązania
Rozwiązujemy nierówność w trzech przedziałach:
I.
,0
, II.
x
x
0,1
, III.
x
1,
)
I.
,0
x
4
2
Wtedy
x
0
i
x
0
, a 20
x
.
dla każdego
,0
4
2
Stąd
x
x
2
x
x
.
II.
x
0,1
4
2
Wtedy
x
x
i
x
x
.
x
dla każdego
4
2
Stąd
x
.
Zatem dana nierówność nie ma rozwiązań w tym przedziale.
III.
x
x
2
0,1
x
1,
)
4
2
Wtedy
x
x
i
x
x
.
4
2
Stąd
x
x
2
x
dla każdego
x
1,
)
.
jest zbiór
,0
4
2
Odp. Rozwiązaniem nierówności
x
x
2
x
x
.
1,
)
Schemat oceniania II sposobu rozwiązania
Zdający otrzymuje
po 1 punkcie
za rozwiązanie nierówności w każdym z trzech przedziałów.
Czwarty punkt
zdający otrzymuje za podanie odpowiedzi końcowej.
Zadanie 3. (0–4)
Użycie i tworzenie strategii
Rozwiązanie równania trygonometrycznego (IV.6.e.R)
Rozwiązanie
Wykorzystując wzór na cosinus podwojonego kąta:
2
x
, przekształcamy
równanie do postaci, w której występuje tylko jedna funkcja trygonometryczna argumentu
x
:
cos 2
2 cos
1
2cos
2
x
1
3cos
x
.
2
0
Porządkujemy i otrzymujemy równanie:
2 cos
2
x
3cos
x
.
1
0
Wprowadzamy pomocniczą niewiadomą, np.
t
cos
, gdzie
t
1
.
x
Otrzymujemy równanie kwadratowe
2
2310
t
.
1
2
Rozwiązujemy równanie kwadratowe, otrzymując:
t
,
1
t
.
1
2
1
Rozwiązujemy równania cos
x
i
1
cos
x
.
2
Egzamin maturalny z matematyki
Kryteria oceniania odpowiedzi – poziom rozszerzony
5
Zapisujemy rozwiązania równań:
2
x
k
, gdzie
k
jest liczbą całkowitą
lub
x
, gdzie
k
jest liczbą całkowitą
2
k
3
lub
x
2
k
, gdzie
k
jest liczbą całkowitą.
3
Schemat oceniania rozwiązania
Rozwiązanie, w którym postęp jest niewielki, ale konieczny na drodze do pełnego
rozwiązania .......................................................................................................................... 1 pkt
Zapisanie równania w zależności od jednej funkcji trygonometrycznej argumentu
x
, np.:
2
2
x
.
Rozwiązanie, w którym jest istotny postęp ....................................................................... 2 pkt
2cos
x
1
3cos
x
lub
2
0
2 cos
3cos
1
0
1
Rozwiązanie równania
2 cos
2
x
3cos
x
z niewiadomą cos
x
: cos
1
0
x
lub
1
cos
x
.
2
Pokonanie zasadniczych trudności zadania ...................................................................... 3 pkt
1
Rozwiązanie jednego z równań cos
x
lub
1
cos
x
.
2
Rozwiązanie pełne ............................................................................................................... 4 pkt
Rozwiązanie równania:
x
2
k
, gdzie
k
jest liczbą całkowitą lub
x
,
2
k
3
gdzie
k
jest liczbą całkowitą lub
x
2
k
, gdzie
k
jest liczbą całkowitą
3
albo
x
, gdzie
n
jest liczbą całkowitą lub
360
x
60
n
360
, gdzie
n
jest liczbą
całkowitą lub
x
60
n
360
, gdzie
n
jest liczbą całkowitą.
Uwaga
Jeżeli zdający popełni błąd rachunkowy w rozwiązaniu równania kwadratowego i otrzyma
dwa rozwiązania, z których co najmniej jedno należy do przedziału
1, 1
i konsekwentnie doprowadzi rozwiązanie do końca, to otrzymuje
3 punkty
.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- pacific rim 2013 cam xvid-thc, Pacific Rim chomikuj napisy PL
- odpowiedzi etap wojewodzki zsz, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- odpowiedzi etap wojewodzki sp, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- odpowiedzi etap wojewodzki gim, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- obserwacja - diagnozujÄ ca 3-4 -1latka, Arkusze obserwacji
- organizer polski arkusz nr.2, Język polski
- odpowiedzi-kf-calosc new, Krótkofalarstwo, Egzamin PZK
- organizacja pomocy w szkole, języki obce dla dzieci, programy edukacyjne dla dzieci, sylaby arkusze
- numerycznie damskie, fm, listy odpowiedników 2011
- odpowiedzi technik informatyk wersja Z, EGZAMIN ZAWODOWY
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wermi.htw.pl