organizer polski arkusz nr.2, Język polski
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Organizer gimnaz
j
alny - język polski
2
CZŁOWIEK WOBEC
WARTOŚCI
Tekst I
Na pewno mógł prosić o ułaskawienie, a w każdym razie,
uratowałby głowę, gdyby zgodził się na opuszczenie Aten. Jeśli-
by jednak na to przystał, nie byłby Sokratesem. On cenił spokój
własnego sumienia – i prawdę – wyżej niż życie. Zapewnił, że
działał mając na uwadze jedynie dobro państwa. Skazano go
na śmierć. Nieco później, w obecności najbliższych przyjaciół,
opróżnił kielich z trucizną i zmarł.
\
(Jostein Gaarder,
Świat Zofi i
, przeł. Iwona Zimnicka)
Sokrates (470-399 r. p.n.e.) jest chyba najbardziej tajem-
niczą postacią w historii całej fi lozofi i. Nie napisał ani pół
zdania, a mimo to należy do tych, którzy wywarli największy
wpływ na rozwój myśli w Europie. Niemałe znaczenie miała
także jego dramatyczna śmierć. Wiemy, że przyszedł na świat
w Atenach i większą część życia spędził na ulicach lub na ryn-
ku miasta, rozmawiając z napotkanymi ludźmi. „Drzewa na
wsi niczego mnie nie nauczą” – mawiał. Często także można
go było zobaczyć, jak przez wiele godzin stoi w jednym miej-
scu, głęboko pogrążony w myślach. Już za życia traktowano
go jako wielce tajemniczą osobistość, a po śmierci uznano za
prekursora wielu różnych kierunków w fi lozofi i. Właśnie dla-
tego, że był tak zagadkowy i wieloznaczny, powoływały się na
niego kierunki bardzo różniące się między sobą. Pewne jest,
że jego brzydota stała się wręcz przysłowiowa. Był mały i gru-
by, miał wyłupiaste oczy i zadarty nos. Powiadano jednak, że
dzięki przymiotom ducha był „chodzącym ideałem”. „Można
szukać współcześnie, można szukać w przeszłości, ale nigdy
nie znajdzie się człowieka takiego jak on”. A mimo to skazano
go na śmierć za jego fi lozofi czną działalność. Życie Sokrate-
sa znamy przede wszystkim dzięki Platonowi, który był jego
uczniem. (...)
Samo sedno działalności Sokratesa kryło się w tym, że po-
zornie nie starał się wcale pouczać ludzi. Przeciwnie, sprawiał
wrażenie, że to on sam pragnie się czegoś od nich nauczyć. Nie
dawał lekcji jak pierwszy lepszy nauczyciel, o nie, Sokrates je-
dynie rozmawiał. Nie zostałby jednak sławnym fi lozofem, gdyby
tylko przysłuchiwał się, co mówią inni, ani rzecz jasna nie ska-
zano by go na śmierć. Sokrates rozpoczynał rozmowę od zada-
wania pytań. W ten sposób udawał, że nic nie wie. W trakcie po-
gawędki zmuszał rozmówcę, by ten dostrzegł słabości w swoim
sposobie myślenia. Przyparty do muru rozmówca musiał wresz-
cie rozróżnić, co jest prawdziwe, a co nie. (...)
Właśnie odgrywając rolę nieświadomego Sokrates zmuszał
napotkanych ludzi, by „używali rozumu”. Sokrates potrafi ł uda-
wać, że wie mniej i jest głupszy niż rozmówca. Nazywamy to
„sokratyczną ironią”. W ten sposób mógł bezustannie wytykać
słabości w sposobie myślenia Ateńczyków. Zdarzało się to na
przykład na rynku – a więc publicznie. Spotkać się z Sokrate-
sem mogło oznaczać tyle, co zrobić z siebie głupca i ośmieszyć
się wobec zgromadzonego tłumu.
Nic dziwnego więc, że z czasem Sokrates zaczął budzić ogól-
ną irytację i był uważny za dokuczliwego, zwłaszcza dla tych,
którzy dzierżyli władzę. (...)
Sokrates bezustannie kąsał swych bliźnich wcale nie dlatego,
że chciał im dokuczyć. Coś, co w nim tkwiło, nie pozostawiało
mu wyboru. Odmawiał na przykład uczestnictwa w skazywaniu
ludzi na śmierć, sprzeciwiał się także donoszeniu na przeciwni-
ków politycznych. W końcu przypłacił to życiem. W 399 r. p.n.e.
został oskarżony o „wprowadzanie nowych bogów” i o „zwo-
dzenie młodzieży na manowce”. Niewielką większością głosów
został uznany winnym przez zgromadzenie liczące 500 osób.
Zadanie 1.
(0-1)
Sokratesa znamy dzięki:
►
A. przekazom ustnym.
►
B. licznym kronikom.
►
C. dziełom jego ucznia.
►
D. dziełom własnym.
Zadanie 2.
(0-1)
Które zdanie zawiera prawdziwą informację o życiu
Sokratesa?
►
A. Urodził się w Atenach w IV w. p.n.e.
►
B. Żył na przełomie V i VI w. p.n.e.
►
C. Żył na przełomie V i IV w. p.n.e.
►
D. Urodził się w Atenach w III w. p.n.e.
Zadanie 3.
(0-1)
Być prekursorem znaczy:
►
A. krzewić idee.
►
B. wyprzedzać epokę.
►
C. naśladować innych.
►
D. nauczać w oryginalny sposób.
Zadanie 4.
(0-1)
Metoda nauczania Sokratesa to przede wszystkim:
►
A. dialog.
►
B. wykład.
►
C. prezentacja.
►
D. działanie.
Zadanie 5.
(0-1)
W którym ze słowników możesz znaleźć poniższą defi nicję?
►
„fi lozofi a – rz. ż. II b, lm D. -fi i
►
dyscyplina naukowa zajmująca się rozważaniami na
temat istoty i struktury bytu, prawami rozwoju całej
rzeczywistości, źródłami, zasadami i granicami ludzkiego
poznania oraz zasadami i ważnością sądów moralnych”.
►
A. W słowniku języka polskiego
►
B. W słowniku wyrazów obcych.
►
C. W słowniku frazeologicznym.
►
D. W słowniku ortografi cznym.
158
język polski | organizer gimnazjalny
| |
w w w . g i m n a z j a l n i . p l
arkusz
Organizer gimnaz
j
alny - język polski
Zadanie 6.
(0-1)
Wyrażenie „to żadna fi lozofi a” oznacza:
Zadanie 11.
(0-1)
Które zdanie zawiera prawdziwą informację o obrazie?
►
A. problem trudny do rozwiązania.
►
B. sprawę łatwą do rozwiązania.
►
C. problem nierozwiązywalny.
►
D. sprawę nie najważniejszą.
►
A. Po lewej stronie są przeciwnicy, a po prawej zwolennicy
Sokratesa.
►
B. Postać fi lozofa została umieszczona w centralnej części obrazu.
►
C. Na obrazie nie ma głębi.
►
D. Obraz jest przykładem sceny batalistycznej.
Zadanie 7.
(0-1)
Ustrój Aten z czasów życia Sokratesa można określić jako:
Zadanie12.
(0-1)
Sposób przedstawienia na obrazie postaci Sokratesa świadczy o:
►
A. monarchia.
►
B. dyktatura.
►
C. republika.
►
D. demokracja.
►
A. rozdarciu wewnętrznym bohatera.
►
B. żalu.
►
C. pewności siebie.
►
D. pragnieniu zemsty.
Zadanie 8.
(0-1)
Stronę bierną zawiera zdanie:
Zadanie 13.
(0-1)
Najsilniej na obrazie przemawiają:
►
A. A mimo to skazano go na śmierć za jego fi lozofi czną
działalność.
►
B. Jeśliby jednak na to przystał, nie byłby Sokratesem.
►
C. W końcu przypłacił to życiem
►
D. Niewielką większością głosów został uznany winnym
przez zgromadzenie liczące 500 osób.
►
A. gesty.
►
B. barwy.
►
C. pozycja ciała.
►
D. mimika.
Zadanie 9.
(0-1)
Słowo „fi lozofi a” wywodzi się z języka greckiego i oznacza
„umiłowanie mądrości”. Który z poniższych wyrazów nie
oznacza sympatii?
Tekst III
– A ty dokąd,
tam już tylko dym i płomień?
– Tam jest czworo cudzych dzieci,
idę po nie.
►
A. fi latelista.
►
B. ksenofi l.
►
C. ksenofob.
►
D. bibliofi l.
Więc jak to,
tak odwyknąć nagle od siebie?
od porządku dnia i nocy?
od przyszłorocznych śniegów?
od rumieńca jabłek?
od żalu za miłością,
której nigdy dosyć?
Zadanie 10.
(0-1)
Którą myśl przypisałbyś Sokratesowi?
►
A. Wiem, że nic nie wiem.
►
B. Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie, nie jest mi obce.
►
C. Nie wszystek umrę.
►
D.
Carpe diem
.
Nie żegnająca, nie żegnana
na pomoc dzieciom biegnie sama,
patrzcie, wynosi je w ramionach,
zapada w ogień po kolana,
łunę w szalonych włosach ma.
Tekst II
A chciała kupić bilet,
wyjechać na krótko,
napisać list,
okno otworzyć po burzy,
wydeptać ścieżkę w lesie,
nadziwić się mrówkom, zobaczyć, jak od wiatru
jezioro się mruży.
Minuta ciszy po umarłych
czasem do późnej nocy trwa.
\
(Wisława Szymborska,
Minuta ciszy po Ludwice Wawrzyńskiej
)
\
Jacques-Louis David,
Śmierć Sokratesa
\
Ludwika Wawrzyńska – nauczycielka, która zginęła, ratując
dzieci z płonącego budynku.
język polski | organizer gimnazjalny
| |
159
w w w . g i m n a z j a l n i . p l
Organizer gimnaz
j
alny - język polski
Zadanie 14.
(0-1)
Charakter relacji ze zdarzenia mają strofy:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. I i IV.
►
B. II i III.
►
C. I i III.
►
D. III i IV.
Zadanie 22.
(0-2)
Z tekstu wiersza wypisz dwa imiesłowy. Nazwij ich rodzaj.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 15.
(0-1)
Zwrotkę II można określić jako:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. stwierdzenie.
►
B. życzenie.
►
C. niepewność.
►
D. zadziwienie.
Zadanie 23.
(0-1)
Wyjaśnij zwięźle myśl: „Minuta ciszy po umarłych / czasem
do późnej nocy trwa.” Nie cytuj.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 16.
(0-1)
Podmiot liryczny:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. wyraża podziw dla bohaterstwa nauczycielki.
►
B. snuje refl eksje nad istotą życia.
►
C. podkreśla lekkomyślność decyzji pani Ludwiki.
►
D. wskazuje na marność losu.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 17.
(0-1)
Czwarta strofa wiersza w stosunku do poprzedniej
jest:
Zadanie 24.
(0-1)
Uzupełnij zdanie.
Skazanie Sokratesa na śmierć za głoszenie swoich prawd było
pogwałceniem prawa do . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. uzupełnieniem.
►
B. negacją.
►
C. potwierdzeniem.
►
D. przeciwstawieniem.
Zadanie 25.
(0-1)
Sformułuj jeden argument na obronę Sokratesa.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 18.
(0-1)
W wierszu nie ma:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. informacji o planach na przyszłość.
►
B. puenty.
►
C. oceny postawy bohaterki.
►
D. refl eksji o charakterze fi lozofi cznym.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 26.
(0-3)
Zredaguj notatkę informacyjną do codziennej gazety
na temat śmierci Sokratesa lub Ludwiki Wawrzyńskiej.
Wykorzystaj tylko te informacje, które wynikają z tekstu.
Zadanie 19.
(0-1)
Czworo
to liczebnik:
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. zbiorowy.
►
B. główny.
►
C. ułamkowy.
►
D. porządkowy.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 20.
(0-1)
Który zestaw zawiera poprawnie nazwane części mowy
rozpoczynające kolejne cztery strofy wiersza?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
►
A. spójnik, spójnik, partykuła, spójnik.
►
B. spójnik, zaimek, wykrzyknik, spójnik.
►
C. przyimek, przyimek, spójnik, przyimek.
►
D. zaimek, zaimek, partykuła, zaimek.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 21.
(0-1)
Z wiersza Wisławy Szymborskiej wypisz zdanie będące
zwrotem do obserwujących zdarzenie.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
160
język polski | organizer gimnazjalny
| |
w w w . g i m n a z j a l n i . p l
Organizer gimnaz
j
alny - język polski
Zadanie 27.
(0-5)
Zredaguj zaproszenie na wystawę fotografi i: „Ludzie wielcy
słowem i czynem”.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zadanie 28.
(0-16)
Współczesny świat potrzebuje piękna ludzkiego działania.
W czym powinno się ono przejawiać? Rozważ ten problem
w formie listu do przyjaciela. Wskaż trzy formy działania,
trzy wartości lub trzy postaci.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Pamiętaj, że twoja praca powinna być nie krótsza niż połowa
przeznaczonego na nią miejsca, czyli powinna zawierać ponad
stronę tekstu.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
język polski | organizer gimnazjalny
| |
161
w w w . g i m n a z j a l n i . p l
Organizer gimnaz
j
alny - język polski
2
KLUCZ PUNKTOWANIA
ZADAŃ
Zadania zamknięte
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
C C B A A B D D C A B C A C D B D C A A
Zadania otwarte
►
Zadanie 24.
►
Zadanie 21.
Skazanie Sokratesa na śmierć głoszenie swoich prawd było po-
gwałceniem prawa do
swobody wypowiedzi
.
„Patrzcie, wynosi je w ramionach”.
1 punkt za poprawne uzupełnienie, 0 punktów za brak odpowiedzi
1 punkt za poprawnie wypisane zdanie, 0 punktów za brak
odpowiedzi
►
Zadanie 25.
►
Zadanie 22.
Sokrates nie powinien być tak surowo osądzony, ponieważ swo-
im działaniem nikomu nie wyrządził krzywdy. Uświadamianie
niewiedzy innym nie jest przestępstwem.
żegnająca
– imiesłów przymiotnikowy czynny
żegnana
– imiesłów przymiotnikowy bierny
1 punkt za wypisanie dwóch imiesłowów, 1 punkt za poprawne
ich nazwanie, 0 punktów za brak odpowiedzi
1 punkt za poprawnie sformułowany argument, 0 punktów za
brak odpowiedzi
►
Zadanie 23.
Niekiedy czyny ludzi są tak wielkie, że symboliczna „minuta ci-
szy” wydłuża się do wielu godzin.
1 punkt za poprawne wyjaśnienie, 0 punktów za brak odpowiedzi
162
język polski | organizer gimnazjalny
| |
w w w . g i m n a z j a l n i . p l
arkusz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- obserwacja - diagnozujÄ ca 3-4 -1latka, Arkusze obserwacji
- odp 2013, Matura, Fizyka - matury (2005 - 2013) arkusze + odpowiedzi
- odp 2005, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
- odp 2006 pr, Matura, Fizyka - matury (2005 - 2013) arkusze + odpowiedzi
- odp 2007 pr, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
- odp 2012, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
- odp 2006st, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
- odp 2012, Matura, Fizyka - matury (2005 - 2013) arkusze + odpowiedzi
- odp 2006 II, Matura, Fizyka - matury (2005 - 2013) arkusze + odpowiedzi
- odp 2006, Matura, Matematyka - matury (2005-2013) arkusze+odpowiedzi
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- niewolnicy.xlx.pl