odp 2013, Matura, Fizyka - matury (2005 - 2013) arkusze + odpowiedzi
[ Pobierz całość w formacie PDF ]//-->Centralna Komisja EgzaminacyjnaEGZAMIN MATURALNY 2013FIZYKA I ASTRONOMIAPOZIOM PODSTAWOWYKryteria oceniania odpowiedziMAJ 20132Egzamin maturalny z fizyki i astronomiiKryteria oceniania i przykładowe rozwiązania – poziom podstawowyZadanie 1. (0–1)Obszar standardówKorzystanie z informacjiPoprawna odpowiedź:C.Zadanie 2. (0–1)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:D.Zadanie 3. (0–1)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:A.Zadanie 4. (0–1)Tworzenie informacjiPoprawna odpowiedź:C.Zadanie 5. (0–1)Korzystanie z informacjiPoprawna odpowiedź:B.Zadanie 6. (0–1)Tworzenie informacjiPoprawna odpowiedź:A.Zadanie 7. (0–1)Korzystanie z informacjiPoprawna odpowiedź:C.Zadanie 8. (0–1)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:A.Zadanie 9. (0–1)Korzystanie z informacjiPoprawna odpowiedź:B.Odczytywanie i analizowanie informacji podanej w formierysunku (II.1.b)Opisywanie wpływu pola magnetycznego na ruch ciał(I.1.2.b.7)Uzupełnianie brakujących elementów rysunku (II.2)Interpretowanie informacji podanej w formie schematu (III.1)Odczytywanie i analizowanie informacji podanej w formiewykresów (II.1.b)Interpretowanie informacji podanej w formie tabeli (III.1)Zastosowanie III prawa Keplera (I.1.7.3)Analiza kinematyczna rzutu pionowego (I.1.1.a.5)Opis wymagańOdczytywanie i analizowanie informacji podanej w formietabeli (II.1.b)Egzamin maturalny z fizyki i astronomiiKryteria oceniania i przykładowe rozwiązania – poziom podstawowy3Zadanie 10. (0–1)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:D.Zadanie 11. (0–3)Wiadomości i rozumienieTworzenie informacjiObliczanie wartości prędkości względnej (I.1.1.a.4)Interpretowanie informacji przedstawionej w formie tekstu(III.1)Posługiwanie się pojęciami pozwalającymi na zrozumienienarzędzi pracy współczesnego fizyka (I.1.9.a)Poprawna odpowiedź:Droga jednego pociągu względem drugiego jest sumą ich długości, czyli jest równa 440 m.Prędkość względna wynosi więcvwzgl–v1= 23 m/s.3 p.– poprawna metoda rozwiązania i poprawny wynik2 p.– poprawna metoda rozwiązania– zapisanie wyrażenia na prędkość względnąvwzgl=1 p.– obliczenie drogi względnej jako sumy długości pociągów– zapisanie równaniavwzgl=v1+v2lubv2=vwzgl–v10 p.– brak spełnienia powyższych kryteriówZadanie 12. (0–3)Wiadomości i rozumienieOpisywanie ruchu jednostajnego po okręgu (I.1.1.a.6)2·· 6370 km89 · 60 s·240 km440 m8,3 s= 53 m/s. Prędkość drugiego pociągu jest równav2=Przykłady poprawnych odpowiedzi:Ze wzoruv=obliczamyv== 7,78 km/s. Droga statkukosmicznego wynosis=vt= 7,78 km/s · 68 · 60 s = 31 700 km.Ze wzoruv=obliczamyv=,Nm2/kg2· 5,98·1024kg6370 km240 km= 7,77 km/s.Droga statku kosmicznego wynosis=vt= 7,77 km/s · 68 · 60 s = 31 700 km.3 p.– poprawna metoda obliczenia prędkości i drogi statku kosmicznego, poprawne wyniki2 p.– poprawna metoda obliczenia prędkości statku kosmicznego i poprawny wynik– poprawna metoda obliczenia prędkości i drogi statku kosmicznego z podstawieniempoprawnego promienia orbity1 p.– poprawna metoda obliczenia prędkości statku kosmicznego z podstawieniempoprawnego promienia orbity– poprawna metoda obliczenia drogi statku kosmicznego (podstawienie poprawnego czasu68 min do wzorus=vt)0 p.– brak spełnienia powyższych kryteriów4Egzamin maturalny z fizyki i astronomiiKryteria oceniania i przykładowe rozwiązania – poziom podstawowyZadanie 13. (0–4)13.1. (0–2)Wiadomości i rozumieniePosługiwanie się pojęciami energii kinetycznej i potencjalnej(I.1.6.2)Poprawna odpowiedź:Wśrodkowympolu wpisujemyenergia potencjalna sprężystości(lubenergia sprężystości).W prawym polu wpisujemyenergia kinetyczna.2 p.– oba wpisy poprawne1 p.– jeden wpis poprawny0 p.– brak spełnienia powyższego kryterium13.2. (0–2)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:Z przyrównania danej pracyWdomv2/2 obliczamyv=2 p.– poprawna metoda rozwiązania i poprawny wynik1 p.– poprawna metoda rozwiązania0 p.– brak spełnienia powyższego kryteriumZadanie 14. (0–4)14.1. (0–1)Wiadomości i rozumienieOpisywanie zjawiska rezonansu mechanicznego (I.1.3.a.4)Poprawna odpowiedź:Zjawiskiem tym jest rezonans.1 p.– zapisanie poprawnej nazwy zjawiska0 p.– brak poprawnej nazwy zjawiska14.2. (0–1)Wiadomości i rozumieniePoprawna odpowiedź:Ze wzoru na okres drgań wahadła matematycznego obliczamyT= 2π1 p.– poprawna metoda obliczenia i wynik0 p.– brak spełnienia powyższego kryterium14.3. (0–2)Wiadomości i rozumienieObliczanie prędkości w ruchu jednostajnym (I.1.1.a.3)Poprawna odpowiedź:Z podzielenia drogi 25 m przez czas 1,68 s, po przeliczeniu jednostek, obliczamy prędkośćrówną 53,6 km/h.2 p.– poprawna metoda, wynik 53,6 km/h lub 54 km/h1 p.– poprawna metoda z wykorzystaniem wartości danych0 p.– brak spełnienia powyższego kryterium0,7 m9,8 m/s22 · 150 J0,04 kgZastosowanie zasady zachowania energii mechanicznej(I.1.6.3)= 87 m/s.Obliczanie okresu drgań wahadła matematycznego (I.1.3.a.3)= 1,68 s.Egzamin maturalny z fizyki i astronomiiKryteria oceniania i przykładowe rozwiązania – poziom podstawowy5Zadanie 15. (0–5)15.1. (0–3)Wiadomości i rozumienieZastosowanie równania Clapeyrona (I.1.4.a.1)Poprawna odpowiedź:Obliczamy zmianę objętości naczyniaΔV= 50 cm2· 5 cm = 250 cm3. Z prawa przemianyizotermicznejpV=p'(V+ΔV)obliczamyp'=·Pa · 1000 cm300 cm3250 cm3= 1,6·105Pa.3 p.– poprawna metoda rozwiązania i poprawny wynik2 p.– poprawna metoda rozwiązania1 p.– poprawna metoda obliczeniaΔV– zastosowanie wzorupV=p'(V+ΔV)0 p.– brak spełnienia powyższych kryteriów15.2. (0–2)Wiadomości i rozumienieZastosowanie I zasady termodynamiki (I.1.4.a.4)Poprawna odpowiedź:Podkreślenie zdańc(Energia wewnętrzna gazu się nie zmieniła) id(Gaz pobrał z otoczeniaenergię w postaci ciepła).2 p.– poprawne dwa podkreślenia (tylko dwa)1 p.– poprawne jedno podkreślenie z grupy a-c (tylko jedno)– poprawne jedno podkreślenie z grupy d-f (tylko jedno)0 p.– brak spełnienia powyższych kryteriówZadanie 16. (0–6)16.1. (0–2)Tworzenie informacjiInterpretowanie informacji podanej w formie tekstu (III.1)Poprawna odpowiedź:Uzupełnieniesiatką dyfrakcyjnąw pierwszej luce, adyfrakcji i interferencji(lub tylkodyfrakcji,lubugięcia,lubinterferencji)– w drugiej.2 p.– poprawne wpisy w obu lukach1 p.– poprawny wpis w jednej luce0 p.– brak poprawnego wpisu16.2. (0–1)Tworzenie informacjiAnalizowanie opisanych wyników doświadczeń (III.4)Poprawna odpowiedź:Przyczyną jest większa długość faliświatłaczerwonego, co na podstawie wzorunλ = dsinαpociąga za sobą większą odległość między plamkami.1 p.– poprawne wyjaśnienie oparte na wzorzenλ = dsinα0 p.– brak spełnienia powyższego kryterium [ Pobierz całość w formacie PDF ]
Podobne
- Strona startowa
- odpowiedzi etap wojewodzki zsz, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- odpowiedzi etap wojewodzki sp, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- odpowiedzi etap wojewodzki gim, Konkurs- Krąg, Losy żołnierza-2009 i 2010
- obserwacja - diagnozujÄ ca 3-4 -1latka, Arkusze obserwacji
- organizer polski arkusz nr.2, Język polski
- odpowiedzi-kf-calosc new, Krótkofalarstwo, Egzamin PZK
- organizacja pomocy w szkole, języki obce dla dzieci, programy edukacyjne dla dzieci, sylaby arkusze
- numerycznie damskie, fm, listy odpowiedników 2011
- odpowiedzi technik informatyk wersja Z, EGZAMIN ZAWODOWY
- odpowiedzi technik informatyk wersja Y, EGZAMIN ZAWODOWY
- zanotowane.pl
- doc.pisz.pl
- pdf.pisz.pl
- wermi.htw.pl