oke warszawa próbna 2008, arkusze maturalne- język polski podstawowy (wszystkie)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
dysleksja
OKE
WARSZAWA
CKE
Miejsce
na naklejkĊ
z kodem szkoÁy
JĈZYK POLSKI
POZIOM PODSTAWOWY
PRZYKÀADOWY ZESTAW ZADAĒ
Czas pracy 170 minut
MARZEC
ROK 2008
Instrukcja dla zdajĄcego
1. SprawdĨ,
czy
arkusz
egzaminacyjny
zawiera
16 stron.
Ewentualny
brak
zgÁoĞ
przewodniczĄcemu
zespoÁu
nadzorujĄcego egzamin.
2. RozwiĄzania zadaĔ zamieĞÜ w miejscu na to przeznaczonym.
3. Pisz czytelnie. UĪywaj dÁugopisu/pióra tylko z czarnym
tuszem/atramentem.
4. Nie uĪywaj korektora, a bÁĊdne zapisy wyraĨnie przekreĞl.
5. PamiĊtaj, Īe zapisy w brudnopisie nie podlegajĄ ocenie.
6. MoĪesz
Za rozwiĄzanie
wszystkich zadaĔ
moĪna otrzymaÜ
ÁĄcznie
70 punktów
CzĊĞÜ I – 20 pkt
CzĊĞÜ II – 50 pkt
korzystaÜ
ze
sÁownika
poprawnej
polszczyzny
i sÁownika ortograficznego.
Ĩyczymy powodzenia!
WypeÁnia zdajĄcy
przed rozpoczĊciem pracy
KOD
ZDAJĄCEGO
PESEL ZDAJĄCEGO
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
2
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
CzĊĞÜ I – rozumienie czytanego tekstu
Przeczytaj uwaĪnie tekst, a nastĊpnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj
tylko na podstawie tekstu i tylko
wÁasnymi sÁowami
– chyba Īe w zadaniu polecono inaczej.
Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteĞ proszona/y. W zadaniu zamkniĊtym wybierz tylko jednĄ
odpowiedĨ.
Hedonizm kontra hedonizm
1.
Zaczyna siĊ od potĊpiania hedonizmu, a koĔczy brakiem radoĞci z Īycia. MoĪe wiĊc jeden raz
obok ambitnych, powaĪnych postanowieĔ wyznaczmy sobie teĪ przyjemniejsze zadanie: bĊdĊ
smakowaÜ Īycie peÁnymi garĞciami.
2.
Hedonizm jest w dzisiejszych czasach na cenzurowanym. Wedle duchownych wszystkich religii
Ğwiata, wedle wielu myĞlicieli – to grzech naczelny naszej epoki. Epoki, w której czÁowiek, kierujĄc
siĊ egoistycznie rozumianĄ zasadĄ przyjemnoĞci, odwróciÁ siĊ nie tylko od Boga, ale w ogóle od etyki.
ZepchnĄÁ na daleki plan troskĊ o dobro innych ludzi, a wartoĞci duchowe zastĄpiÁ ĞwiĄtyniami
konsumpcji.
3.
RzeczywiĞcie: jak Īaden inny system filozoficzny, wymyĞlony przed 2,5 tys. lat, hedonizm staÁ
siĊ elementem mowy potocznej zachodniej cywilizacji poczĄtków XXI wieku. Ludzie, którzy nigdy
nie sÁyszeli o Arystypie z Cyreny czy nawet o Epikurze, obracajĄ to sÁowo wte i wewte, majĄc
na myĞli modny klub czy nowĄ liniĊ kosmetyków. Hedonizm staÁ siĊ sÁowem kluczem dla speców
od reklamy i marketingu. I formĄ duchowego alibi dla tych wszystkich, którzy spĊdzajĄ Īycie
na wyszukiwaniu wciĄĪ nowych rozrywek i dóbr materialnych. Bo przecieĪ „hedonista” to brzmi
lepiej niĪ „konsument”. Ale czy rzeczywiĞcie znaczy to samo? Czy naprawdĊ kierujemy siĊ w Īyciu
zasadĄ przyjemnoĞci i zasÁugujemy na miano hedonistów, wraz z tymi wszystkimi zÁymi i dobrymi
skojarzeniami, jakie budzi to sÁowo?
4.
A oto w Ğlad za nim coraz odwaĪniej przebija siĊ do jĊzyka potocznego inne sÁowo:
„anhedonia”. Anhedonia to defekt duchowy polegajĄcy na niemoĪnoĞci przeĪywania przyjemnoĞci.
Nie ma satysfakcji seksualnej, jedzenie traci smak, a pejzaĪ za oknem Īywe barwy. Anhedonia to
objaw chorobowy, towarzyszĄcy np. schizofrenii czy ciĊĪkim depresjom. To takĪe wyraz stanu ducha
naszej cywilizacji: im bardziej stawiamy na piedestale przyjemnoĞÜ jako cel naszych dĄĪeĔ, tym
trudniej przychodzi nam jej doznawaÜ. Ĝwiat, dziĊki nieustannemu postĊpowi technologicznemu,
zdaje siĊ stwarzaÜ nam nieograniczone moĪliwoĞci; Īycie wydaje siĊ coraz Áatwiejsze.
Ale czy naprawdĊ potrafimy cieszyÜ siĊ jego smakiem? Czy rzeczywiĞcie jesteĞmy spadkobiercami
Arystypa i Epikura?
5.
Nie ma jednego hedonizmu. Przyjaciel Sokratesa, Arystyp z Cyreny, przez potomnych zostaÁ
okreĞlony jako twórca hedonizmu skrajnego. W myĞl jego zaÁoĪeĔ, skoro Īycie jest krótkie i koĔczy
siĊ ĞmierciĄ, jedyny jego sens polega na uczynieniu kaĪdej chwili maksymalnie przyjemnĄ. WedÁug
Arystypa nie ma przyjemnoĞci wyĪszego i niĪszego rzĊdu. Liczy siĊ tylko ich intensywnoĞÜ, siÁa
oddziaÁywania na zmysÁy.
6.
Epikur – uwaĪany za hedonistĊ umiarkowanego – dostrzegÁ jednak, Īe czÁowiek nie jest tak
prosto skonstruowany. KonsekwencjĄ braku umiaru w dĄĪeniu do przyjemnoĞci moĪe byÜ czyjaĞ
krzywda lub nasza wÁasna strata. PrzyjemnoĞci nie sĄ jednowartoĞciowe: te duchowe majĄ wiĊkszĄ
wartoĞÜ niĪ oddziaÁujĄce jedynie na zmysÁy. Epikureizm pozbawiony jest pierwotnej niewinnoĞci
hedonizmu Arystypa. Bo kierujĄc siĊ jego wskazaniami, musimy wybieraÜ. PrzyjemnoĞci czĊsto
ze sobĄ konkurujĄ i decydujĄc siĊ na tĊ pierwszĄ z brzegu, moĪemy straciÜ szansĊ na przeĪycie innej,
jeszcze wiĊkszej.
7.
Przy wszystkich róĪnicach jedno jest wspólne: hedonizm nie jest moĪliwy bez akceptacji Īycia.
Takiego, jakie mamy dane. I paradoksalnie, wÁaĞnie z tĄ podstawowĄ wskazówkĄ, my – oskarĪani
o hedonizm i lubiĄcy siĊ za hedonistów uwaĪaÜ – mamy najwiĊcej kÁopotów.
8.
Wiele powszechnie dostĊpnych przyjemnoĞci przestaÁo w ostatnich dziesiĊcioleciach za takie
uchodziÜ. Kto dziĞ potrafi doceniÜ smak bezczynnego wylegiwania siĊ w sÁoĔcu? LeĪenia na ÁĄce
i wpatrywania siĊ w korony drzew? Nuda! Od kilku lat, gdy spadnie Ğnieg, zadziwia mnie cisza
za oknem. Jest tam park z maÁymi górkami. Gdy byliĞmy dzieÜmi, spĊdzaliĞmy tam caÁe dni,
zjeĪdĪajĄc na nartach, sankach lub po prostu na tyÁkach. Nasze dzieci tego wcale nie robiĄ. I nie tylko
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
3
dlatego, Īe wolĄ graÜ na komputerach. TakĪe dlatego, Īe doĞwiadczajĄ nieprzystawalnoĞci imitacji
do wzoru. ZjeĪdĪanie na byle jakim sprzĊcie z malutkiej, warszawskiej górki nijak siĊ ma
do oglĄdania w telewizji zimowych atrakcji w alpejskich kurortach.
9.
Przed ponad 30 laty poeta Adam Zagajewski opisywaÁ schizofrenicznoĞÜ PRL-owskiej kultury
prowincjonalnej czasów gwaÁtownego rozwoju telewizji. Jej odbiorca dostawaÁ od ĞwiĊta produkt
markowy: np. mecz piÁkarski Brazylia – WÁochy czy film z udziaÁem The Beatles. Na co dzieĔ jednak
skazany byÁ na kibicowanie lokalnej druĪynie trzecioligowej i wystĊpy objeĪdĪajĄcego kraj
estradowego
chaÁturzysty.
KtórĄ
z
tych
rzeczywistoĞci
miaÁ
uznaÜ
za
swoje
prawdziwe
doĞwiadczenie?
10.
Ten schizofreniczny dylemat zostaÁ jednoznacznie rozstrzygniĊty. Wraz z burzliwĄ ekspansjĄ
mediów prawdziwe staÁo siĊ to, co pokazujĄ one, a nie to, czego doĞwiadczamy bezpoĞrednio w naszej
codziennoĞci. JeĞli te dwa Ğwiaty siĊ róĪniĄ, tym gorzej dla Īycia. WyobraĨnia nie ma szans
z bombardujĄcymi nas obrazami. Miejska górka w niczym nie przypomina trasy narciarskiej
w Kitzbühel, a KaĞka z III b dramatycznie odbiega urodĄ od Angeliny Jolie. Nie potrafimy cieszyÜ siĊ
górkĄ i KaĞkĄ; chcemy, Īeby zamieniÁy siĊ w alpejskĄ trasĊ i gwiazdĊ filmowĄ. Nie potrafimy
smakowaÜ Īycia, jakie jest, bo jego zwyczajnoĞÜ przegrywa z oglĄdanĄ codziennie obietnicĄ Īycia,
jakie mogÁoby byÜ.
11.
ChoÜ ideolodzy konsumpcjonizmu powoÁujĄ siĊ na hedonizm, w istocie oferujĄ nam wizjĊ
Ğwiata z nim sprzecznĄ. HedoniĞci uĞwiadamiali, Īe Īycie jest teraz, trzeba ÁapaÜ smak kaĪdej chwili,
bo szybko przeminie. A dla wspóÁczesnego konsumenta teraĨniejszoĞÜ tak naprawdĊ nie istnieje.
Podczas stymulowanych uĪywkami zabawowych szaleĔstw jej smak jest przecieĪ zagÁuszany na rzecz
chemicznej
iluzji
emocjonalnej.
A
w
naszych
powszechnych
wyobraĪeniach
o
szczĊĞciu
teraĨniejszoĞÜ zostaje zepchniĊta w cieĔ wobec obrazów Īycia, które dopiero nadejdzie.
12.
To truizm: ewolucja czÁowieka polega m.in. na tym, Īe coraz wiĊksza czĊĞÜ jego pragnieĔ
zostaje sztucznie wykreowana. Konsumpcjonizm produkuje je taĞmowo i Áudzi obietnicĄ ich
speÁnienia. Ale nigdy nie speÁnia: tworzĄc obraz Ğwiata niczym nieograniczonych moĪliwoĞci, zawsze
stawia czĊĞÜ z nich poza naszym aktualnym zasiĊgiem i obiecuje, Īe „na pewno w przyszÁoĞci”.
13.
Czy to jeszcze epikureizm, kaĪĄcy wybieraÜ miĊdzy przyjemnoĞciami, czy juĪ jego
zaprzeczenie? Na pewno oznaka tego, Īe filozofia hedonistyczna wysyÁa nam sygnaÁy, które sĄ
w dzisiejszym Ğwiecie nie do pogodzenia. Nie da siĊ pogodziÜ Arystypa z Epikurem; dĄĪenia
do natychmiastowego zaspokojenia pragnieĔ z wartoĞciowaniem przyjemnoĞci i wyborem miĊdzy
nimi. Z jednej strony – konsumpcjonistyczne zachĊty do korzystania z Īycia; z drugiej – sĄsiadujĄce
z nimi przestrogi, które kaĪĄ okupywaÜ coraz wiĊcej przyjemnoĞci poczuciem winy. Przestrogi, które
nie sĄ wyraĪane – jak w Ğredniowieczu – w kategoriach moralnych, lecz w jĊzyku równieĪ
z hedonizmu wyrastajĄcym.
14.
Miejsce nieuchronnej Ğmierci, obnaĪajĄcej nicoĞÜ doczesnych przyjemnoĞci, zajĊÁa cena, jakĄ
trzeba za nie pÁaciÜ. JuĪ nie tylko uĪywki sĄ podejrzane, choÜ one prowadzĄ zarówno do utraty
zdrowia (a to jedna z najwaĪniejszych epikurejskich wartoĞci), jak równieĪ statusu spoÁecznego.
Trzeba uwaĪaÜ takĪe na smaczne jedzenie, które nie tylko powoduje odkÁadanie siĊ groĨnego
cholesterolu w ĪyÁach, ale teĪ naraĪa na zmiany w sylwetce – sprzeczne z medialnymi wyobraĪeniami
o szczĊĞciu i pogarszajĄce notowania na rynku pracy. A zdrowie i status sĄ zbyt cennymi wartoĞciami,
byĞmy chcieli je poÁoĪyÜ na szali. Dlatego nad filozofiĄ smakowania Īycia zwyciĊĪa ideologia
napojów zioÁowych, filtrów antysÁonecznych, zdrowotnych diet i odchudzajĄcych kuracji.
15.
Czy tak rozumiane Īycie ma w ogóle smak, czy moĪna je polubiÜ? Anhedonia, niezdolnoĞÜ
do przeĪywania przyjemnoĞci, jest objawem schizofrenii. Ale takĪe – schizofrenii kulturowej
w Ğwiecie, w którym jesteĞmy jednoczeĞnie nachalnie nagabywani do korzystania z Īycia
i przekonywani o szkodliwoĞci tego, co robimy. I za którĄkolwiek z tych wskazówek podĄĪamy,
czujemy siĊ sfrustrowani, Īe lekcewaĪymy drugĄ.
16.
MoĪe wiĊc lepiej daÜ teraĨniejszoĞci szansĊ i poddaÜ siĊ temu, co mówi nasza, instynktownie
domagajĄca siĊ przyjemnoĞci natura? W koĔcu, jak ĞpiewaÁ John Lennon: „Ĩycie jest tym, co siĊ nam
przydarza, gdy jesteĞmy zajĊci snuciem innych planów”. PosÁuchajmy Īycia, odpuĞÜmy sobie trochĊ.
Piotr Bratkowski,
Hedonizm kontra hedonizm
, „Newsweek”, 8.01.2006
Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
4
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
Zadanie 1.
(3 pkt)
Na podstawie tekstu wyjaĞnij pojĊcia:
hedonizm
......................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
anhedonia
.....................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
konsumpcjonizm
...........................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 2.
(2 pkt)
Piotr Bratkowski stwierdziÁ, Īe w dzisiejszych czasach
Zaczyna siĊ od potĊpiania hedonizmu,
a koĔczy brakiem radoĞci z Īycia.
Podaj po dwie – wymienione przez Autora – przyczyny
kaĪdej z tych postaw. (akapity 2. i 15.)
przyczyny
potĊpiania hedonizmu
.................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
przyczyny
braku radoĞci z Īycia
..................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 3.
(1 pkt)
Z akapitu 3. wypisz dwa zwiĄzki wyrazowe zaczerpniĊte z jĊzyka potocznego.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 4.
(2 pkt)
Autor negatywnie ocenia wspóÁczesnĄ cywilizacjĊ zachodnioeuropejskĄ. WymieĔ dwie jej
cechy, które takĄ ocenĊ spowodowaÁy.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
 Pobrano ze strony www.sqlmedia.pl
PrzykÁadowy zestaw zadaĔ z jĊzyka polskiego
Poziom podstawowy
5
Zadanie 5.
(1 pkt)
Zdanie: ...
im bardziej stawiamy na piedestale przyjemnoĞÜ jako cel naszych dĄĪeĔ,
tym trudniej przychodzi nam jej doznawaÜ
zawiera
A. paradoks.
B. oksymoron.
C. hiperbolĊ.
D. porównanie.
Zadanie 6.
(1 pkt)
Jaki Ğrodek stylistyczny powtarza siĊ w akapitach: 4., 8., 9., 15.?
.......................................................................................................................................................
Zadanie 7.
(2 pkt)
Na podstawie akapitu 6. wyjaĞnij stwierdzenie:
Epikureizm pozbawiony jest pierwotnej
niewinnoĞci hedonizmu Arystypa.
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 8.
(1 pkt)
JakĄ funkcjĊ peÁni akapit 7. w stosunku do akapitów 5. i 6.?
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 9.
(2 pkt)
WyjaĞnij, jakĄ funkcjĊ peÁniĄ w akapicie 8. formy:
a. liczba pojedyncza, np.
...
zadziwia mnie cisza za oknem.
...................................................
.......................................................................................................................................................
b. liczba mnoga, np.
Nasze dzieci tego wcale nie robiĄ
. ............................................................
.......................................................................................................................................................
Zadanie 10.
(1 pkt)
Na podstawie akapitów 8. – 10. podaj cztery pary przykÁadów potwierdzajĄcych tezĊ
o schizofrenicznym dylemacie naszej kultury.
realny Ğwiat
rzeczywistoĞÜ medialna
1.
2.
3.
4.
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl