ofensywa10, Ofensywa (magazyn społeczno-kulturalny)

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
MagaZyN
SPOŁECZNO-kulturalNy
NuMEr 1(10) kwIECIEń 2010
ISSN 1895-5169
Dzieci rewolucji vs gnijący świat
Chrystus
kubańskiej
rewolucji
Mit
o wolności
Bękart
Śmierć
Boga?
T.Love:
redakcja „Ofensywy” dziękuje za pomoc
przy wydaniu tego numeru
Wydziałowi
Politologii UMCS
oraz
Wydziałowi
Humanistycznemu UMCS
.
OFENSYWA
Magazyn Społeczno-Kulturalny
Muzyka:
anna Fit
Adres redakcji:
Studenckie koło Medialne uMCS
wydział Politologii uMCS
Pl. litewski 3, 20-080 lublin
Teatr:
anna Petynia
Film:
Olga tarasiuk
Redaktor naczelna:
karolina Ożdżyńska tel. 607 324 492 (k.ozdzynska@gmail.com)
Aktualności:
aneta Pruszyńska
Zastępca redaktor naczelnej/redaktor graiczny:
Joanna koprowska
Współpraca:
a. krysiak (fot.), k. Żyszkiewicz,
P. wrona, k. Brajerski, r. kielak (fot., rys.),
a. Biszczad, J. lewkowicz, J. waryszak,
a. r. Chwedoruk, k. wróbel, w. Szczygielska.
Sekretarz redakcji:
kinga gruszecka (kindziorrr@gmail.com)
Promocja i Marketing:
anna Fit (anna.it@poczta.onet.pl),
katarzyna Pawłowska (katarzyna_pawlowska@onet.pl)
Opieka nad projektem:
dr Piotr Celiński
Fotograia:
Magdalena Nizio (magdalena.nizio@gmail.com)
Projekt graiczny i wykonanie:
Joanna koprowska
Korekta:
Paulina Smyl
Druk i oprawa:
Drukarnia I-F
Literatura:
Błażej kozicki
Redakcja magazynu OFENSYWA nie ingeruje w poglądy
autorów i zastrzega sobie prawo do skracania tekstów.
SPOłECZNiE
N
ie ma to jak próbować powiedzieć coś
Publicystycznie
mądrego, kiedy wszyscy patrzą Ci na
ręce i właśnie tego od Ciebie oczekują.
Myślisz, szukasz odpowiednich słów
i pustka. głowa zwykle pełna pomy-
słów, teraz odmawia współpracy. Pojawiają się ner-
wy, z każdą chwilą coraz większe, prawie paraliżu-
jące. Presja staje się nie do zniesienia. Pojawia się
kryzys.
tam gdzie jest kryzys może pojawić się rewolucja.
Paweł wrona analizując historię, próbuje dociec
przyczyn pojawiania się kolejnych rewolucji. Jego
końcowe konkluzje są zaskakujące i być może kon-
trowersyjne. anna Fit pyta Muńka Staszczyka czy
jest dzieckiem rewolucji. katarzyna Pawłowska
z kolei przypomina postać, która kiedyś walczyła
w imię wyznawanych przez siebie idei, a dzisiaj sta-
ła się ikoną popkultury.
O tym, że kryzys nie dotyczy przede wszystkim
sfery inansowej można się przekonać po lekturze
artykułu aleksandry Biszczad. Nad kondycją na-
szej wiary zastanawia się Joanna waryszak. Justyna
lewkowicz przedstawia opinię pracowników uMCS,
których dotknęły niedawne zwolnienia na uczelni.
agata renata Chwedoruk pokazuje natomiast jak
dziecko może zmienić życie młodej kobiety – licea-
listki bądź studentki.
ten numer
OFENSYWY
chcieliśmy poświęcić anali-
zie kryzysu i rewolucji. teraz będziemy przyglądać
się, czy ostatnie tragiczne wydarzenia przerodzą się
w kryzys, a ten zaowocuje rewolucją. Jedno jest
pewno – na pewno nastąpią jakieś zmiany.
4 Cywilizacja rewolucji

Paweł wrona
7 Klasa uprzywilejowana

katarzyna
Żyszkiewicz
Problemowo
10 Mit o wolności

aleksandra Biszczad
13 Terminator z mopem

Justyna lewkowicz
16 Śmierć Boga?

Joanna waryszak
reportersko
19 Dwa światy

kinga gruszecka
21 Bękart

agata renata Chwedoruk
24 Chrystus kubańskiej rewolucji

katarzyna Pawłowska
28 Czulent po łosicku

Olga tarasiuk
32 Fashion art

Joanna koprowska
KULTURALNiE
literacko
35 Poezja
– Dominik wacko
37 Degustacja Hiszpańskich Wędlin

Olga tarasiuk
Plastycznie
39 Underground w kulturze masowej

wywiad kamili wróbel
42 Wernisaż
Jakuba Borkowskiego
Redaktor Ożdżyńska
Muzycznie
44 Dzieci rewolucji vs gnijący świat

wywiad anny Fit
Recenzje
48 Stelarmania Story

anna Fit
Filmowo
Recenzje
49 Gdzie diabeł nie może, tam baby pośle

Olga tarasiuk
49 Obraz niezwykłego szaleństwa

Olga tarasiuk
teatralnie
50 iMPROSHOW –
anna Petynia
Recenzje
53 Lubelska historia kryminalna

anna Petynia
końcówka
54
Ziemniak w worku

wioleta Szczygielska
03
Cywilizacja
rewolucji
Co skłoniło Konstantyna Wielkiego do przyjęcia
chrześcijaństwa? Dlaczego upadł starożytny Rzym?
Przeciwko czemu tak naprawdę buntowali się Hu-
syci? Co było prawdziwą przyczyną rewolucji oby-
czajowej w 1968 roku?
bie sprawę z tego,
że żyjemy w cza-
sach permanentnej
rewolucji. Nieustan-
nie ktoś buntuje się przeciwko
czemuś. wybuchają strajki, rodzą
się ruchy obywatelskiego sprzeciwu.
każda decyzja dowolnego europej-
skiego rządu (uzasadniona lub nie),
Ogień rewolucji, który ogar-
nia dziś cały świat, narodził się
z kilku małych iskierek, z których
każdą postrzega się dzisiaj jako
rewolucję. Pierwszym ze zrywów,
które wpłynęły na wygląd dzisiej-
szego świata, była bez wątpie-
nia reformacja. wcześniejsze ru-
chy, postulujące odnowę kościoła
i zmiany doktrynalne (np. albi-
gensi, Husyci), nie odnios-
ły większych sukcesów.
tymczasem reformacja
skruszyła fundamenty dotych-
czasowego, uładzonego
(w porównaniu z dzisiej-
szymi czasami) świata. ruch
ten pokazał, że religia, spajająca
ze sobą całą Europę, ta sama, która
zamieniła dzikich barbarzyńców
w królów i rycerzy, może być
zrzucona z piedestału. Otworzyła
się tym samym droga do dobrze
znanego relatywizmu, łamiąc pew-
ność i stateczność człowieka śred-
niowiecza oraz burząc porządek
epoki. Był to jednak zaledwie pierw-
szy krok. reformatorzy szybko
powrócili do wcześniejszych wzor-
ców. Nie mieli przecież na celu oba-
lania istniejącej drabiny społecznej,
ani struktury władzy. reformacja
była jednak pierwszym, małym
kamyczkiem w walącej się na głowy
lawinie.
Drugim, większym kamie-
niem była tzw. rewolucja angiel-
ska w XVII wieku. Z chwilą, gdy
Oliver Cromwell
pozwolił sobie na
„smutną konieczność” i ściął angiel-
skiego króla, obsunęła się kolej-
na cegiełka w mentalnym murze.
Cromwell
, który w gruncie rzeczy
wcale nie dążył do diametralnej
przebudowy świata, pokazał lu-
dziom, że monarchę można zabić
jak zwykłego człowieka. Jeszcze kil-
kaset lat wcześniej Frankowie ba-
li się obalić swojego króla, chociaż
nie posiadał on
de facto
żadnej
władzy. Co więcej, traktowano go
z niemal nabożną czcią. w rzeczy-
pospolitej szlacheckiej zapanował
natomiast niepokój, gdy zmarł
bezpotomnie
Zygmunt August
.
Dla naszych sarmackich przod-
ków nie umarł przecież tylko
człowiek, ale głowa państwa,
gwarant jego ciągłości, w imie-
Gdzie jest kryzys, który każe
nam buntować się przeciwko
całemu światu?
która godzi w interesy danej grupy
społecznej, kończy się najczęściej
manifestacją. Żyjemy w nieustan-
nym napięciu, wyczekujemy zmian.
Potrzeba gruntownej przemiany
wyniosła do fotela prezydenckiego
Baracka Obamę
. to ona mobilizu-
je ekologów do walki z (urojonym?)
ociepleniem klimatu, a obywateli
do wyrażania dezaprobaty wobec
tych czy innych polskich polity-
ków. gdzie jest więc kryzys, który
każe nam buntować się przeciwko
całemu światu?
04
Publicystycznie
M
ało kto zdaje so-
niu którego odbywały się sądy.
Od tamtej pory w czasie każde-
go bezkrólewia uznawano prawo
za „zamrożone”. Monarcha był,
podobnie jak wcześniej kościół,
symbolem ładu i porządku, który
pozwalał ludziom spokojnie egzys-
tować. Bez tego pozostała dziura,
którą obecnie zapełniono tylko
pozornie.
świadomy własnej siły i wolności,
a przez to samotny. Brakuje mu tego,
co od stuleci nadawało sens egzys-
tencji i wprowadzało ład w życiu.
Jest więc z tej sytuacji niezadowo-
lony i odczuwa permanentny niepo-
kój, który każe mu zmieniać ota-
czającą go rzeczywistość.
Co jest lekarstwem na
taką „rewolucję absolutną”? albo
anarchię, chaos – jak kto woli?
Zapewne kontrrewolucja. ludzie
czują ciężar wolności i wiążącej
się z nią odpowiedzialności.
uciekają od niej. Jako pierw-
szy zauważył to zjawisko
Michael Foucault
, formułując
ten znaczący epizod otwo-
rzył drogę wielkiej rewolucji Fran-
cuskiej. Po jej wybuchu nie liczyło
się praktycznie nic. Paradoksalnym
wydaje się fakt, że przewrót, który
uważa się dzisiaj za kolebkę praw
człowieka i obywatela, zupełnie nie
Rewolucja może zaistnieć tylko, jeśli masy
ludzkie poczują w sobie siłę
uszanował ani prawa, ani ludzkich
wolności, w tym tej najważniej-
szej do życia. Do dzisiaj żyjemy
w cieniu tamtego wydarzenia.
rewolucja Francuska pokazała
ludziom ich siłę, uświadomiła,
że wszystko jest zależne od ludz-
kiej woli i że wszystko da się obalić.
a przecież rewolucja może zaistnieć
tylko, jeśli masy ludzkie poczują
w sobie siłę. Zatem wielka re-
wolucja stała się pożywką dla kolej-
nej, jeszcze większej. Dopełnieniem
tego ideologicznego przewrotu była
zyskująca popularność filozofia
Nietzschego
i rewolta 1968 roku.
wystarczyło tylko doprowadzić do
końca dzieło największej rewolucji
w dziejach.
pojęcie „rządomyślności”. Nową
formą wolności staje się dzisiaj
wyrzeczenie się jej i dobrowolne
podporządkowanie się innym. Zdaje-
my się na wszechwiedzę sędziów,
prawników, psychologów i spe-
cjalistów od zmian klimatycznych.
Chcemy, żeby państwo broniło nas
przed niesprawiedliwością i terroryz-
mem i to za wszelką cenę. Pozwala-
my, aby trudne decyzje podejmował
za nas ktoś inny. I ponownie mu się
sprzeciwiamy, jeśli nas zawodzi.
gdzie jest kryzys, który spycha
nas w stronę szalejącej rewolucji?
w nas samych.
warto jeszcze zauwa-
żyć, jak oswajamy się z różnymi
Dzisiejszym światem rządzi
rewolucja, która jest buntem bez po-
wodu. Nie posiada zakotwiczonych
w teraźniejszości przyczyn, a jedynie
skutki. Jest prostą
konsekwencją
biegu dziejów, kolejnym obrotem
rozpędzonego koła historii. Stan
duszy nowożytnego człowieka nie-
zwykle trafnie zdiagnozował
Erich
Fromm
. Stwierdził, że „biolo-
giczna słabość człowieka warunkuje
kulturę ludzką” (E. Fromm,
Uciecz-
ka od wolności
, przeł. O. i a. Zie-
milscy, warszawa 1993). Jednakże
dziś człowiek nie widzi własnych
słabości, przeciwnie, jest prze-
konany o ich braku. Jest wyzwolony,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • anio102.xlx.pl